Polki rewolucjonizują usługi krawieckie. Zrozumiały pokolenie Z i zarabiają

Trzy Polki zdigitalizowały biznes oparty na igle i nitce, pokazując, że innowacją mogą być tradycyjne usługi krawieckie.

Publikacja: 06.05.2025 09:13

INTU ruszył w lipcu ub.r., oferując usługi tzw. upcyklingu. Dużym firmom branży fashion pozwala na d

INTU ruszył w lipcu ub.r., oferując usługi tzw. upcyklingu. Dużym firmom branży fashion pozwala na dostosowanie się do przyszłych unijnych regulacji. A w skrócie ten start-up wydłuża cykle życia odzieży

Foto: shutterstock

Veronika Czarnocka, Zofia Piwowarek i Marta Lipka-Krawczyk uruchomiły swój nowatorski biznes niecały rok temu. Mimo to firma już ma na koncie setki zleceń i współpracę z największymi markami odzieżowymi w Polsce, w tym m.in Answear. Mowa o start-upie INTU Circularity, która digitalizuje naprawy ubrań dla klientów biznesowych i końcowych. To tzw. upcykling. A hasło to będzie mocno zyskiwać na znaczeniu. Powód? Unijne regulacje. INTU ma pomóc markom modowym przystosować się do wprowadzanych zmian legislacyjnych. Trzy Polki mają spore ambicje – pracują właśnie nad stworzeniem upcyklingowej kolekcji ubrań dla dużej firmy odzieżowej.

Sposób na regulacje UE

Jak tłumaczą założycielki start-upu, INTU tworzy sieć krawcowych w Polsce i aktywizuje osoby wykluczone społecznie, a chętnych przygotowuje do pracy w sektorze odzieżowy poprzez oferowany system edukacji i szkoleń. Usługi adresowane są w dużym stopniu do odbiorców biznesowych. W maju INTU rozpoczyna np. duży projekt z firmą Westfield (Westfield Good Festival).

Czytaj więcej

Polacy połączyli modę z AI. Na celowniku Stany Zjednoczone

Start-up wszedł na rynek z nietypowym rozwiązaniem. Bo to coś więcej niż tylko usługi krawieckie. Firma oferuje bowiem rozwiązania w zakresie ESG dla podmiotów z sektora fashion, wspierając ich zrównoważony rozwój. Jak mówią założycielki, klienci indywidualni nierzadko reperują rzeczy znanych marek typu premium, z którymi nie chcą się rozstawać, i takie, z którymi łączy ich emocjonalna więź. Dodają przy tym, że wybierając artystyczny, „craftowy styl wykończenia, dostają nowe, nietuzinkowe elementy garderoby, spod igły rękodzielników”. Firmy tekstylne dzięki nim mogą spełniać zaś coraz bardziej rygorystyczne normy. Niebawem, zgodnie z zapowiedziami KE, sektor fashion będzie musiał wprowadzić „cyfrowy paszport produktu”. W 2027 r. produkowana odzież ma być oznakowana na wzór kodów QR i posiadać dedykowany link na platformę, gdzie kupujący będą mogli sprawdzić, gdzie ubranie zostało uszyte, z jakich materiałów i skąd one pochodzą, a także ile wody zużyto do wytworzenia danej rzeczy. To wielka zmiana dla koncernów, a INTU liczy, że przeprowadzi je przez tę transformację.

Jak zdobyć zaufanie pokolenia Z?

Start-up współpracuje z zespołem uzdolnionych krawcowych i szwaczek. – Specjalizujemy się nie tylko w naprawach. Opanowaliśmy sztukę rekonstrukcji i upcyklingu ubrań, które wykraczają poza prostą naprawę, dzięki czemu mamy możliwość tworzenia zupełnie nowych, unikalnych elementów garderoby – komentuje Veronika Czarnocka, prezeska INTU, która studiowała Fashion Design na UAL w Londynie.

Firma zatem nie tylko naprawia uszkodzone części odzieży, ale też używane lub zwrócone rzeczy dostosowuje do aktualnych trendów. Na warsztat trafiają choćby swetry, spodnie, kurtki, płaszcze, bluzki czy jeansy. Jak wyjaśnia Marta Lipka-Krawczyk, wiele rzeczy, które do nich trafia, jest sygnowanych znanymi brandami. Jej zdaniem moda luksusowa w Polsce, również ta z drugiego obiegu, przeżywa czas rozkwitu.

– Coraz więcej osób sięga po różnego rodzaju elementy garderoby typu premium, a wiele z tych, które wymagają naprawy, trafia do nas. Świadczymy kompleksowe usługi, niemalże personalizowane. Każdą rzecz, której przedłużamy życie, dodatkowo odświeżamy i odsyłamy do klienta pięknie i ekologicznie zapakowaną, dostarczając i zapewniając tym samym zupełnie nowe doświadczenia użytkownika – tłumaczy. I dodaje, że najbardziej kosztowne jest wykończenie craftowe, które nadaje rzeczom zupełnie nowy wygląd, a przy okazji pochłania najwięcej czasu i pracy.

Czytaj więcej

Wielki sukces inteligentnych pierścieni. Tę technologię pokochały gwiazdy

INTU naprawia ponadto wadliwe produkty ze skazą, które musiałyby zostać zutylizowane, albo upcyklinguje i przerabia na nowe produkty. Zofia Piwowarek, ekspertka w obszarze ESG, mająca doświadczenie w pracy w ONZ, która jest trzecią z założycielek start-upu, przekonuje, że to, co robią, ma duże znaczenie.

– W 2022 r. tekstylia zajęły piąte miejsce pod względem zużycia surowców, emisji gazów cieplarnianych oraz zużycia wody i powierzchni ziemi spośród 12 kategorii konsumpcji gospodarstw domowych w UE. Firmy odzieżowe, korzystając z naszego wsparcia, mają szansę jeszcze lepiej realizować założenia koncepcji ESG, redukując koszty, ograniczając swój wpływ na środowisko i tym samym zdobyć zaufanie konsumentów – wskazuje. – Polityka firm w zakresie zrównoważonego rozwoju ma wpływ i coraz częściej przekłada się na zaufanie klientów – kontynuuje.

Według niej dotyczy to zwłaszcza osób młodszych, z pokolenia Z. – Dla nich ochrona planety i zapobieganie zmianom klimatu są bardzo istotne – zaznacza.

Trzy dziewczyny połączyły siły w ekobiznesie, choć wcześniej się nie znały. – Żadnych wspólnych lat w szkole, żadnych projektów, żadnych wspólnych znajomych, a jednak od razu wiedziałyśmy, że dalej chcemy iść razem. I że jesteśmy gotowe budować coś więcej niż markę – chciałyśmy stworzyć ruch. Intuicyjnie, od serca, z szacunkiem dla planety i dla ludzi – podkreśla Veronika Czarnocka.

Veronika Czarnocka, Zofia Piwowarek i Marta Lipka-Krawczyk uruchomiły swój nowatorski biznes niecały rok temu. Mimo to firma już ma na koncie setki zleceń i współpracę z największymi markami odzieżowymi w Polsce, w tym m.in Answear. Mowa o start-upie INTU Circularity, która digitalizuje naprawy ubrań dla klientów biznesowych i końcowych. To tzw. upcykling. A hasło to będzie mocno zyskiwać na znaczeniu. Powód? Unijne regulacje. INTU ma pomóc markom modowym przystosować się do wprowadzanych zmian legislacyjnych. Trzy Polki mają spore ambicje – pracują właśnie nad stworzeniem upcyklingowej kolekcji ubrań dla dużej firmy odzieżowej.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Biznes Ludzie Startupy
Polska aplikacja ochroni klientów sklepów. Wykryje szkodliwe substancje w produktach
Biznes Ludzie Startupy
Dotyk przez internet? Tak, to już możliwe, Polacy zbliżą narody
Biznes Ludzie Startupy
Polacy połączyli modę z AI. Na celowniku Stany Zjednoczone
Biznes Ludzie Startupy
Indeks strachu Trumpa. Ukraińcy w Polsce stworzyli narzędzie przewidujące przyszłość
Biznes Ludzie Startupy
Polacy rzucają wyzwanie Revolutowi i Instagramowi. Teraz przebojem ma być SocialFi
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku