Polska AI pierwsza na świecie oszacuje ryzyko w ubezpieczeniach

Tragiczny wypade na Słowacji w 2018 roku z udziałem polskich kierowców. Na zdjęciu: auta tuż przed kolizją.
Słowacka policja

Opracowywane przez rodzimą spółkę Quantee narzędzie o nazwie ActuAI ma być pierwszą na świecie platformą wykorzystującą sztuczną inteligencję (AI) do optymalizacji różnych procesów w szacowaniu ryzyka.

Jak podkreśla Dawid Kopczyk, prezes Quantee, do tej pory zajmowały się tym głównie zespoły ludzkie. Głównie ze względu na nieufność do AI. 67 proc. liderów w biznesie stwierdziło, że automatyzacja i sztuczna inteligencja obniżą w najbliższym czasie poczucie bezpieczeństwa ich interesariuszy – wynika z badań PwC.

Polska firma Quantee chce to zmienić. Rozwija innowacyjną platformę opartą o inteligentne algorytmy – przetworzone przez nią dane pomogą dokładniej ocenić i przewidzieć zagrożenia. Zdaniem Kopczyka rozwiązanie to zrewolucjonizuje branżę ubezpieczeniową. Jak zaznacza, głównym problemem związanym z brakiem zaufania do szacowania ryzyka przez AI jest brak możliwości prześledzenia jej procesu decyzyjnego, a tym samym zbadania, na jakiej podstawie wydała ona daną rekomendację i czy nie popełniła błędu.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy ubezpieczają USA

– Tak wrażliwy obszar wymaga pełnej transparentności i zrozumienia wszystkich etapów podejmowania decyzji – zaznacza. I wskazuje, że odpowiedzią na ten problem są wykorzystywane w platformie ActuAI wizualizacje procesów decyzyjnych, algorytmy automatycznego uczenia maszynowego oraz tzw. Explainable AI (XAI). Te ostatnie pozwalają m.in. na wyjaśnianie skomplikowanych decyzji podjętych przez AI. To szczególnie istotne z punktu widzenia klienta ubezpieczeniowego, RODO czy regulatora finansowego.

– Duża część zespołu Quantee jest właśnie aktuariuszami, którzy zauważyli, że większość tradycyjnej matematyki i procesów da się zastąpić AI. Branże związane z aktuariatem, takie jak np. sektor ubezpieczeń, rok do roku zwiększają inwestycje w wykorzystanie sztucznej inteligencji, jednak głównie do poprawy obsługi klienta. Tymczasem, szacowanie ryzyka to podstawa działalności każdego ubezpieczyciela, dlatego naturalne wydawały się inwestycje w ten obszar. Oprócz konieczności zatrudnienia interdyscyplinarnego zespołu z kompetencjami w tzw. data science i wdrożenia nowych systemów IT dużą barierą okazało się zaufanie do sztucznej inteligencji – komentuje Dawid Kopczyk.

Rozwiązanie Quantee jest dedykowana dla branży ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Algorytmy pozwolą m.in. na wycenę produktów ubezpieczeniowych i predykcję szkód czy analizę współczynnika rezygnowalności. Spółka chce udostępniać je za pośrednictwem platformy firmom w Polsce i Europie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

„Jadł tylko to, co osobiście zabił”. Prezes Twittera wspomina obiad z Zuckerbergiem

Szefowie największych mediów społecznościowych mieli unikalne przeżycie kulinarne. Szef Twittera Jack Dorsey długo będzie ...

Bruksela chce wymiennych baterii w smartfonach

Unia Europejska chce podjąć prace nad nowymi regulacjami dotyczącymi smartfonów. Komisja Europejska podjęła już ...

W sieci ujawniono wyciek kont e-mail i haseł do nich na niespotykaną skalę

Na stronie Have I Been Pwned opisano bezprecedensowe zdarzenie, które wdrapało się na pierwsze ...

Apple protestuje przeciw projektowi jednej ładowarki do komórek

Amerykański koncern sprzeciwia się unijnym planom wdrożenia jednego, wspólnego standardu ładowania urządzeń mobilnych. Komisja ...

PSL promuje się grą. Nie zgodzisz się z partią, przegrywasz

W ramach kampanii przed październikowymi wyborami Polskie Stronnictwo Ludowe przygotowało prostą grę. Zbieramy w ...

Sławomir Huczała: Nadchodzi boom na dronoidy

Trzy czwarte rynku to drony sprzedawane różnym służbom. Ale obecnie wchodzą także na rynek ...