Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA

Rozwiązanie rodzimego start-upu Fresh Inset, które zapewnia ochronę zerwanych owoców, warzyw, grzybów i kwiatów, podbija kolejne rynki. Innowację docenili już w Argentynie i Ekwadorze.

Publikacja: 15.04.2024 21:44

Polacy mają sposób na dłuższą świeżość owoców i warzyw. To koniec z psuciem się żywności?

Polacy mają sposób na dłuższą świeżość owoców i warzyw. To koniec z psuciem się żywności?

Foto: AdobeStock

Technologia opracowana przez zespół dr. Andrzeja Wolana to prawdziwa rewolucja dla łańcucha dystrybucji świeżych produktów naturalnych. Nowatorskie rozwiązanie, które zapewnia ochronę na każdym etapie – od producentów, przez firmy zajmujące się przechowaniem, pakowaniem i wysyłką, skończywszy na sprzedaży detalicznej – wchodzi na kolejne rynki. Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie i Ekwadorze, a w kolejnych kilkunastu krajach trwają rejestracje produktu. Jeszcze w br. spodziewane są w USA, Peru, Brazylii, Kolumbii, a także w Turcji i na unijnych rynkach.

Celem ekspansja

Firma z Torunia, założona w 2017 r. przez naukowców z Synthex Technologies, opatentowała unikalną technologię przedłużania świeżości zerwanych owoców, warzyw, grzybów i kwiatów. Fresh Inset, start-up, który w ub.r. w organizowanym przez „Rzeczpospolitą” konkursie „Orzeł Innowacji” zdobył nagrodę główną w kategorii: Start-up z potencjałem, rozwija dziś międzynarodowy zespół ekspertów nie tylko z Polski, ale również z Ameryki Płd. (Brazylia, Argentyna, Peru) oraz Stanów Zjednoczonych.

Czytaj więcej

Dostarczą dania o połowę tańsze. Polskie start-upy łączą siły, by ratować żywność

Vidre+TM, autorska technologia spółki, wykorzystuje substancję czynną przedłużającą świeżość. Aplikacja, np. w postaci naklejki, pozwala na uwalnianie substancji czynnej w kontrolowany i bezobsługowy sposób – wystarczy naklejka na produkcie, opakowaniu lub skrzynce, by konsumenci mogli cieszyć się dłużej zdrowymi i świeżymi produktami. Produkt ma za zadanie rozwiązać globalny problem psucia się żywności. Innowacja opatentowana została w ponad 50 krajach. Start-up na początku br. podpisał kolejną umowę o współpracy. Nowy partner Fresh Inset jest jednym ze światowych liderów w dziedzinie zrównoważonych rozwiązań, tzw. pozbiorczych, dla branży świeżych owoców i warzyw. Jak tłumaczą w spółce, we współpracy z producentami, firmami pakującymi i organizacjami rolniczymi opracowuje on i oferuje innowacyjne technologie, które poprawiają, chronią i zachowują jakość owoców i warzyw, jednocześnie zmniejszając marnotrawstwo i chroniąc środowisko. Na bazie podpisanej umowy partner Fresh Inset otwiera swoją dystrybucję przede wszystkim w USA, ale również w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej, Europy, jak również Afryki i Azji. Wcześniej toruńska firma zawarła inny kontrakt – z Janssen PMP, spółką, która należy do koncernu Johnson & Johnson.

– W ramach strategii rozwoju budujemy obecność w Ameryce Południowej i Północnej oraz kolejno w Europie i na głównych rynkach eksportowych Afryki. Umowa z kolejnym światowym graczem potwierdza, iż nasza technologia jest przełomowa – komentuje Andrzej Wolan, prezes Fresh Inset.

Inwestor branżowy lub warszawska giełda

Polski start-up przyciągnął już uwagę inwestorów. Właśnie pozyskał 10 mln zł w ramach drugiej transzy rundy B (łączna wartość rundy wyniosła 22 mln zł). Pierwsza transza miała miejsce kwietniu 2023 r. Zakończyła się ona wówczas sporą nadsubskrypcją (spółka pozyskała od kilkudziesięciu inwestorów 12 mln zł) i zrealizowała jedną z największych rund inwestycyjnych w Polsce, przeznaczonych wyłącznie dla aniołów biznesu. Wraz z jej finalizacją Fresh Inset przystąpił do rozmów na temat realizacji drugiej transzy z funduszami venture capital. Aż 75 proc. rundy zostało objęte przez obecnych inwestorów w ramach tzw. inwestycji kontynuacyjnej. Wśród inwestorów instytucjonalnych w transzy wzięły udział m.in. fundusze Montis Capital, Szejk Capital ASI, a także luksemburski 545 Sarl oraz prywatne fundusze typu family-office.

– Zainteresowanie udziałem obecnych akcjonariuszy w drugiej transzy rundy B, wyrażone w zapisach znacznie przekraczających wartość całej transzy, bardzo pozytywnie nas zaskoczyło. Naturalnie pierwszeństwo udziału w każdej emisji spółka gwarantuje swoim obecnym inwestorom, co zaskutkowało brakiem miejsca w transzy dla kilku nowych funduszy – wyjaśnia Michał Chabowski, członek zarządu Rubicon Partners, funduszu będącego inwestorem i koordynatorem emisji we Fresh Inset. – Mimo sporej nadsubskrypcji nie zdecydowaliśmy się zwiększać wielkości rundy na tym etapie – komentuje.

Pozyskany w ramach rundy B kapitał ma pozwolić osiągnąć Fresh Inset w 2024 r. istotne kamienie milowe, które wpłyną na wzrost wyceny. A to – jak zaznacza Chabowski – ma przygotować start-up do jednego z możliwych dalszych scenariuszy. – Chodzi o realizację rundy B z inwestorem zagranicznym, sprzedaży spółki inwestorowi strategicznemu bądź debiut na warszawskiej giełdzie – wylicza.

Technologia opracowana przez zespół dr. Andrzeja Wolana to prawdziwa rewolucja dla łańcucha dystrybucji świeżych produktów naturalnych. Nowatorskie rozwiązanie, które zapewnia ochronę na każdym etapie – od producentów, przez firmy zajmujące się przechowaniem, pakowaniem i wysyłką, skończywszy na sprzedaży detalicznej – wchodzi na kolejne rynki. Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie i Ekwadorze, a w kolejnych kilkunastu krajach trwają rejestracje produktu. Jeszcze w br. spodziewane są w USA, Peru, Brazylii, Kolumbii, a także w Turcji i na unijnych rynkach.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Przełomowe leki na raka czy cukrzycę. Polskie firmy zmieniają światową medycynę
Biznes Ludzie Startupy
Ogniwa z Polski zamienią ścieki na ciepło
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów