Polacy ruszają po chemię i żywność do internetu. Europa nam uciekła

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy aż 56 proc. Polaków choć raz kupiło przez internet produkty chemiczne czy spożywcze

Publikacja: 15.12.2019 20:37

Polacy ruszają po chemię i żywność do internetu. Europa nam uciekła

Foto: Bloomberg

Aż połowa z tej grupy zrobiła tego typu zakupy w internecie więcej niż raz – wynika z badania firmy Nielsen. Firma podaje, że największe i najczęstsze zakupy w tej kategorii pochodzą od kobiet w wieku 25 – 44 lata.

Z kolei jeśli chodzi o najczęściej wybierane miejsce zakupów to prowadza internetowe platformy jak Zalando czy Allegro. Ich popularność w tym badaniu nie dziwi, według danych branżowych analityków 9 grudnia podczas najintensywniejszego w tym roku dnia zakupowego na Allegro tylko w kategorii supermarket, uroda i zdrowie sprzedawało się co minutę średnio 318 produktów. Pod względem popularności był to drugi wynik, więcej produktów sprzedawało się tylko w segmencie dom i ogród.

CZYTAJ TAKŻE: Mamy właśnie szczyt zakupów świątecznych przez internet

– Na zakupy FMCG w internecie poświęcamy średnio ok. 177 zł i niecałe 30 minut, choć co czwartej osobie zajmuje to nieco dłużej. Wśród produktów spożywczych wybieramy przede wszystkim kawę wskazaną przez 61 proc., 58 proc. wybiera żywność dla zwierząt a 53 proc. herbatę – mówi Karolina Flaht – Soroka, Client Business Partner w firmie Nielsen. – W kosmetykach przeważają: żele pod prysznic, perfumy i szampony zaś w chemii domowej produkty do prania, środki czystości, a także płyny do naczyń – dodaje.

Można się spodziewać iż ta kategoria będzie nadal rosnąć, według Nielsena 63 proc. wszystkich internautów deklaruje zainteresowanie kategorią FMCG.

Polska pod względem udziału handlu żywnością online w całym rynku jest jednym z najgorzej rozwiniętych rynków.

Tym bardziej, że zalet takiej formy robienia zakupów nie brakuje. Ankietowani wskazywali głównie wygodną dostawę do domu bez konieczności dźwigania, szczególnie w przypadku zakupów w sklepach spożywczych jak również atrakcyjne ceny produktów, najbardziej tych kupowanych w e-aptekach, e-perfumeriach czy na portalach. Jednocześnie wciąż część konsumentów nie dostrzega takich korzyści, zwracając jednocześnie uwagę na wady takie jak: brak możliwości dotknięcia, czy wypróbowania produktu przed zakupem oraz wysokie koszty dostawy.

""

cyfrowa.rp.pl

Polska pod względem udziału handlu żywnością online w całym rynku jest jednym z najgorzej rozwiniętych rynków. Z udziałem poniżej 1 proc. daleko w światowych statystykach choć eksperci są zgodni, że zakaz handlu w niedziele będzie przekonywał do takiej formy kupowania coraz to nowych konsumentów.

– Sprzedaż żywności w Polsce stanowi tylko 10 proc. łącznej sprzedaży omnichannel w całym handlu sieciowym. W Europie próby przekierowania zakupów spożywczych do świata online również nie są na razie znaczące, w UE tylko ok. 24 proc. klientów online dokonuje zakupów w tzw. segmencie e-grocery – mówi Karolina Karolczak, dyrektor w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

CZYTAJ TAKŻE: E-zakupy bez użycia klawiatury to już fakt

– Sprzedaż żywności online w Polsce i Europie nie przyjęła się, częściej kupujemy w ten sposób produkty gotowe, ale świeżą żywność Polacy kupują zwykle w sklepach convenience – dodaje. Podkreśla, że w dużych miastach większa liczba klientów dokonuje zakupów spożywczych online. – Ogólna sytuacja nie zmieni się szybko dopóki nie zmienią się możliwości logistyczne dostaw czy zasady reklamacji. Strategicznym celem FMCG będzie wzmacnianie strategii wielokanałowej sprzedaży omnichannel – dodaje.

Według wcześniejszych prognoz firmy Nielsen w wariancie konserwatywnym w 2022 r. na produkty spożywcze w sieci Polacy wydawać będą 533 mln dol. Wersja średnia mówi już o kwocie 637 mln dol. a w wariancie optymistycznym wydatki mają wynieść aż 724 mln dol.

Obecnie najbardziej rozwiniętym rynkiem dla handlu produktami spożywczymi online są Chiny, w niektórych prowincjach do realizowania tego rodzaju dostaw wykorzystywane są już drony.

Aż połowa z tej grupy zrobiła tego typu zakupy w internecie więcej niż raz – wynika z badania firmy Nielsen. Firma podaje, że największe i najczęstsze zakupy w tej kategorii pochodzą od kobiet w wieku 25 – 44 lata.

Z kolei jeśli chodzi o najczęściej wybierane miejsce zakupów to prowadza internetowe platformy jak Zalando czy Allegro. Ich popularność w tym badaniu nie dziwi, według danych branżowych analityków 9 grudnia podczas najintensywniejszego w tym roku dnia zakupowego na Allegro tylko w kategorii supermarket, uroda i zdrowie sprzedawało się co minutę średnio 318 produktów. Pod względem popularności był to drugi wynik, więcej produktów sprzedawało się tylko w segmencie dom i ogród.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA