Polskie mobilne kasy mają skończyć z kolejkami w sklepach. Sam je pchasz

Start-up ZeroQs chce odmienić nasze doświadczenia zakupowe. Po innowację spółki już sięgnęły placówki Społem i Detal Centrum. Projekt przyciągnął też wielkie sieci.

Publikacja: 13.11.2023 17:11

SmarCart to nie zwykły koszyk, ale mobilna kasa. Za tzw. inteligentnym wózkiem sklepowym stoi olszty

SmarCart to nie zwykły koszyk, ale mobilna kasa. Za tzw. inteligentnym wózkiem sklepowym stoi olsztyński start-up ZeroQs. Jego rozwiązanie już wdrażają sieci handlowe

Foto: mat. pras.

Rodzimy start-up opracował technologię tzw. mobilnych kas samoobsługowych – ich działanie przetestował już m.in. w kilku dużych sieciach sklepów. Technologia, która pozwala unikać kolejek poprzez automatyczne skanowanie produktów w momencie wkładania ich do koszyka i naliczanie płatność podczas opuszczania sklepu, to projekt, który w nieodległej przyszłości ma szansę stać się nowym standardem w handlu detalicznym. Takie nowatorskie rozwiązanie z jednej strony poprawia bowiem poziom doświadczeń zakupowych klientów, a z drugiej redukuje koszty sieci związane z zatrudnieniem, czynnikiem błędu ludzkiego i kradzieżami.

Projekt może podbić nie tylko placówki handlowe w naszym kraju, ale również zadomowić się w sklepach za granicą. Olsztyńska spółka ZeroQs jest bowiem na etapie przygotowań do ekspansji na nowe rynki.

Inteligentny koszyk przyszłością handlu

W dzisiejszych czasach klienci przyzwyczajeni są do wygody i komfortu. Znaczenie dla nich ma już nie tylko bogaty asortyment dostępny w sklepie, lecz także jakość samego doświadczenia zakupowego i czas, jaki muszą przeznaczyć na kupno wybranych produktów. Dla wielu sieci handlowych wzrost liczby klientów może przekładać się na szereg wyzwań w postaci konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem większej liczby personelu oraz zmniejszeniem satysfakcji klientów z powodu długich kolejek do kas. Odpowiedzią na te problemy jest „koszyko-kasa”. Innowacyjne rozwiązanie o nazwie SmartCart (z ang. inteligentny koszyk) opracował ZeroQs. Firma, założona przez Jarosława Kaczmarczyka oraz Tomasza Brulińskiego, wdrożyła już swój projekt w sieci Społem czy Detal Centrum. Kolejni duzi gracze nad Wisłą również przymierzają się do tego nowatorskiego rozwiązania. Start-up rozmawia z największymi detalistami w Europie. Giganci, by usprawnić funkcjonowanie placówek, wdrożyli już w wielu lokalizacjach samoobsługowe kasy. A teraz mogą zrobić krok dalej w tej ewolucji handlu stacjonarnego i postawić na kasy mobilne. Inteligentne wózki zakupowe olsztyńskiej firmy posiadają zintegrowane systemy: wagowy i wizyjny, a także czytnik kodów kreskowych oraz ekran dotykowy.

Czytaj więcej

Złodzieje mają problem. „Raport mniejszości” inspiracją dla sklepów

– Nasza technologia nie tylko pozwala sieciom handlowym zaoferować klientom nowy poziom doświadczeń poprzez szybkie i wygodne zakupy bez kolejki, lecz także zwiększa ich bezpieczeństwo i pozwala na znaczące oszczędności związane z mniejszym zapotrzebowaniem na personel – wylicza Jarosław Kaczmarczyk, prezes ZeroQs.

Cenna wiedza o preferencjach klientów

Jak działa SmartCart? Właściwie nie wymaga on od kupującego żadnego wysiłku.

– Klient, wkładając produkty do koszyka, skanuje kod kreskowy każdego z nich przy użyciu wbudowanego czytnika. System wagowy i wizyjny kontroluje cały proces zakupowy, co zabezpiecza sieci handlowe przed ewentualną kradzieżą, próbą oszustwa lub pomyłką klienta. W momencie opuszczania sklepu przez klienta płatność pobierana jest automatycznie z jego konta – opisuje Kaczmarczyk.

Za proces płatności odpowiada aplikacja.

Projekt olsztyńskiej firmy skusił już inwestorów. – Innowacyjne rozwiązania, jak SmartCart, mają potencjał przekształcić sposób, w jaki dokonujemy zakupów, przynosząc korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom – ocenia Michał Lewandowski, partner zarządzający w Freya Capital.

A na tym nie koniec. – ZeroQs nie tylko usprawnia proces zakupowy, lecz także zbiera niesamowitą ilość danych o klientach oraz ich preferencjach zakupowych, co pozwala działom analiz i predykcji oraz zarządzającym sklepami lepiej i trafniej podejmować decyzje – dodaje Zbigniew Barwicz z Freya Capital. I podkreśla, że agregowane dane pozwalają zaoferować personalizowane reklamy wyświetlane klientom na wózkach sklepowych.

– A to stanowi dodatkową, wartość ZeroQs – przekonuje Barwicz.

Rodzimy start-up opracował technologię tzw. mobilnych kas samoobsługowych – ich działanie przetestował już m.in. w kilku dużych sieciach sklepów. Technologia, która pozwala unikać kolejek poprzez automatyczne skanowanie produktów w momencie wkładania ich do koszyka i naliczanie płatność podczas opuszczania sklepu, to projekt, który w nieodległej przyszłości ma szansę stać się nowym standardem w handlu detalicznym. Takie nowatorskie rozwiązanie z jednej strony poprawia bowiem poziom doświadczeń zakupowych klientów, a z drugiej redukuje koszty sieci związane z zatrudnieniem, czynnikiem błędu ludzkiego i kradzieżami.

Pozostało 84% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Od zera do miliarda w cztery miesiące. Wyceny firm od sztucznej inteligencji oszalały
Biznes Ludzie Startupy
Rewolucja na skalę światową. Polacy znaleźli sposób na braki wody i żywności
Biznes Ludzie Startupy
Polskie urządzenie wyczuje chemię. Wykryje i zbada niemal każdą substancję
Materiał partnera
Możemy zaprosić klienta w sam środek akcji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
PZU szuka innowacji w akceleratorach start-upów