Polska AI pierwsza na świecie oszacuje ryzyko w ubezpieczeniach

Tragiczny wypade na Słowacji w 2018 roku z udziałem polskich kierowców. Na zdjęciu: auta tuż przed kolizją.
Słowacka policja

Opracowywane przez rodzimą spółkę Quantee narzędzie o nazwie ActuAI ma być pierwszą na świecie platformą wykorzystującą sztuczną inteligencję (AI) do optymalizacji różnych procesów w szacowaniu ryzyka.

Jak podkreśla Dawid Kopczyk, prezes Quantee, do tej pory zajmowały się tym głównie zespoły ludzkie. Głównie ze względu na nieufność do AI. 67 proc. liderów w biznesie stwierdziło, że automatyzacja i sztuczna inteligencja obniżą w najbliższym czasie poczucie bezpieczeństwa ich interesariuszy – wynika z badań PwC.

Polska firma Quantee chce to zmienić. Rozwija innowacyjną platformę opartą o inteligentne algorytmy – przetworzone przez nią dane pomogą dokładniej ocenić i przewidzieć zagrożenia. Zdaniem Kopczyka rozwiązanie to zrewolucjonizuje branżę ubezpieczeniową. Jak zaznacza, głównym problemem związanym z brakiem zaufania do szacowania ryzyka przez AI jest brak możliwości prześledzenia jej procesu decyzyjnego, a tym samym zbadania, na jakiej podstawie wydała ona daną rekomendację i czy nie popełniła błędu.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy ubezpieczają USA

– Tak wrażliwy obszar wymaga pełnej transparentności i zrozumienia wszystkich etapów podejmowania decyzji – zaznacza. I wskazuje, że odpowiedzią na ten problem są wykorzystywane w platformie ActuAI wizualizacje procesów decyzyjnych, algorytmy automatycznego uczenia maszynowego oraz tzw. Explainable AI (XAI). Te ostatnie pozwalają m.in. na wyjaśnianie skomplikowanych decyzji podjętych przez AI. To szczególnie istotne z punktu widzenia klienta ubezpieczeniowego, RODO czy regulatora finansowego.

– Duża część zespołu Quantee jest właśnie aktuariuszami, którzy zauważyli, że większość tradycyjnej matematyki i procesów da się zastąpić AI. Branże związane z aktuariatem, takie jak np. sektor ubezpieczeń, rok do roku zwiększają inwestycje w wykorzystanie sztucznej inteligencji, jednak głównie do poprawy obsługi klienta. Tymczasem, szacowanie ryzyka to podstawa działalności każdego ubezpieczyciela, dlatego naturalne wydawały się inwestycje w ten obszar. Oprócz konieczności zatrudnienia interdyscyplinarnego zespołu z kompetencjami w tzw. data science i wdrożenia nowych systemów IT dużą barierą okazało się zaufanie do sztucznej inteligencji – komentuje Dawid Kopczyk.

Rozwiązanie Quantee jest dedykowana dla branży ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Algorytmy pozwolą m.in. na wycenę produktów ubezpieczeniowych i predykcję szkód czy analizę współczynnika rezygnowalności. Spółka chce udostępniać je za pośrednictwem platformy firmom w Polsce i Europie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rosja zakazuje sprzedaży urządzeń mobilnych bez rosyjskiego oprogramowania

W Rosji przyjęto ustawę zakazującą sprzedaży niektórych urządzeń, na których nie będzie zainstalowane rosyjskie ...

IT akceleratorem pocztowych zmian

Poczta Polska ewoluuje w kierunku nowoczesnego operatora – nie tylko logistycznego, ale również cyfrowego. ...

Młode, innowacyjne firmy mają w Polsce pod górkę

Aż 46 proc. założycieli startupów w naszym kraju trafia na bariery podczas tworzenia biznesu ...

Trump znów krytykuje Twittera. Na Twitterze

Prezydent USA Donald Trump po raz kolejny skrytykował w niedzielę Twittera, oskarżając tę platformę ...

Adamed: wprowadzamy lek wspomagający w walce z koronawirusem

Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wydał w piątek pozytywną decyzję ...

Polskie startupy są za słabe, by stać się jednorożcami

Tylko 3 proc. młodych, innowacyjnych firm w Polsce ma ponad 125 tys. euro przychodów ...