Miliard złotych na zrzutki online. Smartfony rządzą

pxhere

Rynek tzw. finansowania społecznościowego szybko rośnie. Według prognoz większość takich transakcji w sieci rodacy zrealizują za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Internetowe zbiórki już od dłuższego czasu cieszą się ogromną popularnością. Dużą dynamikę zwyżek obserwujemy już nie tylko na rynkach zagranicznych, ale także w Polsce. Rodzima branża crowdfundingowa w 2019 r. urosła o około 130 proc. Z raportu serwisu Zrzutka.pl, jednego z liderów na tym rynku, wynika, że w ub.r. dokonano na tej platformie aż 1,4 mln przelewów, a łączna wartość wpłaconych środków wyniosła rekordowe 95,5 mln zł zł (dla porównania w 2018 r. było to o ponad 53 mln zł mniej).

CZYTAJ TAKŻE: Internetowe zrzutki kwitną. To domena kobiet

Eksperci wskazują, że rynek crowdfundingu w naszym kraju staje się coraz bardziej dojrzały. Dowodem na to ma być znacznie większa skuteczność pozyskiwania kapitału na projekty, na które zbierane są pieniądze w sieci. Widać to zarówno po liczbie zbiórek, jak i kwotach przekazanych wpłat.

– Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy indywidualnym: popularność każdej z powyższych kategorii cieszy się dużym zainteresowaniem wśród Polaków. Dzięki czemu tempo rozwoju crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie już od kilku lat – komentuje Tomasz Chołast, współzałożyciel platformy Zrzutka.pl.

Ten trend ma się utrzymać. Według prognoz wartość zbiórek w internecie w naszym kraju zwiększy się bowiem w 2020 r. do blisko 1,1 mld zł. A to oznacza dynamikę na rodzimym rynku finansowania społecznościowego na poziomie 55 proc. Na samej platformie Zrzutka.pl wartość transakcji w br. ma sięgnąć 200 mln zł (co oznacza wzrost o 110 proc., czyli dwa razy szybciej niż cały rynek crowdfundingu). Na znaczeniu w tym roku ma zyskiwać również trend tzw. mobilnych zbiórek. Transakcje realizowane za pomocą urządzeń mobilnych, jak np. smartfony, mają stanowić bowiem aż 90 proc. ruchu (to o 15 punktów procentowych więcej niż w 2019 r.). Co więcej, na znaczeniu mają zyskiwać w br. dwa sektory finansowania społecznościowego.

– Bardzo intensywnie będą rosły crowdfunding udziałowy oraz cykliczne zbiórki online. Dotychczas te dwa sektory rozwijały się w Polsce relatywnie słabo, ale miały spory udział w rynkach za granicą – tłumaczy Chołast.

Jakub Niestrój, prezes platformy Crowdway, potwierdza. – Equity crowdfunding staje się coraz popularniejszy. To rodzaj „przedszkola” na rynku kapitałowym, przygotowujący spółki do przyszłych debiutów na giełdzie (tzw. pre-IPO) – wskazuje.

CZYTAJ TAKŻE: Robot odmieni polskie zbiórki internetowe

Przykładem może być Plantwear. Z początkiem stycznia spółka (zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą zegarków, okularów oraz biżuterii z naturalnych materiałów, takich jak drewno i kamień) zadebiutowała na rynku NewConnect. Wcześniej – z kampanii crowdinvestingowej, a także z prywatnej emisji akcji – pozyskała w sumie 2,4 mln zł. – Ważnym etapem w tej drodze była kampania crowdinvestingowa, która pozwoliła nam nie tylko zebrać środki na rozwój, ale również budować społeczność wokół marki – wyjaśnia Wiktor Pyrzyk, prezes Plantwear.

Rodzima branża crowdfundingowa w 2019 r. urosła o około 130 proc.

Zbiórki na pojedyncze projekty internautów sięgają kilku, kilkudziesięciu tysięcy złotych. Inwestycje w spółki w ramach crowdinvestingu są już jednak sporo wyższe. W Polsce limit kwotowy (ile można zebrać w zamian za udziały) sięga 1 mln euro.

Globalna wartość crowdfundingu w 2020 r. – wedle prognoz firm Valuates Reports i Statista – ma się zwiększyć do poziomu 8,5 mld dol. (około 33 mld zł). To oznacza wzrost na poziomie 23 proc. Analitycy przewidują, że już w 2025 r. wartość sektora finansowania społecznościowego wzrośnie jednak do blisko 29 mld dol. (ok. 110 mld zł). Łączna liczba kampanii na świecie w 2020 r. przekroczy liczbę 10,9 mln (w ub.r. było to 8,7 mln).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Chatbot pierwszego kontaktu. Czy interniści będą potrzebni?

Aplikacje i chatboty od Infermedica pomagają we wstępnej ocenie stanu zdrowia oraz kierowaniu chorych ...

Nasze startupy i fundusze VC od Zachodu dzieli przepaść

Rodzimy fundusz Inovo wpompuje w słowacki startup Eyerim 0,8 mln euro. Z kolei brytyjska ...

Amazon stworzył inteligentny… dzwonek do drzwi. To bat na złodziei

Amerykański Amazon chce opatentować nowoczesny dzwonek do drzwi, który pomoże zwalczać kradzieże paczek. W ...

Gra polskiej firmy może stać się globalnym hitem. Potężny partner

Gliwickie studio The Farm 51 podpisało przedwstępną umowę ze światowym potentatem w sprawie rozwoju ...

Przybywa rekordowo dużo e-sklepów. Branża kwitnie

W pierwszym półroczu 2019 r. w Polsce przybyło aż 2,8 tys. sklepów internetowych. To ...

Polak z Finem zmniejszają satelity

Rafał Modrzewski, razem z kolegą ze studiów, robią kosmiczny biznes. ICEYE to ważny gracz ...