PZU szuka innowacji w akceleratorach start-upów

Ubezpieczyciel umożliwia rozwój młodym, innowacyjnym firmom technologicznym. Obiecujące projekty są testowane i wdrażane w ramach programu PZU Ready for Startups.

Publikacja: 09.07.2024 01:00

Dzięki innowacjom PZU może oferować klientom nowe, przyjazne rozwiązania, udoskonalać naszą ofertę,

Dzięki innowacjom PZU może oferować klientom nowe, przyjazne rozwiązania, udoskonalać naszą ofertę, jak też usprawniać pracę

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z PZU

Digitalizacja jest dziś motorem biznesu, dlatego Grupa PZU stawia na wykorzystanie technologii cyfrowych we wszystkich obszarach swojej działalności. Firma wdraża dużo innowacyjnych rozwiązań, poszerzając portfolio nowoczesnych usług dla klientów. Wiele takich projektów powstaje we współpracy ze start-upami.

PZU szuka start-upów we wszystkich obszarach swojej działalności, ze szczególnym naciskiem na wysoko wolumetryczne procesy. Jako podstawowe obszary poszukiwanych innowacji wskazuje: rozwiązania wykorzystujące AI i zaawansowaną analitykę do lepszego zarządzania biznesem, szeroko pojętą digitalizację i automatyzację procesów, nowe formy interakcji z klientem oraz technologie możliwe do zastosowania w ekosystemach zdrowotnym, kierowcy i sieci naprawczej. Poszukuje również nowych usług wartości dodanej (VAS) dla swoich klientów.

Start-upy mogą zgłaszać się bezpośrednio do ubezpieczyciela, by przedstawić pomysły lub wziąć udział w programach akceleracyjnych, umożliwiających skorzystanie z grantów na rozwój technologii. Celem takich programów jest rozwój firm poprzez proces szkoleniowy, mentoringowy oraz wsparcie finansowe. Mogą nawiązać współpracę z dużymi firmami, jak PZU, które pomogą im dopracować produkty lub usługi tak, by lepiej odpowiadały oczekiwaniom rynku i klientów. Z kolei partnerzy programów mają szansę wyłowić tam technologiczne perełki, które po dopracowaniu i implementacji zwiększą ich rynkową konkurencyjność. Beneficjentem takiej współpracy są także klienci, ponieważ finalnie w ich ręce trafiają nowe, cyfrowe usługi.

– Jako lider polskiego rynku ubezpieczeniowego doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak kluczowe jest testowanie oraz wdrażanie innowacji i bardzo mocno na nie stawiamy. Dzięki nim możemy oferować naszym klientom nowe, przyjazne rozwiązania, udoskonalać naszą ofertę, jak również usprawniać pracę. Przy opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych jesteśmy otwarci na współpracę z młodymi firmami technologicznymi, a partnerstwo w programach akceleracyjnych dla start-upów jest świetnym sposobem na ich wyłonienie – podkreśla Elżbieta Häuser-Schöneich, członek zarządu PZU SA.

PZU jako swojego strategicznego partnera w akceleracji wskazuje Huge Thing, operatora programu Smart UP – Startup Booster Poland. – Akceleratory są dla nas cennym wehikułem współpracy ze start-upami early stage. Pomagają nam szybko identyfikować i testować wschodzące rozwiązania technologiczne w kontekście nowych modeli biznesowych lub istotnych usprawnień obecnych modeli biznesowych. Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym start-upem, który jest w stanie poprawić funkcjonowanie biznesu Grupy PZU – komentuje Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji w PZU.

Program, w który obecnie angażuje się PZU, czyli Startup Booster realizowany przez Huge Thing, koresponduje z krajowymi inteligentnymi specjalizacjami. W PZU działa specjalny zespół do generowania pomysłów na innowacyjne zastosowania technologii, testowania ich i wdrażania. Jest to Laboratorium Innowacji, stanowiące łącznik między światami start-upów i biznesu PZU. W jego ramach funkcjonuje program PZU Ready for Startups, którego zadaniem jest wyszukiwanie ciekawych narzędzi tworzonych przez start-upy i wdrożenia PoC (Proof of Concept). W przypadku gdy pilotaż odniesie skutek, możliwe jest produkcyjne uruchomienie rozwiązania i długoterminowa współpraca z Grupą PZU. – Nie każdy projekt musi być starciem gigantów. Większe i mniejsze start-upy mogą być bardzo atrakcyjnym partnerem do współpracy dla firm o skali PZU. To zespoły specjalistów, nierzadko niszowych, które są w stanie zaoferować nam gotowe, dobrze działające rozwiązanie. Dzięki temu wdrażamy je produkcyjnie znacznie szybciej – wyjaśnia Aleksandra Brodowska, analityk innowacji z Laboratorium Innowacji PZU.

PZU działa ze start-upami przede wszystkim w modelu współpracy komercyjnej, czyli w relacji dostawca–klient. Jak identyfikuje te najlepsze? W ciągu sześciu lat działania Laboratorium Innowacji przeanalizowało ponad 6 tys. potencjalnych innowacji, przetestowało 70 wybranych rozwiązań, a do wdrożenia zakwalifikowało około 60 proc. z nich. Rocznie Laboratorium Innowacji PZU testuje około 10–12 rozwiązań i choć czasem ponosi porażki bądź musi pivotować, to większość projektów kończy się powodzeniem.

– Fundamentalne dla Laboratorium jest rozumienie biznesu Grupy PZU. To wymaga czasu, ale przez blisko siedem lat nauczyliśmy się po nim nawigować. Dzięki temu wiemy, czego szukać, aby innowacje miały szansę „ukorzenić się” w PZU, a nie zakwitnąć przez tylko jeden sezon – podsumowuje Marcin Kurczab.

Praca Laboratorium Innowacji została doceniona na świecie. W tym roku PZU otrzymał za nią prestiżowy tytuł Celent Model Insurer w kategorii Innovation Execution. Nagrody Celent Model Insurer są przyznawane za najlepsze praktyki dotyczące wykorzystania technologii w branży ubezpieczeniowej.

Współpraca PZU ze start-upami zaowocowała powstaniem wielu ciekawych i nowoczesnych produktów. Oto niektóre z nich.

- Rozwiązanie wykorzystujące AI do obsługi szkód komunikacyjnych zrealizowane wspólnie z firmą brytyjską. Aplikacja ta umożliwia klientom przesyłanie zdjęć i opisu szkody, a oparty na AI system analizuje na ich podstawie zakres i rodzaj uszkodzeń pojazdu, następnie konfiguruje listę części potrzebnych do naprawy i tworzy wstępny kosztorys.

- PZU iFlota – platforma do zarządzania efektywnością floty komunikacyjnej, dzięki której możliwe są m.in. redukcja kosztów operacyjnych działania floty, poprawa stylu jazdy i bezpieczeństwo kierowców.

- Narzędzie do analizy UX na stronie internetowej PZU, które przekłada emocje internautów na dane liczbowe. Wnioski umożliwiają poprawę doświadczeń klientów z korzystania ze strony www ubezpieczyciela. Rozwiązanie było testowane w ramach programu akceleracyjnego MIT EF CEE.

- Program prewencyjny „Minuta dla skóry”. Dzięki wykorzystaniu AI aplikacja na podstawie zdjęcia znamienia wykonanych smartfonem w kilkadziesiąt sekund ocenia ryzyko wystąpienia nowotworu skóry. Robi to z 90-proc. precyzją.

Zespół Laboratorium Innowacji poszukuje interesujących rozwiązań. To szansa dla start-upów na zawojowanie rynku u boku doświadczonego partnera.

Materiał powstał we współpracy z PZU

Biznes Ludzie Startupy
Zadbają o plony jak hinduska bogini. Polska firma odnowi ziemię
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma zaleje Chiny translatorami. To kolejny krok w światowej ekspansji
Biznes Ludzie Startupy
Reaktory jądrowe coraz mniejsze. Ten szwajcarski liliput może odmienić energetykę
Biznes Ludzie Startupy
Koniec leżanek. Badanie serca będą bardziej mobilne, wygodne i skuteczne
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja wchodzi do szpitali. Polskie firmy mają nowatorskie rozwiązania