Reklama
Rozwiń

Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA

Rozwiązanie rodzimego start-upu Fresh Inset, które zapewnia ochronę zerwanych owoców, warzyw, grzybów i kwiatów, podbija kolejne rynki. Innowację docenili już w Argentynie i Ekwadorze.

Publikacja: 15.04.2024 21:44

Polacy mają sposób na dłuższą świeżość owoców i warzyw. To koniec z psuciem się żywności?

Polacy mają sposób na dłuższą świeżość owoców i warzyw. To koniec z psuciem się żywności?

Foto: AdobeStock

Technologia opracowana przez zespół dr. Andrzeja Wolana to prawdziwa rewolucja dla łańcucha dystrybucji świeżych produktów naturalnych. Nowatorskie rozwiązanie, które zapewnia ochronę na każdym etapie – od producentów, przez firmy zajmujące się przechowaniem, pakowaniem i wysyłką, skończywszy na sprzedaży detalicznej – wchodzi na kolejne rynki. Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie i Ekwadorze, a w kolejnych kilkunastu krajach trwają rejestracje produktu. Jeszcze w br. spodziewane są w USA, Peru, Brazylii, Kolumbii, a także w Turcji i na unijnych rynkach.

Celem ekspansja

Firma z Torunia, założona w 2017 r. przez naukowców z Synthex Technologies, opatentowała unikalną technologię przedłużania świeżości zerwanych owoców, warzyw, grzybów i kwiatów. Fresh Inset, start-up, który w ub.r. w organizowanym przez „Rzeczpospolitą” konkursie „Orzeł Innowacji” zdobył nagrodę główną w kategorii: Start-up z potencjałem, rozwija dziś międzynarodowy zespół ekspertów nie tylko z Polski, ale również z Ameryki Płd. (Brazylia, Argentyna, Peru) oraz Stanów Zjednoczonych.

Czytaj więcej

Dostarczą dania o połowę tańsze. Polskie start-upy łączą siły, by ratować żywność

Vidre+TM, autorska technologia spółki, wykorzystuje substancję czynną przedłużającą świeżość. Aplikacja, np. w postaci naklejki, pozwala na uwalnianie substancji czynnej w kontrolowany i bezobsługowy sposób – wystarczy naklejka na produkcie, opakowaniu lub skrzynce, by konsumenci mogli cieszyć się dłużej zdrowymi i świeżymi produktami. Produkt ma za zadanie rozwiązać globalny problem psucia się żywności. Innowacja opatentowana została w ponad 50 krajach. Start-up na początku br. podpisał kolejną umowę o współpracy. Nowy partner Fresh Inset jest jednym ze światowych liderów w dziedzinie zrównoważonych rozwiązań, tzw. pozbiorczych, dla branży świeżych owoców i warzyw. Jak tłumaczą w spółce, we współpracy z producentami, firmami pakującymi i organizacjami rolniczymi opracowuje on i oferuje innowacyjne technologie, które poprawiają, chronią i zachowują jakość owoców i warzyw, jednocześnie zmniejszając marnotrawstwo i chroniąc środowisko. Na bazie podpisanej umowy partner Fresh Inset otwiera swoją dystrybucję przede wszystkim w USA, ale również w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej, Europy, jak również Afryki i Azji. Wcześniej toruńska firma zawarła inny kontrakt – z Janssen PMP, spółką, która należy do koncernu Johnson & Johnson.

– W ramach strategii rozwoju budujemy obecność w Ameryce Południowej i Północnej oraz kolejno w Europie i na głównych rynkach eksportowych Afryki. Umowa z kolejnym światowym graczem potwierdza, iż nasza technologia jest przełomowa – komentuje Andrzej Wolan, prezes Fresh Inset.

Inwestor branżowy lub warszawska giełda

Polski start-up przyciągnął już uwagę inwestorów. Właśnie pozyskał 10 mln zł w ramach drugiej transzy rundy B (łączna wartość rundy wyniosła 22 mln zł). Pierwsza transza miała miejsce kwietniu 2023 r. Zakończyła się ona wówczas sporą nadsubskrypcją (spółka pozyskała od kilkudziesięciu inwestorów 12 mln zł) i zrealizowała jedną z największych rund inwestycyjnych w Polsce, przeznaczonych wyłącznie dla aniołów biznesu. Wraz z jej finalizacją Fresh Inset przystąpił do rozmów na temat realizacji drugiej transzy z funduszami venture capital. Aż 75 proc. rundy zostało objęte przez obecnych inwestorów w ramach tzw. inwestycji kontynuacyjnej. Wśród inwestorów instytucjonalnych w transzy wzięły udział m.in. fundusze Montis Capital, Szejk Capital ASI, a także luksemburski 545 Sarl oraz prywatne fundusze typu family-office.

– Zainteresowanie udziałem obecnych akcjonariuszy w drugiej transzy rundy B, wyrażone w zapisach znacznie przekraczających wartość całej transzy, bardzo pozytywnie nas zaskoczyło. Naturalnie pierwszeństwo udziału w każdej emisji spółka gwarantuje swoim obecnym inwestorom, co zaskutkowało brakiem miejsca w transzy dla kilku nowych funduszy – wyjaśnia Michał Chabowski, członek zarządu Rubicon Partners, funduszu będącego inwestorem i koordynatorem emisji we Fresh Inset. – Mimo sporej nadsubskrypcji nie zdecydowaliśmy się zwiększać wielkości rundy na tym etapie – komentuje.

Pozyskany w ramach rundy B kapitał ma pozwolić osiągnąć Fresh Inset w 2024 r. istotne kamienie milowe, które wpłyną na wzrost wyceny. A to – jak zaznacza Chabowski – ma przygotować start-up do jednego z możliwych dalszych scenariuszy. – Chodzi o realizację rundy B z inwestorem zagranicznym, sprzedaży spółki inwestorowi strategicznemu bądź debiut na warszawskiej giełdzie – wylicza.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku