Znana polska firma ma zostać partnerem Facebooka. Rewolucja w finansowaniu

Facebook zrezygnuje z organizowania na platformie crowdfundingowych akcji. Plan jest taki, by odsyłać do serwisów zewnętrznych. Koncern właśnie szuka partnerów w Polsce.

Publikacja: 10.06.2024 10:04

Crowdfunding czeka mała rewolucja. A wszystko przez Marka Zuckerberga. Kierowana przez niego Meta li

Crowdfunding czeka mała rewolucja. A wszystko przez Marka Zuckerberga. Kierowana przez niego Meta likwiduje bowiem możliwość organizacji zbiórek za pośrednictwem Facebooka, WhatsAppa oraz Instagrama

Foto: JOSH EDELSON/AFP

To koniec z tworzeniem internetowych zbiórek za pośrednictwem jednej z najpopularniejszych platform społecznościowych. Facebook, po rezygnacji z kampanii crowdfundngowych, teraz będzie chciał wprowadzić nowe rozwiązanie. Użytkownicy mają otrzymać możliwość dodania przycisk na FB do wsparcia zbiórki założonej na zewnętrznym portalu finansowania społecznościowego. Meta (spółka marka Facebooka) rozpoczęła już rozmowy na ten temat z wybranymi platformami. Jak się dowiedzieliśmy, nad Wisłą również trwają negocjacje. Z naszych informacji wynika, że partnerem Facebooka miałby zostać m.in. popularny serwis z tej branży – Zrzutka.pl.

Rewolucyjne zmiany

Koniec zbiórek społecznościowych na Facebooku i Instagramie w Europie, w tym w Polsce staje się faktem. Dla wielu osób to może być spory problem, gdyż narzędzia tzw. fundraisingowe od Mety były powszechnym sposobem zbierania pieniędzy przez organizacje charytatywne na całym świecie. Tylko przez cztery lata (w okresie od 2015 do 2019 r.) użytkownicy tych mediów społecznościowych zebrali ponad 2 mld dol. W naszym kraju największa zbiórka (na kwotę 16 mln zł) została przeprowadzona na rzecz tragicznie zmarłego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Czytaj więcej

„Polski Kickstarter" ruszył na podbój świata. Ma wzięcie u Rumunów i Włochów

Zmiany nadejdą 1 lipca – to już za kilka tygodni narzędzia do zbiórek pieniędzy na platformach Mety nie będą dostępne dla organizacji dobroczynnych w Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym m.in. w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji czy właśnie w Polsce. Co to oznacza dla fundraisingu?

Eksperci nie mają wątpliwości, iż to fundamentalna zmiana. – Po 30 czerwca br. wszystkie aktywne zbiórki pieniędzy zakończą się automatycznie. Przestają działać lub znikają ponadto wszystkie dostępne dotychczas narzędzia do zbiórek online, m.in. Facebook Donate ads – reklamy, przyciski darowizn w postach i na stronach fundraiserów utworzonych za pośrednictwem Instagrama i Facebooka, a także funkcja API fundraisera, menedżera ds. działalności charytatywnej oraz PayPal Giving Fund. Także wpływy z darowizn zostaną zablokowane. Pokwitowania będą dostarczane wyłącznie w celu przetwarzania zwrotów lub wniosków o obciążenie zwrotne – wylicza Krzysztof Ilnicki, wiceprezes Zrzutka.pl.

Ale to nie koniec wyzwań, bo organizacje charytatywne stracą dostęp do wcześniejszych danych z działalności fundraisingowej, realizowanych na platformach Meta. Co istotne, dotyczyć to ma choćby list osób wspierających, czyli donatorów.

Meta już teraz limituje, kto może przekazywać pieniądze na zbiórki charytatywne do końca czerwca 2024 r. Powołując się na wymogi regulacyjne, firma pozwala aktualnie na dokonanie donacji online już tylko osobom, które wcześniej korzystały z konta w celu przekazania darowizny.

Meta Platforms oficjalnie nie podała przyczyn, które implikują tę rewolucyjną modyfikację oraz nie komentuje tej sprawy w mediach. Jednak jak się nieoficjalnie mówi, zmiany związane są z nowymi wymogami regulacyjnymi UE, mającymi na celu zapewnienie lepszej ochrony wspólnego, europejskiego rynku oraz konsumentów.

Teraz zyskają platformy crowdfundingowe

Od 1 lipca alternatywą dla organizacji pozarządowych staną się zbiórki online prowadzone na platformach crowdfundingowych. Narzędzia Mety były darmowe, więc organizacje będą szukać portali, które umożliwiają przeprowadzenia zrzutek internetowych bezkosztowo. Tyle że platform, które dają możliwość realizacji zbiórek w sposób całkowicie darmowy, w Europie jest niewiele. Portale zazwyczaj pobierają prowizje (te potrafią sięgać nawet 15 proc.).

Wycofanie narzędzi do zbiórek na FB i Instagramie to już druga kluczowa zmiana w Meta Platforms w ciągu ostatnich kilku miesięcy. W IV kwartale ub.r. gigant zmienił bowiem sposób przetwarzania darowizn. Wcześniej, jeśli organizator przyjmował darowizny za pośrednictwem Facebooka, Instagrama lub WhatsAppa, beneficjenci otrzymywali środki pieniężne bezpośrednio od Meta Payments. Jednak od 31 października 2023 r. darowizny są odbierane i przetwarzane przez PayPal Giving Fund (PPGF).

Meta ogłosiła też zmianę w terminach wypłat. Organizacje non profit zarejestrowane w PPGF mogą się spodziewać otrzymania środków w ciągu 15–45 dni. Niezarejestrowani muszą czekać do 90 dni. Dla porównania Meta Pay przekazywała środki w ciągu 30 dni od ich otrzymania. Meta przestała ponadto pokrywać opłaty za przetwarzanie płatności stron trzecich. Na tym nie koniec, bo zmieniła także przepływ darowizn, aby dać darczyńcom możliwość zwiększenia darowizny w celu pokrycia opłat manipulacyjnych.

Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rusza z ekspansją za oceanem. Jej AI wykrywa raka z wielką skutecznością
Biznes Ludzie Startupy
Polski start-up podbił USA i wzbudził kontrowersje. Teraz zainwestuje nad Wisłą
Biznes Ludzie Startupy
Zadbają o plony jak hinduska bogini. Polska firma odnowi ziemię
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma zaleje Chiny translatorami. To kolejny krok w światowej ekspansji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes Ludzie Startupy
Reaktory jądrowe coraz mniejsze. Ten szwajcarski liliput może odmienić energetykę