E-kasyna podbijają sieć. Polacy wydają tu astronomiczne sumy

Bloomberg

Już 11 proc. globalnego ruchu w internecie stanowi hazard. Polacy też coraz chętniej grają na pieniądze online. Rocznie wydają w ten sposób ponad 1,4 mld euro.

Światowa branża gier hazardowych online dynamicznie rośnie – jeszcze w 2011 r. rynek ten wyceniano na ok. 30 mld dol. (po obecnym kursie to 26,8 mld euro), a dziś szacuje się go już na 50 mld dol. (44,7 mld euro). Analizy wskazują, że w najbliższych latach przychody firm oferujących w sieci gry na pieniądze będą zwiększać się w tempie prawie 10 proc. rocznie. Z najnowszych prognoz Playtech, firmy, które dostarcza technologie dla branży hazardowe, wynika, że do końca 2020 r. rynek przekroczy granicę 60 mld dol. (53,6 mld euro), a do 2023 r. – nawet 74 mld dol. (66,1 mld euro).

CZYTAJ TAKŻE: Ruszają państwowe e-kasyno i loterie online

Boom nakręcają gracze z Azji i Ameryki Łacińskiej, a także Afryki. Jak wskazuje James Newman z firmy Playtech, na znaczeniu będzie jednak zyskiwać również Europa Środkowa i Wschodnia, a w tym regionie szczególnie perspektywiczne są Polska, Czechy, Słowacja i Białoruś. Nad Wisłą zainteresowanie grą w sieci wyraźnie rośnie. Według branżowych analiz w Polsce hazard w sieci w 2018 r. był wart 1,428 mld euro. – Gry już dawno wyszły z kasyn i zadomowiły się w głównym nurcie rozrywki, zwłaszcza tej online. Biorąc pod uwagę, że nawet 11 proc. całego ruchu w internecie związane jest z graniem i zakładami, łatwo można wyobrazić sobie skalę branży – mówi James Newman.

Napędem są internetowe kasyna (już w 2016 r. były odpowiedzialne globalnie za 27 proc. tego rynku). W naszym kraju w ub.r. przyniosły one 331 mln euro. To wciąż niewiele, patrząc na wartość sektora kasyn online na świecie na poziomie 12,2 mld euro czy 7,8 mld euro w przypadku rynku europejskiego. Perspektywy są jednak obiecujące. To dlatego z końcem ub.r. Totalizator Sportowy (TS) uruchomił jedyne legalne kasyno internetowe w naszym kraju – Total Casino. Umożliwił również udział online w takich grach liczbowych, jak Lotto czy Eurojackpot. Olgierd Cieślik, prezes TS, podkreśla, że uruchomienie platformy kasyna internetowego oraz sprzedaży produktów Lotto przez internet to dla spółki milowy krok. To istotna zmiana, która może stać się magnesem na nowych klientów. – Mówi się o miliardach drzemiących w kasynach internetowych i gamingu, ale proces dojścia do tych pieniędzy i pozyskania klientów jest ciężki i długotrwały – tłumaczył nam w grudniu Cieślik.

CZYTAJ TAKŻE: Polski rząd nie uderzy w gigantów gier wideo

I faktycznie na razie trudno mówić o szybkim sukcesie. Serwis „Polish Express” pisze, że – sądząc po liczbie odwiedzin strony Total Casino – produkt nie podbił serc polskich graczy. Eksperci z All Video Slots wskazują, iż stronę kasyna Totalizatora Sportowego w styczniu br. odwiedzono 480 tys. razy, a w kwietniu już tylko 330 tys.

Eksperci twierdzą, że w rozwoju e-hazardu mogą pomóc nowe technologie, nawet takie jak wirtualna rzeczywistość. Innowacje zmieniają bowiem sposób, w jaki odbieramy gry. Pierwsi dostawcy już oferują rozwiązania VR do tworzenia bardziej realistycznych doświadczeń, a także oferują możliwość grania w wirtualnych kasynach online na żywo. Dodatkowo, firmy wykorzystują uczenie maszynowe do personalizacji i ulepszenia doświadczeń każdego gracza. Przedstawiciele Playtech wskazują również na wagę kanału mobilnego. Dzięki powszechności smartfonów i tabletów oraz tworzeniu dedykowanych aplikacji pojawiają się nowe rodzaje gier. A to z kolei sprawia, że branża staje się bardziej otwarta na nowe grupy konsumentów.

– Technologie to główna siła napędowa rozwoju rynku także w Polsce – potwierdza Tomasz Mogiła z Playtech.

W sieci prężnie rozwijają się natomiast legalni bukmacherzy (zakłady przez internet generują np. 80 proc. przychodów STS). Po wejściu w życie znowelizowanej w 2017 r. ustawy hazardowej z rynku wycofali się nielegalni operatorzy, a szara strefa skurczyła się z 90 do 40 proc. Jak podaje resort finansów, w porównaniu do roku 2017 przychody legalnego polskiego rynku hazardowego w ub.r. zwiększyły się w konsekwencji o ponad 18 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Druga młodość Minecrafta

Choć tytuł zadebiutował w 2011 roku, to do dziś jest jednym z najczęściej wybieranych ...

Amazon miesza w wyborach. Politycy: sprytne przekupstwo

Amazon obiecał przekazać 1,5 mln dolarów na rzecz organizacji wspierających lokalnych działaczy politycznych w ...

Niedzielny zakaz napędza widzów. Na co chodzimy do kina?

Pierwszy kwartał 2019 r. przyniósł zarówno wzrost widowni, jak i przychodów z biletów. Najpopularniejsze ...

W cyfryzacji wyprzedzamy tylko trzy kraje w UE. Dlaczego?

W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019 r. zajmujemy dopiero 25. ...

Przegląd najnowszych smartfonów Sony

Chociaż udział Sony w rynku smartfonów nie jest kolosalny (ok. 3.8 proc.), to jednak ...

Chińskie firmy zostaną wykluczone z rynku telekomunikacyjnego USA

Prezydent USA Donald Trump ma w najbliższych dniach podpisać rozporządzenie zakazujące wykorzystywania chińskiego sprzętu ...