Technologia, która zmienia nasz świat

Kolejny panel zorganizowany w trakcie konferencji warszawskiego oddziału Meta oraz Związku Cyfrowa Polska podczas CEE Innovation Day poświęcony był perspektywom ekonomicznym, jakie niesie ze sobą rozwój metawersum.

Publikacja: 19.12.2023 03:00

Mimo, że jest w początkowym stadium, metawersum może przynosić wielkie możliwości małym i średnim fi

Mimo, że jest w początkowym stadium, metawersum może przynosić wielkie możliwości małym i średnim firmom naszego regionu

Foto: mat. pras.

Partnerem relacji jest Meta

Jak podkreślali organizatorzy, rok 2023 był przełomowy dla rozwoju metaverse. – Z jego technologii możemy już korzystać na naszych smartfonach czy komputerach. Rozwijają się także możliwości technologii rzeczywistości mieszanej, co widać m.in. na przykładzie najnowszego Meta Quest 3. Najnowsze innowacje, takie jak sztuczna inteligencja czy rzeczywistość mieszana, mogą także przynieść ogromne korzyści UE – zarówno firmom z regionu, jak i wszystkim jego mieszkańcom – mówił, rozpoczynając konferencję Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Meta. „Europejskie firmy już teraz korzystają z biznesowego potencjału technologii immersyjnych. Na rynku pojawia się wiele rozwiązań napędzanych sztuczną inteligencją, VR, czy AR. Dlatego tak ważne jest stworzenie w Unii Europejskiej spójnej wizji rozwoju rynku cyfrowego”, dodał Michał Kanownik, prezes zarządu Związku Cyfrowa Polska.

Konsekwencje ekonomiczne

Czym jest metaverse? To przecież nie tylko gogle i VR. Jest to coraz częstsze połączenie sztucznej inteligencji, automatyzacji, rozszerzonej rzeczywistości i blockchainu.

Mateusz Krupczyński, Public Policy Manager w Meta, który prowadził debatę, podkreślił, że mimo iż metaverse jest na dość wczesnym etapie rozwoju, już dziś można przewidywać, że będzie mieć ogromny wpływ na wiele dziedzin ludzkiego życia i poważne konsekwencje ekonomiczne. Stworzy też nowe możliwości, otworzy nowe rynki i zbuduje nowe modele biznesowe. Jak podkreślają niezależni eksperci, w samej tylko Unii Europejskiej sektor metaverse ma w perspektywie kolejnej dekady generowania zysku na poziomie nawet 500 miliardów euro rocznie.

Czy kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej mogą odegrać znaczącą rolę w tym procesie?

Tadej Slapnik, CEO at HashNET Slovenia, a także CEO i założyciel World Metaverse Council, uważa, że już teraz, mimo że jest w początkowym stadium, metaverse może przynosić wielkie możliwości małym i średnim firmom naszego regionu. – Przede wszystkim tym, które już pracują z technologią XR (rozszerzonej rzeczywistości) i które już teraz rozwijają tzw. świat cyfrowy. Dla nich metaverse to wielkie możliwości, ale i wyzwania – m.in. z powodu niedoboru odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, którym trzeba pomóc w rozwoju i zdobyciu kompetencji cyfrowych. Ale chodzi nie tylko o budowanie świata cyfrowego, w obszarze technologii immersyjnych tkwią wielkie możliwości ekonomiczne np. dla firm blockchainowych czy z obszaru edukacji medycznej, jak Virtual Medicine, słowacka firma, z której aplikacji VR korzystają uczniowie ze 180 krajów na świecie – podkreślał Slapnik.

Jak istotna jest współpraca w budowaniu metaverse? Jak ją umacniać?

Juan Bossicard, European Metaverse Campaign Manager w Meta, zaznaczył, że dobrym określeniem na formę współpracy w metaverse jest pojęcie „ekosystem”. – To jest podróż w kierunku nowych technologii, ale każda zmiana wymaga wielu ludzi i sektorów pracujących razem, by mogła się dokonać. Jeśli jest luka w kwalifikacjach, potrzebujemy wykształconych ludzi, żeby ją zasypywali. Zmiana, która dokonuje się w związku z rozwojem technologii immersyjnych, odbywa się w bardzo wielu obszarach – mikroprocesorach, mikrochipach czy soczewkach. Obszarów jest tak wiele, że nie wystarczy jedna platforma czy zespół, by zrealizować tę wizję rozwoju. Żadna firma nie da sobie z tym rady sama. Każda nowa platforma to także treści i możliwość korzystania z różnorodnych doświadczenia. Można zapytać np. użytkowników technologii XR w obszarze edukcji medycznej o ich ekosystem i szybko okaże się, jak skomplikowana jest materia, w której pracują. Konieczne jest więc, by te różne ekosystemy pracowały razem, a technologie nie były pozostawiane samym sobie jako takie, które „nadają się tylko do gamingu” czy mediów społecznościowych. Konieczna jest też wizja, jak zamienić konkretne rozwiązania w narodowe i ponadnarodowe strategie.

Dla kogo technologia?

Wszystko to zadecyduje o przyszłości i powodzeniu sektora metaverse. Najważniejsze, by technologia stała się dostępna dla jak najszerszych grup – zarówno profesjonalistów pracujących nad nowymi rozwiązaniami biznesowymi, jak i zwykłych użytkowników. Andi Cristea, sprawozdawca parlamentarnego Zespołu Rady Europy ds. metaverse, jest przekonany, że mamy do czynienia ze zjawiskiem, które jest jak media społecznościowe – charakteryzuje się niezwykłą kompleksowością. – Perspektywa ekonomiczna jest oczywiście ważna, a potencjał metaverse – bezgraniczny. Pracując nad jej rozwojem, musimy pamiętać, że technologia nie jest celem samym w sobie, ale instrumentem. Pomyślmy o tym, co będzie za 50–60 lat. Co jest naszym celem? Pomnażanie bogactwa czy zatroszczenie się o społeczeństwo? Zadajemy sobie takie pytania w Radzie Europy, bo wiemy, że metaverse to technologia, która zmieni nasze umysły.

Tadej Slapnik dodał do tej analizy praktyczne rozwiązanie. – Właśnie dlatego powołaliśmy światową radę ds. metaverse, jestem przekonany, że ta nowa rzeczywistość wymaga, by pracowali nad nią wszyscy gracze, nie tylko Meta, która już dziś zajmuje się sprawą całościowo i jest zaangażowana w budowę ekosystemu. Potrzebujemy do tego ludzi z całego świata, którzy zajmą się tym nie dla zysku, tylko dla przyszłości.

Tym bardziej że w ostatnim czasie do naszych drzwi zapukał ChatGPT i ogromne wyzwania oraz możliwości związane z AI. Jaki będą mieć wpływ na metaverse?

– Sztuczna inteligencja była używana w metaverse już wcześniej – mówił Juan Bossicard. – Teraz jednak nastąpiło przyspieszenie pozwalające na rozwijanie narzędzi, np. korzystanie z asystenta AI podczas używania inteligentnych okularów. AI pomaga też twórcom narzędzi edukacyjnych, jednocześnie redukując koszty tego rozwoju. To z kolei ułatwia do nich dostęp. A przecież oddanie tych urządzeń w ręce jak największej liczby ludzi jest jednym z naszych głównych celów.

Partnerem relacji jest Meta

Partnerem relacji jest Meta

Jak podkreślali organizatorzy, rok 2023 był przełomowy dla rozwoju metaverse. – Z jego technologii możemy już korzystać na naszych smartfonach czy komputerach. Rozwijają się także możliwości technologii rzeczywistości mieszanej, co widać m.in. na przykładzie najnowszego Meta Quest 3. Najnowsze innowacje, takie jak sztuczna inteligencja czy rzeczywistość mieszana, mogą także przynieść ogromne korzyści UE – zarówno firmom z regionu, jak i wszystkim jego mieszkańcom – mówił, rozpoczynając konferencję Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Meta. „Europejskie firmy już teraz korzystają z biznesowego potencjału technologii immersyjnych. Na rynku pojawia się wiele rozwiązań napędzanych sztuczną inteligencją, VR, czy AR. Dlatego tak ważne jest stworzenie w Unii Europejskiej spójnej wizji rozwoju rynku cyfrowego”, dodał Michał Kanownik, prezes zarządu Związku Cyfrowa Polska.

Pozostało 85% artykułu
Biznes Ludzie Startupy
Ten materiał zastąpi plastikowe torby? W Szkocji wpadli na zaskakujący pomysł
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja walczy z depresją. Jak poprawić nastrój?
Biznes Ludzie Startupy
Jak zbadać zadowolenie pracowników?
Biznes Ludzie Startupy
Prąd popłynie z latawca. Polska firma rzuca wyzwanie wiatrakom i panelom solarnym
Biznes Ludzie Startupy
Smartfony już rządzą. Co Polacy kupują przez aplikacje mobilne?