Mogą powstać konkurencyjne badania internetu, telewizji i radia

Słuchawki Galaxy Buds,Bloomberg

Gemius i PBI chcą wspólnie badać, jak Polacy korzystają z internetu, radia i telewizji. Czy to konkurencja dla Telemetria Polska?

Prace nad powstaniem jednoźródłowych badań widowni Internetu, telewizji i słuchaczy radia prowadzi od dłuższego czasu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pod szyldem Telemetria Polska we współpracy z przedstawicielami nadawców, mediów internetowych, Instytutem Łączności i SGH.

Tymczasem w środę badający korzystanie z internetu Gemius i firma Polskie Badania Internetu ogłosiły, że porozumiały się i najpóźniej w lipcu wdrożą własne badanie.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizje zawiązały MOC TV by się bronić i rozmawiać z KRRiT

Będą słuchać dźwięków

Pomysł zakłada „połączenie dotychczasowego standardu badania internetu Gemius/PBI oraz cross-mediowego badania Gemius, obejmującego pasywny pomiar telewizji oraz radia” – podają firmy.

Paneliści uczestniczący w pomiarze pasywnym otrzymać mają smartfon z autorskim oprogramowaniem pomiarowym Gemiusa. Jak nam wyjaśniono,  oprogramowanie to ma zbierać dźwięki z otoczenia, które następnie będą analizowane pod kątem tego, audycje jakiej stacji radiowej lub telewizyjnej towarzyszyły paneliście w danym momencie, zarówno w domu, jak i poza nim.

„Wszystkie dane pochodzące z pomiaru telewizji, radia i internetu – w tym dotyczące aplikacji mobilnych i materiałów streamowych – dostępne będą w nowym, intuicyjnym interfejsie online oraz poprzez dedykowane API. Interfejs umożliwi nie tylko podgląd wyników dla poszczególnych mediów, ale również dokonywanie różnorodnych analiz, np. współkonsumpcji pomiędzy mediami” – podały Gemius i PBI.

W jednoźródłowym badaniu Gemiusa w momencie startu uczestniczyć ma 2500 panelistów, a do do tego w panelach z oficjalnego badania Gemius/PBI  – ok. 10 tys. software panelistów i ok. 100 tys. cookie panelistów.

Wolta prywatnych mediów

Co ciekawe, a może i znaczące, porozumienie firm zostało ogłoszone na krótko przed konferencją Instytutu Łączności i SGH na temat postępów w przygotowywaniu jednoźródłowego badania pod egidą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

CZYTAJ TAKŻE: Internetowa telewizja burzy stare biznesowe modele

Pomysł aby powstało powstał w 2017 roku na tle sporów o oglądalność Telewizji Polskiej. Jacek Kurski, prezes TVP kontestował wówczas wyniki badań Nielsena. Stacja zaczęła mierzyć widownię swoim sposobem, który z kolei krytykowali marketerzy. W styczniu 2018 r. przewodniczący KRRiT zapowiedział, że opracuje ona własne badanie mediów elektronicznych. Do prac zaproszono uczestników rynku. Ostatnie ogłoszenia Instytutu Łączności wskazują, że przygotowuje się on nadal do naboru uczestników panelu.

Konkurenci, czy kontrahenci

Ze strony przedstawicieli KRRiT płyną głosy, że porozumienia Gemiusa i PBI nie jest uderzeniem w projekt Telemetrii. Nasi rozmówcy uważają, że może być przeciwnie i Gemius wystartuje w przetargu ogłoszonym przez KRRiT.

– Nie jestem zaskoczony informacją Gemiusa i PBI. Pokazuje ona, że rynek dojrzewa do tego, że jednoźródłowy pomiar mediów elektronicznych jest przyszłością. Gemiusa postrzegam jako jednego z ważnych dostawców technologii, a to, że tworzą się potencjalne konsorcja do budowy zapowiadanego przez Telemetrię Polską prototypu pomiaru, uważam za korzystne i naturalne – mówi Michał Wigurski, szef Programu Telemetria Polska przy Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

– Jednoźródłowe badanie mediów elektronicznych musi spełniać dwa dodatkowe kryteria. Jednym z nich jest reprezentatywność panelu badawczego, a kolejnym akceptacja standardu przez rynek. Nad takim standardem pracujemy wspólnie z rynkiem od kilku miesięcy. To, w jakim stopniu prace są zaawansowane zamierzamy przedstawić w przyszłym tygodniu na naszej konferencji w Szkole Głównej Handlowej. Ta konferencja to kolejne zaproszenie dla rynku do współpracy. Jesteśmy przekonani, że razem zbudujemy nowy standard pomiaru konsumpcji mediów, z którego rynek będzie korzystał  – dodaje

– Eksperymentalny mikropanel badawczy działa od sierpnia 2019. Składa się na niego prawie 500 mierników rozproszonych geograficznie zgodnie z założeniami eksperymentów badawczych. W drugim kwartale tego roku liczba ta urośnie do tysiąca. Zakładamy, iż do połowy roku wypracujemy z Rynkiem założenia Prototypu Pomiaru, które będzie mogło zostać wykorzystane w docelowym panelu badawczym (10.000 gospodarstw), w trzecim kwartale rozpoczniemy budowę prototypu pomiaru opartego o panel obejmujący 2 tys. gospodarstw domowych – informuje Michał Wigurski.

Pery: jesteśmy gotowi do współpracy przy budowie standardu

Czy Gemius i PBI zamierzają współpracować przy badaniu Telemetrii? Na to pytanie Gemius najpierw odpowiedział wymijająco.  – Jest to niezależny projekt Gemiusa i Polskich Badań Internetu. O dalszych kierunkach rozwoju badania będziemy rozmawiać z naszymi partnerami oraz zainteresowanymi stronami – odpowiedziano nam.

Późnym wieczorem w środę komunikat firmy został uzupełniony o wypowiedź Marcina Perego, prezesa Gemiusa. – Chcielibyśmy, aby projekt realizowany przez Gemius przyczynił się do istotnego rozwoju badań medialnych, nad którego nowym standardem pracują organizacje zrzeszające reklamodawców, agencje i domy mediowe oraz właścicieli mediów, a także KRRiT z Telemetrią Polską, która oficjalnie zapowiedziała jeszcze w tym roku budowę panelu 2000 gospodarstw domowych. Gemius jest technologicznie i organizacyjnie gotowy do udziału w takich projektach i jeżeli tylko nasi partnerzy będą chcieli korzystać z naszego doświadczenia i wiedzy, jesteśmy gotowi na współpracę w zakresie budowy nowego standardu pomiaru konsumpcji mediów w Polsce – brzmi ta wypowiedź.

– Nowe badanie wykorzystuje wspólny potencjał PBI i Gemius oraz stanowi odpowiedź na stale rosnące potrzeby rynku – zarówno mediów jak i marketerów. Dzięki niemu wszyscy gracze będą mogli jeszcze efektywniej realizować swoje projekty. Jest to także jeden z pierwszych tego typu projektów w Europie – komentuje cytowany w informacji prasowej Gemiusa i PBI Paweł Laskowski, prezes PBI.

Jednoźródłowe badanie mediów elektronicznych mają pomóc zrozumieć marketerom i firmom, w jaki sposób konsument korzysta dziś w tych mediów i zwiększyć efektywność wydatków reklamowych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Apple opatentował szklaną klawiaturę do laptopów

Koncern tworzy dotykową klawiaturę diametralnie różniącą się od dotychczasowych. To może być nowa komputerowa ...

Youtube ma problem. Nestle i inne firmy wycofują reklamy

Wielkie korporacje wycofują kampanie reklamowe z YouTube z powodu obaw związanych z pedofilskimi treściami ...

Warszawska giełda przetestuje blockchain

GPW zapowiada inwestycje w technologię rozproszonych rejestrów. Ma być jak poligon doświadczalny tego typu ...

Pierwszy transseksualny bohater pojawi się w grze na Xboxa

Francuski producent gier wideo Dontnod zapowiedział całkiem nową produkcje. Tym razem jednym z głównych ...

Rośnie cmentarzysko Google’a. Kolejne usługi do zamknięcia

Internetowy gigant nie zamyka przeglądarki ani systemu Android, wyłączy natomiast aż siedem rozwiązań, z ...

Huawei znów ma kłopoty w USA

Chiński koncern wykradł T-Mobile technologię testowania telefonów – uważają amerykańskie służby. Prokuratorzy federalni już ...