Internet zarobi na świętach, właśnie trwa szczyt prezentowy

Choć do świąt jeszcze sporo czasu, e-handel notuje szczyt zakupów już teraz. Większość Polaków planuje zakup prezentów podczas tegorocznego sezonu bożonarodzeniowego w sklepach online, co zapowiada dla branży wyjątkowo udany sezon.

Publikacja: 11.12.2018 09:10

Internet zarobi na świętach, właśnie trwa szczyt prezentowy

Foto: Bloomberg

Na świętach nigdy nie lubiliśmy oszczędzać i choć w badaniach deklarujemy, iż nie zadłużamy się specjalnie z tego powodu, to sklepowa rzeczywistość pokazuje co innego. Z już 21. edycji badania Deloitte wynika, że konsumenci w tym roku deklarują zwiększenie wydatków świątecznych o 6 proc. do niemal 1,2 tys. zł na rodzinę.

Polacy wydają na święta Bożego Narodzenia ponad 20 mld zł, a cały rynek internetowych zakupów to ok. 50 mld zł rocznie, co pokazuje, jak ważny jest ten okres również dla branży internetowej. 58 proc. ankietowanych w badaniu Deloitte zapowiada, iż podarunki z tej okazji chce kupować w internecie, co oznacza kolejny rok wzrostu znaczenia kanału na rynku handlowym.

CZYTAJ TEŻ: Smartfony na gwiazdkę: Szukamy urządzeń tanich, ale z dużym ekranem

Tym bardziej że konsumenci zaczynają kompletować listę prezentów coraz wcześniej. Kilka milionów Polaków polowało na okazje już 11 listopada podczas chińskiego Dnia Singla, zatem sezon zaczął się znacznie wcześniej niż zwykle. Rekordowe były też wyniki czarnego piątku, 23 listopada, co jest z kolei zwyczajem anglosaskim, chętnie obchodzonym także w Polsce. Jak wynika z badania PBI/Gemius w tym roku tego dnia po serwisach e-handlowych krążyło niemal 11 mln Polaków, milion więcej niż rok temu, co i tak nie pokazuje pełnej skali wzrostu wydatków w ten dzień.

""

cyfrowa.rp.pl

– W tym roku wiele sklepów zastosowało strategię wydłużenia Black Friday do Black Weekend (albo nawet do Cyber Monday, odbywającego się 26 listopada), a część z nich rozpoczęła promocję jeszcze wcześniej, organizując Black Week – mówi Katarzyna Binert, e-commerce Manager w Gemius Polska. – Choć w Polsce zwykle nie ma tak zawrotnych rabatów jak w USA (nawet do 70 proc.), to większość sklepów postanowiła dołączyć do inicjatywy i zaoferowała kilkunastoprocentowe obniżki na swój asortyment, co przełożyło się na zauważalny wzrost zainteresowania zakupami w tym okresie. Największy wzrost odwiedzin, w porównaniu z 2017 r., zanotowały kategorie biżuteria oraz książki, muzyka i filmy. Najbardziej aktywnymi użytkownikami okazali się mieszkańcy województwa mazowieckiego.

CZYTAJ TEŻTelewizory na gwiazdkę: Wielkość ma znaczenie. Podobnie jak inteligencja

Wyniki faktycznie były rekordowe, co potwierdza największy sprzedawca internetowy. – Tegoroczny Black Friday, ale i cały Black Week, na Allegro przyniósł bardzo dobre wyniki znacznie lepsze, niż w 2017. W ubiegłym roku klienci w tym okresie mieli do dyspozycji 40 tysięcy specjalnych ofert. W tym roku było to aż 400 tysięcy ofert, w tym ponad 100 tysięcy specjalnie przygotowanych na Black Week – mówi Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro. – W sam piątek 23 listopada obroty były sześciokrotnie wyższe niż w zwykłe piątki z ostatniego kwartału i prawie 2,5 razy większe niż obroty w Black Friday 2017.

Firma ocenia jednak, że szczyt sezonu zakupów świątecznych co roku przypada w okolicach 10 grudnia. – Z naszych obserwacji wynika, że prezenty najlepiej zamawiać na początku grudnia, dlatego razem ze sklepami internetowymi śpieszymy z pomocą wszystkim kupującym w internecie i organizujemy Dzień Darmowej Wysyłki – mówi Dariusz Grabowski dyrektor departamentu rozwoju produktu w Ceneo.pl.

CZYTAJ TEŻKomputery i tablety na gwiazdkę: Ultrabooki biją w sklepach elektroniczne tabliczki

Polacy na prezenty kupują najczęściej kosmetyki, książki czy słodycze, ale również różnego rodzaju elektronikę. Od komputerów czy konsol przez kategorie domowe typu AGD i telewizory po drobne akcesoria czy także małe AGD, zwłaszcza kategorie związane ze zdrowiem i urodą – suszarki do włosów, depilatory, masażery itp. W tym roku widać wzrost zainteresowania droższą ofertą w porównaniu z wynikami z 2017 r. Dodatkowo to właśnie Polacy najchętniej przekraczają założony budżet świąteczny – w 2017 r. aż 53 proc. wydało co najmniej 200 zł więcej niż planowali.

Polscy sprzedawcy muszą być jednak świadomi, że o klienta muszą walczyć nie tylko z rywalami z krajowego podwórka. Poza zakupami internetowymi w Chinach, z jednak dość specyficzną ofertą i długimi terminami oczekiwania na zamówienie, jest dużą oferta sprzedawców z państw europejskich czy USA. Tym bardziej że zainteresowanie zagranicznymi e-zakupami rośnie bardzo szybko.

CZYTAJ TEŻ: Konsole i gry na święta: Paragon z doładowaniem czy symulator farmera

– W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba Polaków kupujących prezenty świąteczne za granicą wzrosła o około 20 pkt proc. W tym roku już 54 proc. planuje takie zakupy, zarówno z powodu niższych kosztów, ale także dlatego, że w ten sposób łatwiej znaleźć coś wyjątkowego – mówi Marcin Glogowski, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. – Polacy mają jednak wciąż pewne obawy związane z zakupami za granicą – martwimy się, że przesyłka do nas nie dotrze (53 proc.), otrzymamy coś innego niż zamówiliśmy (50 proc.) lub zwrot czy wymiana prezentu będzie skomplikowana (42 proc.) – dodaje.

Na świętach nigdy nie lubiliśmy oszczędzać i choć w badaniach deklarujemy, iż nie zadłużamy się specjalnie z tego powodu, to sklepowa rzeczywistość pokazuje co innego. Z już 21. edycji badania Deloitte wynika, że konsumenci w tym roku deklarują zwiększenie wydatków świątecznych o 6 proc. do niemal 1,2 tys. zł na rodzinę.

Polacy wydają na święta Bożego Narodzenia ponad 20 mld zł, a cały rynek internetowych zakupów to ok. 50 mld zł rocznie, co pokazuje, jak ważny jest ten okres również dla branży internetowej. 58 proc. ankietowanych w badaniu Deloitte zapowiada, iż podarunki z tej okazji chce kupować w internecie, co oznacza kolejny rok wzrostu znaczenia kanału na rynku handlowym.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie