Szturm seniorów na serwisy zakupowe

Klienci powyżej 60. roku życia są głównym motorem wzrostu zakupów online. Najchętniej odwiedzają sklepy w kategoriach: dom i ogród, elektronika użytkowa oraz zdrowie i uroda.

Publikacja: 21.01.2019 17:55

116-letnia Japonka Kane Tanaka to najstarsza mieszkanka ziemi. Ludzie starzy wcale nie muszą być wyk

116-letnia Japonka Kane Tanaka to najstarsza mieszkanka ziemi. Ludzie starzy wcale nie muszą być wykluczeni z sieci.

Foto: AFP

Czasy dziadków i babć spędzających czas głównie na oglądaniu telewizji zaczynają powoli odchodzić w zapomnienie. Seniorzy coraz aktywniej korzystają z internetu – z komunikatorów, serwisów społecznościowych, ale też robią w ten sposób zakupy. Jak wynika z badania porównywarki cenowej Ceneo, ruch internautów w grupie 65+ tylko w styczniu wzrósł o 12 proc., co pokazuje, że grupa traktowana po macoszemu przez sprzedawców odkrywa zalety zakupów online.

""

cyfrowa.rp.pl

Szturm na zakupy

– W 2018 r. w każdej z grup wiekowych odnotowaliśmy zwyżki rok do roku, ale największe były dla użytkowników w wieku 65+. Dotyczy to zarówno liczby wizyt na stronach sklepów, liczby zawieranych transakcji czy dynamiki wzrostu przychodów – mówi Jacek Zientkiewicz, brand manager z Shopera. – Ruch w e-sklepach w grupie seniorów wzrósł aż o 76 proc. w ciągu roku. Najchętniej odwiedzają oni sklepy z kategorii „dom i ogród”, „elektronika użytkowa” oraz „zdrowie i uroda” – dodaje, podkreślając, że dzięki innym analizom wiadomo, iż seniorzy spędzają na stronach internetowych więcej czasu niż inne grupy. – Szukają bardzo dokładnych opisów produktów, chcąc mieć pewność, że ich zakup będzie dobry – dodaje ekspert Shopera.

Najmocniej rośnie zainteresowanie seniorów kategoriami takimi jak akcesoria modowe czy odzież, ale również elektronika

– Wzrost w tej grupie wynika nie tylko z coraz większej dostępności do nowych technologii czy internetu, ale również z faktu, że każdemu z nas przybywa lat. Dzisiejsi seniorzy są też zdecydowanie aktywniejsi i chętnie uczą się korzystać z najnowszych technologii. Ten trend będzie się utrzymywał – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik Ceneo.pl.

Z badania serwisu wynika, że najmocniej rośnie zainteresowanie seniorów kategoriami takimi jak akcesoria modowe czy odzież, ale również elektronika. Jak wynika z badania Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej, ta grupa już bardzo chętnie korzysta z internetu do komunikacji czy rozrywki. Przejście od serwisów społecznościowych czy komunikatorów do zakupów online jest naturalną drogą, dlatego siła zakupowa seniorów dopiero będzie widoczna.

– Obecnie odsetek internautów w grupie 55–75 jest najniższy spośród wszystkich badanych grup wiekowych – mniej niż co trzecia taka osoba korzysta z internetu – mówi Anna Oziębło, dyrektor ds. Badania Gemius/PBI.

Jak podkreśla, od maja 2016 widać powolny, ale konsekwentny wzrost liczby internautów w wieku 55+ korzystających z internetu. – W czerwcu 2016 ich odsetek wynosił 15,3 proc., co oznaczało 3,9 mln osób spośród 25 mln badanych internautów w wieku 7–75 lat. W grudniu 2018 było ich już o 3,2 pkt proc. więcej, czyli to już 5,2 mln osób spośród 28 mln badanych internautów – mówi Anna Oziębło.

– Mogłoby się wydawać, że największy wzrost liczby internautów wśród najstarszych użytkowników będzie widoczny na komputerach i laptopach. Tymczasem wcale nie są im obce technologie mobilne: w maju 2016 mobilnych użytkowników w wieku 55–75 lat było 12,5 proc., zaś w grudniu 2018 o 5,8 pkt proc. więcej – już 18,3 proc. korzystało z internetu na smartfonach czy tabletach – mówi Anna Oziębło.

Ukryty potencjał

Mimo to grupa ta jest nadal stereotypowo postrzegana jako mniej zamożna. To błąd. Jak już pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”, według badania firmy Nielsen statystyczny senior zapłaci więcej za produkty wysokiej jakości, a kiedy kupuje marki własne, też zdecydowanie częściej wybiera te droższe. – Dla 55 proc. dojrzałych konsumentów kupowanie zdrowych produktów jest bardzo istotne i przyznają się do tego zdecydowanie częściej niż pozostałe grupy wiekowe.

Sieć Carrefour oferuje specjalną kartę z dodatkowym rabatem, inne firmy regularnie organizują promocje z ofertą w ich mniemaniu odpowiadającą wszystkim po 60. roku życia, ale ta grupa jest wewnętrznie zróżnicowana jak każda inna.

CZYTAJ TAKŻE: E-commerce 2019, czyli personalizacja, showroomy i bilety

Tymczasem potrzeby seniorów nie są szczególnie brane pod uwagę np. przy wprowadzaniu na rynek nowych produktów, a klienci z tej grupy mają często problemy choćby z otwarciem opakowania, projektowanego głównie z myślą o młodym nabywcy.

– W Polsce priorytetem są rodziny z dziećmi, pod ich kątem opracowuje się zabezpieczenia opakowań, ale też ich wielkość. Na razie zmiany są niewielkie, jeśli chodzi o ten temat – mówi przedstawiciel jednej z sieci handlowych.

Zmiany jednak są, choć raczej spowodowane walką z wyrzucaniem jedzenia, dlatego wiele produktów świeżych jest teraz oferowanych np. w mniejszych, dzielonych opakowaniach, aby można je było wykorzystywać stopniowo.

Także biznes odzieżowy opornie dostrzega potencjał tej grupy wiekowej. Tymczasem to właśnie odzież jest w czołówce kategorii, jakich w sieci szukają najczęściej. Pojawiły się już starsze modelki w reklamach, zmiany muszą jednak iść dużo dalej.

Senior to po prostu dobry klient

Osób w wieku 60+ jest już w Polsce 9 mln. Nie da się ignorować tak dużej grupy klientów. Z raportu firmy Nielsen wynika, że dochód rozporządzalny na osobę w gospodarstwach z osobami 60+ wynosi 1828 zł, czyli 24 proc. więcej niż w pozostałych grupach. Z powodu liczebności i możliwości finansowych nie da się ich ignorować. Zwłaszcza handel musi wypracować nieco inne podejście niż dzisiaj. Wbrew pozorom seniorzy nie są wielkimi łowcami okazji. Tylko 14 proc. z nich chce biegać pomiędzy sklepami, szukając promocji. Są też mniejszymi niż inni zwolennikami dyskontów. Dla 35 proc. młodszych to ulubiony sklep, wśród seniorów takich wskazań jest o 10 pkt proc. mniej. Tymczasem oferty kierowane do tej grupy wiekowej sprowadzają się do komunikatów o rabatach i okazjach.

OPINIA

Marzena Rudnicka, prezes, Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej

W wiek emerytalny będą wchodzić kolejne roczniki, które po prostu przenoszą swoje zwyczaje z życia zawodowego. Popularność e-zakupów w tej grupie będzie rosnąć, ponieważ to po prostu wygodne, oszczędza czas, a ciężkich paczek nie trzeba samodzielnie wnosić do domu. Chodzi nie tylko o żywność, ale także o poważniejsze zakupy typu AGD czy sprzęt ogrodowy, wiele osób ma kłopot z dotarciem do tego typu sklepów i woli kupować online. Seniorzy też zdecydowanie coraz częściej korzystają z bankowości online.

Czasy dziadków i babć spędzających czas głównie na oglądaniu telewizji zaczynają powoli odchodzić w zapomnienie. Seniorzy coraz aktywniej korzystają z internetu – z komunikatorów, serwisów społecznościowych, ale też robią w ten sposób zakupy. Jak wynika z badania porównywarki cenowej Ceneo, ruch internautów w grupie 65+ tylko w styczniu wzrósł o 12 proc., co pokazuje, że grupa traktowana po macoszemu przez sprzedawców odkrywa zalety zakupów online.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Przełomowy pomysł Szwajcarów. Auta z tkaniny mają być lżejsze i ograniczyć emisję
Biznes Ludzie Startupy
Meble z konopi. Polacy stworzyli alternatywę dla wycinki drzew
Biznes Ludzie Startupy
Stworzyli nowy sposób wykrywania chorób. Firma ze Stalowej Woli wyciśnie łzy
Biznes Ludzie Startupy
Estończycy chcą skończyć z papierem. Ogromne oszczędności
Biznes Ludzie Startupy
Jak zmniejszyć bariery językowe w internecie. Czesi mają rozwiązanie
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił