Rodzime platformy wideo na życzenie w odwrocie

Ucho prezesa wywindowało udział Showmax w rynku.
Showmax.com

Podium internetowych serwisów z filmami należy do krajowych firm, ale ubywa im użytkowników. W górę pną się giganci.

Internet konkuruje z telewizją i kinem o czas wielbicieli kina i seriali. To jednak nie oznacza, że wszystkie serwisy wideo na żądanie notują wzrost liczby użytkowników. Z zestawienia dziesięciu najpopularniejszych serwisów wideo na żądanie (VOD) przygotowanego przez Gemiusa dla „Rzeczpospolitej” wynika, że najwięcej tzw. realnych użytkowników ma nadal platforma Cda.pl. We wrześniu br. korzystało z niej 5,67 mln osób. Drugie i trzecie miejsce należały zaś do VOD.pl (3,52 mln realnych użytkowników), czyli platformy Grupy Onet, oraz VOD.TVP.pl (3,32 mln), prowadzonej przez Telewizję Polską.

Co ciekawe, w porównaniu z rankingiem z września 2017 roku, wszystkim trzem najpopularniejszym platformom ubyło odwiedzających. Najsilniej spadła odwiedzalność CDA (o ponad 8 proc.). VOD.pl ubyło 4,5 proc. odwiedzających, a platformie Telewizji Polskiej grono to spadło o około 1,8 proc. Częściowo może mieć to związek z ograniczeniem bezpłatnej oferty.

We wrześniu większą popularnością niż przed rokiem cieszył się Player.pl z Grupy TVN i Discovery. Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN, uważa, że jest to m.in. pochodna szerszej oferty bezpłatnych treści zewnętrznych partnerów serwisu, takich jak MTV, Comedy Central, nc+.

Słabiej wypadły wyniki Ipla.TV (należy do Cyfrowego Polsatu), która we wrześniu br. odnotowała ponad 14-proc. spadek liczby unikalnych użytkowników względem analogicznego miesiąca przed rokiem.

Dane Gemiusa to tylko część obrazu. Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu, zapewnia, że grono regularnie korzystających z Ipli użytkowników stopniowo rośnie. – To nasz strategiczny projekt i będzie rozwijany – dodał. Cyfrowy Polsat nie zdradza dokładnych danych. W sprawozdaniu za miniony kwartał informuje jedynie, że aplikację Ipli (to jeden ze sposób korzystania z serwisu) ściągnięto 10 mln razy.

Powodem ubytku użytkowników krajowych serwisów może być rosnąca konkurencja globalnych graczy. W rankingu mocno rozpycha się amerykański Netflix, którego stronę odwiedziło we wrześniu 2,1 mln unikalnych użytkowników, o ponad 100 proc. więcej niż przed rokiem (awans na 5. miejsce). Mocno – o 75 proc. rok do roku – urosła także popularność serwisu Showmax.com, zbudowana pierwotnie na serialu komediowym „Ucho Prezesa”.

Anna Oziębło, dyrektor ds. Badania Gemius/PBI, wskazuje, że duże zmiany w rankingach są spowodowane wysoką rotacją wśród platform.

Platformy z płatnymi treściami, takie jak Netflix czy HBO GO, oferują coraz bogatszą ofertę seriali, filmów i dokumentów, które, po pierwsze, cieszą się dużym zainteresowaniem i uznaniem widzów, a po drugie, można je obejrzeć za jednym razem (tzw. binge-watching), co dla wielu jest niewątpliwą zaletą – tłumaczy Oziębło. Według niej nie bez znaczenia jest fakt, że oferta płatnych platform jest coraz mocniej promowana.

Według badania SuperData Research przeprowadzonego na zlecenie PayPal 72 proc. polskich widzów ogląda film za pomocą internetu (korzystając ze streamingu lub kupując plik i ściągając go na swoje urządzenie) częściej niż trzy razy w miesiącu, 36 proc. robi to raz–trzy razy tygodniowo, a 18 proc. codziennie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Marek Tatała z FOR: Ekonomia współdzielenia to nie przejściowa moda

Technologie cyfrowe będą wchodzić do coraz większej liczby obszarów naszego życia. Trzeba to zaakceptować ...

Netflix wreszcie pokazał pierwszy zwiastun „Wiedźmina”

Premiera serialu „Wiedźmin”, według prozy Andrzeja Sapkowskiego już w tym roku. Netflix – zgodnie ...

Amazon na czarnej liście. Zemsta Trumpa?

Pięć zagranicznych platform handlowych Amazona trafiło na tzw. czarną listę stworzona przez administracje Donalda ...

Polak technosceptykiem: marzy o „elektryku”, ale boi się robota

Podróż autobusem bez kierowcy skłonne jest odbyć niecałe 29 proc. Polaków. Tylko nieco więcej ...

Wygrana w Lotto popłynie na kartę

Totalizator Sportowy wprowadza w punktach sprzedaży innowacyjną w skali międzynarodowej usługę bezgotówkowej wypłaty wygranych ...

Starcie twórców z gigantami sieci

Duże serwisy mogą się demonstracyjnie zamykać, by zablokować korzystną dla twórców i wydawców unijną ...