Materiał powstał we współpracy z Orange
Jak Orange rozumie metaverse?
W obszarze zajmującym się usługami dla biznesu metaverse to po prostu nowe środowisko cyfrowe. Przynosi nową jakość dla klientów, dla użytkowników i biznesu przede wszystkim przez immersywność, czyli zanurzenie. Do metaverse można się dostać na różne sposoby. Można założyć gogle, ale można też wejść przez interfejs mobilny bądź webowy. W obszarze rozwiązań biznesowych dla klienta korporacyjnego ważne jest, żeby dostarczyć klientom jak największych emocji, ale też wartości. Myślę, że metaverse to takie środowisko cyfrowe, które dostarcza wartości dla klienta biznesowego w sposób zupełnie nieporównywalny do innych środowisk.
Na czym konkretnie polega rozwiązanie Orange Business Metaverse?
To aplikacja, którą zbudowaliśmy w środowisku metaversowym. Składa się z trzech przestrzeni. Pierwsza to wirtualne lobby, w którym przedstawiamy ofertę Orange Polska skierowaną do biznesu – od rozwiązań najprostszych po bardzo zaawansowane typu ICT/IoT, rozwiązania cybersecurity czy związane z software’em. Pozostałe przestrzenie w naszej aplikacji metaversowej pozwalają prezentować klientom dwa obszary zaawansowanych usług – sieć kampusową 5G i Smart City. W aplikacji umieściliśmy wirtualne miasto, dzięki czemu w możemy zaprezentować klientowi, jak działa cała rodzina rozwiązań Smart City. Te rozwiązania trudno pokazać klientom w sposób tradycyjny, na slajdach. A teraz możemy klienta zaprosić na miejskie skrzyżowanie w wirtualnej rzeczywistości. Może na przykład stanąć na chodniku obok inteligentnego przejścia dla pieszych i być w środku akcji – dostrzec, co się dzieje i jakie są zasadnicze cechy naszego rozwiązania Smart Crossing.
I temu właśnie służy metaverse w przypadku operatora telekomunikacyjnego?
Metaverse’u używamy na co dzień. Nasi handlowcy i opiekunowie klienta mają gogle VR ze sobą i na spotkaniach z biznesem w ten nietradycyjny sposób prezentują nasze zaawansowane rozwiązania. Korzyść jest podwójna. Po pierwsze - klienci zapoznają się z naszą usługą. Po drugie –nasi pracownicy rozbudowują swoje kompetencje w zakresie oferty Orange.
A wartość dla klienta z przebywania w wirtualnej rzeczywistości? Jakie ma z tego korzyści?
Nasi klienci po zdjęciu gogli po pierwsze mówią: „wow”. Po drugie, czują inspirację, rozumieją, na czym polega to rozwiązanie. Rozmowa, która następuje po takiej prezentacji w wirtualnej rzeczywistości z naszym opiekunem, przebiega zupełnie inaczej niż wcześniej. Klienci czują się zainspirowani, bardzo szybko dostrzegają, jakie wartości to rozwiązanie może przynosić dla ich biznesu.
Czy takie aplikacje metaverse są stosowane przez Orange na całym świecie?
Jeśli chodzi o rozwiązania dla biznesu, to jesteśmy pionierami w Grupie Orange. Natomiast jeśli mówimy generalnie o testowaniu rozwiązań metaversowych, to tego typu działania w niektórych krajach, w których działa Orange, trwają już od kilku lat. Dobrym przykładem jest powstanie cyfrowego bliźniaka katedry Notre Dame w Paryżu. Przez tę wirtualną katedrę przeszło 60 tysięcy turystów. Cyfrowy bliźniak fantastycznie spełnił swoją rolę, bo z jednej strony zbudował wiedzę na temat potrzeb dotyczących odbudowy spalonej katedry, a z drugiej pokazał, jakie są możliwości tej technologii. Inny przykład to platforma Immersive Now – showroom z ofertą Orange przeznaczony głównie dla odbiorcy indywidualnego. Można wręcz powiedzieć, że jeśli chodzi o metaverse, to Grupa Orange poszła bardziej w kierunku odbiorcy indywidualnego, a Orange Polska – w kierunku rozwiązań dla biznesu.
Jak będziecie rozwijać Orange Business Metaverse?
Na pewno wprowadzimy do niego nowe funkcjonalności. Ja na pewno chcę nadal budować w firmie wiedzę na temat technologii i potencjału, jaki niesie ze sobą metaverse. Tu mamy z kolei do czynienia z efektem „aha”. Po prostu moi koledzy z Orange po zdjęciu gogli mówią: „aha, tak to działa, chciałbym wykorzystać to u siebie”. Taka reakcja owocuje całym szeregiem nowych rozwiązań i pomysłów, które będziemy stopniowo wdrażać.
I, jak rozumiem, inspirować tą technologią coraz większą grupę klientów?
Zdecydowanie tak. Nasi handlowcy chcą wykorzystywać to narzędzie w swojej codziennej pracy, bo w istocie Orange Business Metaverse jest narzędziem pracy. W czasie spotkań co najmniej pół godziny wykorzystują na wędrówkę z klientem po wirtualnej rzeczywistości. Efekty są znakomite – inspiracja, zaangażowanie, otwarcie głów. Po prostu świetna sprawa.
Czy zamierzacie dostarczać klientom przeznaczone dla nich rozwiązania mateversowe?
Tak, będziemy wręcz rozwijać nową linię biznesową, Metaverse dla Biznesu. Zbudowaliśmy kompetencje do tego, żeby korporacjom, firmom w zasadzie z każdej branży dostarczać rozwiązania metaversowe rozumiane nie tylko jako aplikacja. To również narzędzia analityczne, bo metaverse generuje olbrzymią ilość danych. Trzeba tylko umieć je analizować. Chociażby po to, żeby optymalizować wirtualne przestrzenie. Na naszą ofertę dla biznesu składa się więc zarówno rozwiązanie metaversowe, jak i narzędzia analityczne, które pozwalają optymalizować i ulepszać te rozwiązania, którymi klient już dysponuje.
Materiał powstał we współpracy z Orange