Allegro faworyzuje własną sprzedaż na platformie? UOKiK bada sprawę

UOKIK wszczął postępowanie wyjaśniające wobec największego sprzedawcy internetowego w Polsce.

Publikacja: 10.12.2019 14:04

Allegro faworyzuje własną sprzedaż na platformie? UOKiK bada sprawę

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Urząd podejrzewa, że Allegro faworyzowało własną działalność sprzedażową kosztem innych sprzedawców na platformie. Jak poinformował prezes Urzędu Marek Niechciał, to choćby sklepy internetowe, które często korzystają z pośrednictwa Allegro w dotarciu do klientów.

Zarzuty dotyczą m.in. wykorzystywania informacji na temat funkcjonowania platformy (w tym dotyczące tzw. algorytmu trafności) niedostępnych dla innych sprzedawców.

Ponadto – według UOKiK – niektóre funkcje sprzedażowe i promocyjne były dostępne tylko dla oficjalnego sklepu Allegro, a dla innych oferentów nie.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro rozpoczyna ostrą walkę z Chińczykami

UOKiK przeprowadził przeszukanie w siedzibie firmy i na podstawie zebranych w ten sposób informacji postanowił wszcząć postępowanie. Nie oznacza to, że wina firmy jest przesądzona. w tego postępowaniach maksymalna kara to do 10 proc. przychodów za rok wcześniejszy.

Allegro podaje, że w 2018 r. jego przychody wzrosły o 13,6 proc. do 1,75 mld zł. Zdecydowaną większość tej kwoty stanowią wpływy od użytkowników z tytułu opłat transakcyjnych, jak prowizje za wystawianie ofert i od sprzedaży. 6,2 mln zł dały opłaty za abonament Allegro Smart, dający prawo do darmowych dostaw w ramach kwoty rocznego abonamentu. Ponad 130 mln zł dało też Allegro sprzedawanie usług reklamowych, czyli treści prezentowane w serwisie, który ma kilkanaście milionów użytkowników rocznie.

Allegro w stanowisku wystosowanym po informacji o postępowaniu UOKiK podało, że od 20 lat odgrywa kluczową rolę w budowaniu polskiej gospodarki i pomaga polskim małym i średnim firmom docierać do klientów z całego kraju i rozwijać działalność. W 2019 r. wystawili oni na Allegro 40 milionów nowych ofert (w sumie jest ich ponad 130 milionów), znacząco zwiększając swoją sprzedaż w sieci. Firma podkreśla, że oficjalny Sklep Allegro, który jest przedmiotem zainteresowania UOKIK, odpowiada za mniej niż 1 proc. sprzedaży na całej platformie i przede wszystkim uzupełnia luki w ofertach sprzedawców, na przykład podczas szczytów zakupowych.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro potwierdza: kurier będzie darmowy

– Ekosystem Allegro umożliwia każdej firmie handlowej łatwe wejście na rynek bez żadnych barier, umożliwiając konkurowanie na równych warunkach. Dzięki temu polscy konsumenci korzystający z Allegro mają praktycznie nieograniczony wybór produktów w najlepszych cenach, czyli najlepsze doświadczenie zakupowe – mówi Francois Nuyts, prezes Allegro.

Jego zdaniem każdego tygodnia na Allegro rejestruje się i rozpoczyna sprzedaż 500 nowych kont firmowych, dzięki czemu liczba firm sprzedających na Allegro – głównie małych i średnich polskich przedsiębiorstw – wzrosła do ponad 140 tysięcy. – To najlepszy dowód zaufania dla nas oraz potwierdzenie, że łatwo jest rozpocząć sprzedaż na naszej platformie, docierając z ofertą do blisko 18 milionów polskich klientów w każdym miesiącu – natychmiast i bez żadnej bariery wejścia – przekonuje Francois Nuyts.

Urząd podejrzewa, że Allegro faworyzowało własną działalność sprzedażową kosztem innych sprzedawców na platformie. Jak poinformował prezes Urzędu Marek Niechciał, to choćby sklepy internetowe, które często korzystają z pośrednictwa Allegro w dotarciu do klientów.

Zarzuty dotyczą m.in. wykorzystywania informacji na temat funkcjonowania platformy (w tym dotyczące tzw. algorytmu trafności) niedostępnych dla innych sprzedawców.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA