Najnowsze dane o polskiej reklamie. Google i Facebook zacierają ręce

Bloomberg

2,4 mld zł wydali reklamodawcy w polskim internecie w I półroczu tego roku – wynika z najnowszej edycji badania AdEX. To o 275 mln zł więcej niż rok wcześniej.

W I kwartale br. na reklamę w internecie wydano w Polsce w sumie 1,08 mld zł, czyli o 8,8 proc. więcej niż przed rokiem. Dało to wydawcom online, wyszukiwarkom i mediom społecznościowym 43-proc. udział w rynku i po raz pierwszy zgromadziły one budżety większe niż telewizja.

CZYTAJ TAKŻE: Reklama online warta więcej niż telewizyjna

Najnowsze dane IAB Polska i PwC zgromadzone w badaniu AdEx wskazują, że nie był to odosobniony przypadek. W kolejnym kwartale tempo wzrostu wydatków na internet było dwukrotnie wyższe.

Według naszych obliczeń w samym II kw. br. wydatki na promocję w sieci sięgnęły ponad 1,3 mld zł. Daje to kwotę aż o 16,5 proc. wyższą niż w takim samym okresie 2018 r. Z kolei wydatki na telewizję wyniosły 1,18 mld zł i były o 0,5 proc. niższe niż rok wcześniej.

IAB Polska i PwC podały dane sumaryczne za całe pierwsze półrocze br. W tym okresie na reklamę w sieci przeznaczono 2,4 mld zł, o około 13 proc. więcej niż rok wcześniej – wyliczyły firmy. Dla porównania, według domu mediowego Starcom w tym samym czasie na reklamę telewizyjną wydano 2,16 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Kto rządzi internetową reklamą w Polsce? To dwóch gigantów

Według autorów raportu AdEx najpopularniejszą formą reklamy online pozostawała reklama graficzna. Łącznie ze spotami wideo skupiła 48,7 proc. budżetów reklamowych – około 1,1 mld zł. Wydatki na nią urosły rok do roku o 13,6 proc.

Rosnącą kategorią pozostaje marketing w wyszukiwarkach, czyli segment utożsamiany z amerykańskim koncernem Google. W I połowie br. popłynąć miało do niej około 760 mln zł, o 10,5 proc. więcej niż przed rokiem. To tempo wolniejsze niż całego rynku, a co za tym idzie – udział Google’a w reklamowym torcie lekko spadł (o 0,8 pkt proc., do 31,6 proc.).

IAB i PwC nie podają wyników internetowych gigantów, ale wpływy Facebooka można szacować na około 434 mln zł, czyli o 27 proc. więcej niż przed rokiem.

CZYTAJ TAKŻE: Billboard „zobaczy” pojazd i puści odpowiednią reklamę

Najszybciej zdobywającą budżety reklamowe kategorią są ogłoszenia online. W I połowie br. przeznaczono na nie około 400 mln zł, czyli prawie 26 proc. więcej niż rok wcześniej.

Coraz mniej reklamodawcy przeznaczają natomiast na informacje promocyjne trafiające do skrzynek poczty elektronicznej. Przez sześć miesięcy br. ten typ reklamy przyciągnął 44 mln zł, o 12 proc. mniej niż przed rokiem.

Ranking branż, które najsilniej reklamują się w sieci, otwierają handel (17 proc. udziału) oraz telekomunikacja (10 proc.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pracownicy polskiego Amazona żądają podwojenia płac. Grożą strajkiem

Związku zawodowe działające w centrach logistycznych giganta wchodzą z firmą w spór zbiorowy. W ...

Kiosk e-medyczny prześwietli pracownika

PZU Zdrowie rozpoczęło testy kiosku telemedycznego dla swoich pracowników. Spółka jest zadowolona z popularności, ...

Świeże i soczyste mięso prosto z laboratorium

Coraz więcej startupów 
chce produkować mięso 
w warunkach laboratoryjnych, bez zabijania zwierząt oraz bez ...

Sztuczna inteligencja wpuści kota do domu. Albo i nie

Ben Hamm, inżynier z Amazona, zbudował inteligentne drzwiczki, które powstrzymują jego kota przed przynoszeniem ...

Wyścig po gotówkę na centra badawcze

Ruszył konkurs na pozyskanie dotacji na centra badawczo-rozwojowe. Do podziału jest 350 mln zł. ...

Internet wymyka się podatkom

Unijne weto blokuje zmiany w opodatkowaniu firm cyfrowych. Komisja Europejska apeluje o jego zniesienie, ...