Szybsza i łatwiejsza pożyczka dla firm. Pomysł warszawskiego startupu

Systemy kredytowe, pozwalające na wnioskowanie o finansowanie – bezpośrednio na platformach sieciowych – to szybko rosnący trend, który dotarł do Polski. Takie rozwiązanie chce upowszechniać fintech Erbeo.

Publikacja: 19.12.2022 16:53

Erbeo umożliwia platformom e-commerce i marketplace oferowanie swoim użytkownikom produktów finansow

Erbeo umożliwia platformom e-commerce i marketplace oferowanie swoim użytkownikom produktów finansowych

Foto: shutterstock

Model tzw. embedded finance (z ang. zintegrowane finanse) podbija zachodnie rynki e-commerce. Teraz – dzięki warszawskiemu startupowi – ma on szansę zostać spopularyzowany w naszym kraju. System „embedded finance”, oferujący pożyczki skierowane do klienta biznesowego, to rozwiązanie, jakie na celownik wziął Erbeo. Fintech, zajmujący się „wbudowywaniem” tego typu usług w platformy, to projekt, za którym stoi dwóch przedsiębiorców: Adam Dąbrowski i Krzysztof Dębowski.

Platformizacja świata

Pierwszy z nich pełnił przez wiele lat funkcję dyrektora zarządzającego Creamfinance Poland oraz członka komitetu wykonawczego Creamfinance Holding, gdzie odpowiadał za rozwój firmy m.in. w Meksyku, na Słowacji i w Hiszpanii. Był założycielem i członkiem zarządu Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych. Z kolei Krzysztof Dębowski to m.in. współzałożyciel Digitree Group, którą wprowadził na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, a następnie sprzedał jednemu z funduszy private equity. Był także współzałożycielem Senuto (spółkę niedawno przejęła grupa RTB House) i zarządzał funduszem KnowledgeHub VC. Teraz obaj chcą upowszechnić model „embeded finanse” nad Wisłą.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja w hitowej apce budzi grozę. Niebezpieczne przeróbki

– Świat małych i średnich firm platformizuje się – to jeden z najistotniejszych globalnych trendów, jakie obserwujemy w rozwoju przedsiębiorstw. Oznacza to, że coraz więcej firm funkcjonuje, wykorzystując platformy sprzedażowe, rezerwacyjne czy rozliczeniowe. Sklepy internetowe zakładane są na Shoperze czy PrestaShop, fryzjerzy dostępni są na Booksy, taksówki na iTaxi, restauracje na Uber Eats, a placówki medyczne na Kliniki.pl. Platformy te starają się dostarczyć obecnym na nich merchantom pełne spektrum rozwiązań potrzebnych do prowadzenia przez nich biznesu. Wśród tych usług winno znaleźć się też finansowanie. I to właśnie umożliwia nasza wtyczka – mówi Dębowski.

– Przez ostatni rok budowaliśmy technologię, która pozwala dziś platformom w prosty sposób udostępnić finansowanie. Składa się na nią plug-in, a także cała infrastruktura pozwalająca na weryfikację wniosku i udzielenie finansowania – wyjaśnia Adam Dąbrowski. I zaznacza, że w tle rozwiązania działają, oparte o własne API start-upu, mechanizmy umożliwiające automatyzację procesów kredytowych. – Dzięki prostej dokumentacji technicznej integracja Erbeo na platformie możliwa jest w ciągu kilku dni – dodaje.

Miliony na rozwój

Droga, jaką musi przejść przedsiębiorca, by pozyskać finansowanie bankowe, jest zazwyczaj kręta i wyboista – wiele formularzy i dokumentów, czasochłonne procedury, oczekiwanie na decyzję kredytową. Start-up chce skrócić ten proces i uelastycznić, oferując przedsiębiorcom nowy model finansowania, dostępny poprzez platformy, na których funkcjonują. W Erbeo przekonują, że ich wyjątkowa procedura oceny zdolności kredytowej, opierająca się na automatycznej analizie danych transakcyjnych pochodzących z platformy sprzedażowej czy rezerwacyjnej, na której osadzona jest działalność danej firmy, pozwala na praktycznie natychmiastowe podjęcie decyzji o przyznaniu finansowania. Założyciele fintechu tłumaczą, że – w przeciwieństwie do modelu oceny stosowanego przez banki – ich wtyczka posiada dostęp do realnych wyników sprzedażowych oraz analizuje zewnętrzne dane, które nie są brane pod uwagę w przypadku tradycyjnego procesu oceny ryzyka.

– Inaczej przecież wyglądają przepływy finansowe, marże, terminy płatności i wartości zamówień w e-sklepach, a inaczej w klinikach medycznych, restauracjach czy salonach kosmetycznych. Dzięki indywidualnemu podejściu do potrzeb każdej z branż zwiększamy szanse na uzyskanie finansowania przez poszczególne firmy. Przyspieszamy też cały proces uzyskania finansowania, co pozwala otrzymać nawet 100 tys. zł w zaledwie 48 godzin od momentu złożenia wniosku. A wszystko w obrębie platformy, z której na co dzień korzysta dany przedsiębiorca – podkreślają w warszawskiej spółce.

Założyciele Erbeo spodziewają się, że z ich rozwiązania będą korzystać głównie te platformy, które za cel postawiły sobie dostarczenie swoim klientom pełnego spektrum rozwiązań, pozwalających im efektywnie prowadzić swoje biznesy. Wśród funkcji, które część z nich pokrywa już dzisiaj, jest zarządzanie relacjami z klientami, dokonywanie rezerwacji, zarządzanie magazynami czy integracja z firmami kurierskimi i płatnościami.

W Erbeo uwierzyły już polskie i zagraniczne fundusze venture capital oraz aniołowie biznesu. Fintech w rundzie pre-seed (przedzalążkowej) pozyskał ponad 4 mln zł. W kolejnej rundzie spółka planuje zdobyć 12 mln zł na dalszy rozwój technologii oraz skalowanie biznesu.

Model tzw. embedded finance (z ang. zintegrowane finanse) podbija zachodnie rynki e-commerce. Teraz – dzięki warszawskiemu startupowi – ma on szansę zostać spopularyzowany w naszym kraju. System „embedded finance”, oferujący pożyczki skierowane do klienta biznesowego, to rozwiązanie, jakie na celownik wziął Erbeo. Fintech, zajmujący się „wbudowywaniem” tego typu usług w platformy, to projekt, za którym stoi dwóch przedsiębiorców: Adam Dąbrowski i Krzysztof Dębowski.

Platformizacja świata

Pozostało 90% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Od zera do miliarda w cztery miesiące. Wyceny firm od sztucznej inteligencji oszalały
Biznes Ludzie Startupy
Rewolucja na skalę światową. Polacy znaleźli sposób na braki wody i żywności
Biznes Ludzie Startupy
Polskie urządzenie wyczuje chemię. Wykryje i zbada niemal każdą substancję
Materiał partnera
Możemy zaprosić klienta w sam środek akcji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
PZU szuka innowacji w akceleratorach start-upów