Reklama
Rozwiń

Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja

Polski start-up opracował aplikację umożliwiającą zakup produktów, które oglądamy właśnie na ekranie – czy to obserwując program telewizyjny, czy też np. na YouTubie.

Publikacja: 16.04.2024 07:26

Polska aplikacja umożliwia kupowanie np. mebli, które widzimy, oglądając ulubiony serial telewizyjny

Polska aplikacja umożliwia kupowanie np. mebli, które widzimy, oglądając ulubiony serial telewizyjny

Foto: AdobeStock

Insbuy chce zrobić rewolucję w branży e-commerce. Bo jak inaczej ocenić ich projekt, który zakłada, że zamiast poszukiwać w internetowych sklepach wymarzonego przedmiotu – wypatrzymy produkt podczas audycji TV i kupimy go wprost ze smartfona. Toruński start-up skupił się na meblach i artykułach wyposażenia wnętrz, a także produktach modowych. Teraz mocno stawia na rozwój systemów sztucznej inteligencji i zagraniczną ekspansję.

„Nikt wcześniej na świecie tego nie zrobił”

Algorytmy automatycznego identyfikowania produktów wprost z filmów i programów TV to dziś jedna z szybciej rozwijających się technologii przyszłości. Pracuje nad nią firma Insbuy, która w ub.r. pozyskała 250 tys. euro finansowania z funduszu Spinaker Alfa (w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju). Za pośrednictwem aplikacji polskiej spółki można przeglądać i kupować meble, ubrania, kosmetyki oraz dodatki z popularnych programów telewizyjnych. To też miejsce, które ma pomóc w śledzeniu najnowszych wnętrzarskich trendów i tworzyć społeczności skupiające fanów pięknych wnętrz i mody.

Start-up ma już własny system AI, zbudował też zbiory danych. – Badania i rozwój własnej technologii przybliżyły nas do głównego celu – wyjścia za granicę – mówi nam Mikołaj Krzemiński, prezes Insbuy. I wskazuje kluczowe kierunki ekspansji: Niemcy, Holandia, USA i Japonia.

Czytaj więcej

Gigant chce wprowadzić przesyłki rakietowe. W godzinę w dowolne miejsce na świecie

Na nowe rynki firma planuje wejść jeszcze w br. Krzemiński podkreśla, że na rodzimym rynku spółka osiągnęła już sukces, w czym pomogła współpraca z podmiotami z branży „interior design” oraz partnerstwa z producentami treści wideo, jak Canal+, YouTube, Tele5 czy Monolith.

– Z tym ostatnim weszliśmy we współpracę przy premierze filmu „Różyczka 2”. Pokazaliśmy w naszej aplikacji wszystkie stylizacje i reklamę na premierze mówiącą, że mamy w aplikacji produkty inspirowane filmem. Nikt wcześniej na świecie tego nie zrobił – tłumaczy prezes Insbuy. – Mamy ponad 30 firm, z którymi współpracujemy i dla których stworzyliśmy specjalną sekcję – kontynuuje.

Jak tłumaczy, spółka jest „prawdziwym” start-upem. – Testujemy nowe rozwiązania na rynku. Jesteśmy prekursorami w tej dziedzinie – przekonuje Mikołaj Krzemiński.

Czas na globalną ekspansję

Toruńska firma może pochwalić się tym, że dostała się do akceleratora 500 Startups Aichi w Japonii. Teraz otwiera oddział i wchodzi we współpracę z TV Tokyo (lokalna telewizja docierająca do 7 mln widzów) oraz NTT Docomo (duży japoński operator telefonii komórkowej). Spółka współpracuje również z dużymi partnerami w Niemczech (koncern Pro7Sat1) i za oceanem (Warner Discovery). Nad Wisłą kooperowała zaś m.in. z TVP (przy 15. sezonie serialu „Rodzinka.pl”).

Jak zaznacza Krzemiński, Insbuy jest narzędziem do generowania tzw. leadów z dowolnej treści wideo do lokalnych marketplaców. I to dlatego konkurencji upatruje w reklamach Google, Meta, TikTok. Jego zdaniem skuteczność polskiego rozwiązania jest jednak większa. – Konwersja z naszych leadów na sprzedaż u naszych klientów sięga powyżej 6 proc., a ruch kupowany z reklam Google’a lub Mety konwertuje na poziomie 1–1,5 proc. – przekonuje.

Czytaj więcej

Chińskie serwisy omijają polskie prawo. Temu jest już tuż za plecami Allegro

Insbuy używa technologii AI picture recognition, która wykrywa obiekty ze skanowanego wideo. Wkrótce firma zastosować ma zaś AI do generowania tzw. screenshotów z programów interesujących użytkownika (czy to z telewizji linearnej, VOD, czy z platform streamingowych lub internetowych, jak m.in. YouTube bądź TikTok).

Insbuy odhacza kamienie milowe

W 2023 r. start-up wygenerował dla swoich klientów ponad 3 mln euro obrotu (z ok. 60 tys. leadów). Udało się również porozumieć z grupą mediową Pro7Sat1 – polska firma ma otrzymać prawie 4,5 mln euro inwestycji w ekwiwalencie reklamowym (tzw. media for revenue), by wypromować aplikację na rynku niemieckim. Spółka – wskazując tzw. kamienie milowe – zauważa jako istotne wydarzenie podpisanie listu intencyjnego z MediaMarkt Saturn (gigant ma kupować od Insbuy ruch i płacić za wykonane transakcje). Obecnie toruńska firma znajduje się na etapie przygotowywania do kolejnej rundy finansowania – chce pozyskać od inwestorów 3–4 mln zł. A na tym nie koniec. – NCBR ASI potwierdził chęć koinwestycji w Insbuy jeden do jednego z funduszem dysponującym prywatnymi pieniędzmi – wyjaśnia Krzemiński. I przekonuje, że chodzi o inwestycję na poziomie co najmniej 3 mln zł.

Insbuy – poza Mikołajem Krzemińskim – tworzą Maciej Szurek, który był m.in. menedżerem w koncernach Mars, Volvo i Panasonic, Łukasz Augustyniak (specjalista od AI), a także Karolina Musik i Maciej Kossowski. W zagranicznym rozwoju spółkę wspomagają z kolei Stephane David (były prezes Canal+), Carl Kirchhoff (mentor Next Media Accelerator VC), czy David Macdonald (były wiceprezydent Warner.Discovery Japan).

Toruński start-up jako jeden z siedmiu projektów z naszego kraju przeszedł niedawno do finalnego etapu oceny o grant z European Innovation Council Accelerator. Potencjalne wsparcie finansowe w tym prestiżowym programie sięga 2,5 mln euro.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku