Na świętach nigdy nie lubiliśmy oszczędzać i choć w badaniach deklarujemy, iż nie zadłużamy się specjalnie z tego powodu, to sklepowa rzeczywistość pokazuje co innego. Z już 21. edycji badania Deloitte wynika, że konsumenci w tym roku deklarują zwiększenie wydatków świątecznych o 6 proc. do niemal 1,2 tys. zł na rodzinę.
Polacy wydają na święta Bożego Narodzenia ponad 20 mld zł, a cały rynek internetowych zakupów to ok. 50 mld zł rocznie, co pokazuje, jak ważny jest ten okres również dla branży internetowej. 58 proc. ankietowanych w badaniu Deloitte zapowiada, iż podarunki z tej okazji chce kupować w internecie, co oznacza kolejny rok wzrostu znaczenia kanału na rynku handlowym.
CZYTAJ TEŻ: Smartfony na gwiazdkę: Szukamy urządzeń tanich, ale z dużym ekranem
Tym bardziej że konsumenci zaczynają kompletować listę prezentów coraz wcześniej. Kilka milionów Polaków polowało na okazje już 11 listopada podczas chińskiego Dnia Singla, zatem sezon zaczął się znacznie wcześniej niż zwykle. Rekordowe były też wyniki czarnego piątku, 23 listopada, co jest z kolei zwyczajem anglosaskim, chętnie obchodzonym także w Polsce. Jak wynika z badania PBI/Gemius w tym roku tego dnia po serwisach e-handlowych krążyło niemal 11 mln Polaków, milion więcej niż rok temu, co i tak nie pokazuje pełnej skali wzrostu wydatków w ten dzień.