E-usługi. Zakupy internetowe biją rekordy

W pierwszym półroczu 2020 przybyło 3,4 tys. e-sklepów. I taka tendencja prawdopodobnie utrzyma się w drugim półroczu. Klienci chętnie robią zakupy online. Główne argumenty to wygoda i bezpieczeństwo.

Publikacja: 01.10.2020 15:57

E-usługi. Zakupy internetowe biją rekordy

Foto: Adobe Stock

Od wielu lat rynek zakupów internetowych rośnie w dwucyfrowym tempie, ale ten rok będzie pod tym względem wyjątkowy. Polacy masowo przestawili się na zakupy online, aby uniknąć chodzenia do sklepów w czasie pandemii. Zresztą większość sklepów stacjonarnych i tak przez niemal dwa miesiące była zamknięta.

– Na skutek pandemii ludzie utknęli w domach. Dla wielu osób zamawianie online było jedynym sposobem, by zapewnić sobie dostęp do podstawowych dóbr. W maju 2020 r. konsumenci wydali na zakupy online o 78 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego – mówi Sascha Stockem z Nethansy, spółki specjalizującej się w w kompleksowym wsparciu sprzedaży na Amazonie.

Towar dostępny online

Nowa sytuacja spowodowała, że zaczęło także szybko przybywać sprzedawców przechodzących do kanału internetowego. –  Branża sklepów internetowych notuje potężny wzrost. W pierwszym półroczu zarejestrowano blisko 5,5 tys. sklepów internetowych, choć jednocześnie wykreślono nieco ponad 2 tys. Rynek wzrósł o 3,4 tys. nowych firm –  mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska, firmy która zebrała dane specjalnie dla „Rzeczpospolitej” na podstawie baz GUS.

Rośnie nie tylko liczba sklepów, ale też ogółem sprzedawców internetowych. – W okresie od marca do czerwca nowy sprzedawca pojawiał się na naszej platformie średnio co pięć minut – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. Ten lider polskiego handlu internetowego odpowiada za kilkanaście miliardów złotych sprzedaży rocznie. Miesięcznie z platformy korzysta ponad 20 mln użytkowników.

Liczba sklepów zwiększa się od lat, ale nigdy wcześniej wzrost ten nie był tak mocny. Świadczy o tym również rekordowe tempo przyrostu wartości e-zakupów robionych przez Polaków.

Zgodnie z raportem organizacji eCommerce Europe oraz firmy  RetailX, w 2020 r. polski rynek e-handlu ma powiększyć się o ponad 30 proc. Jego wartość przekroczy 15 mld euro. Byłby to najwyższy wynik w Europie. Jak widać, w ostatnim czasie Polacy wyjątkowo mocno zmienili swoje zwyczaje zakupowe.

Szybka zmiana zwyczajów

– Pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na sprzedaż zarówno w Polsce, jak i na świecie. W pierwszych miesiącach epidemii musieliśmy zredefiniować naszą strategię, aby sprostać zmieniającym się trendom, czyli wzrostowi liczby przesyłek e-commerce – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Polska.

Jak dodaje, podczas okresu samoizolacji aż ośmiu na dziesięciu Polaków odkryło zalety zakupów online, co pokazują badania. Konsumenci doceniali w tym czasie m.in. to, że przy takiej formie zakupów unikają kolejek (64 proc. wskazań) oraz dostają produkty prosto do domu (62 proc.).

Zdaniem Edwina Osieckiego rosnąca liczba e-sklepów dowodzi, że tendencja do przenoszenia biznesu do sieci będzie kontynuowana. Rynek wciąż się nie nasycił.

Ważne bezpieczeństwo

Jak wynika z danych firmy GfK Polonia, w pierwszym półroczu 2020 aż jedna trzecia gospodarstw domowych kupiła podstawowe produkty spożywcze czy chemiczne w internecie. Oznacza to wzrost o ponad 50 proc. Wydatki rodzin na zakupy w  tym kanale zwiększyły się o 53 proc., zostawiając daleko w tyle inne rodzaje sklepów. Nawet dyskonty nie mogą pochwalić się takim wynikiem. U nich wzrost wydatków konsumentów wyniósł 18 proc.

– Od początku pandemii kwestia bezpieczeństwa staje się coraz bardziej istotna przy wyborze miejsca robienia zakupów. Nic dziwnego, że e-commerce osiągnął już 1,5-proc. udział w rynku – mówi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Oczywiście sklepy stacjonarne również starają się zapewnić klientom maksimum bezpieczeństwa. W większości z nich zakupy przebiegają w szybki i sprawny sposób, co pozytywnie wpływa na doświadczenia konsumentów. Dotyczy to nie tylko dużych placówek, ale też osiedlowych supermarketów oraz małych sklepów.

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, w sieci kupuje już 72 proc. internautów, co oznacza wzrost o 15 pkt proc. w stosunku do 2019 r.

– Lęk związany z pandemią koronawirusa od miesięcy wpływa na zmianę zachowań konsumenckich, także wśród Polaków, którzy masowo zaczęli robić zakupy w internecie. Dla klientów bardzo istotny jest aspekt wysokości wydatków i możliwych do uzyskania oszczędności, ale w tym roku bardziej niż kiedykolwiek wcześniej zwracamy uwagę na bezpieczeństwo – mówi Wojciech Kliber, wiceprezes firmy logistycznej Sendit.

Od wielu lat rynek zakupów internetowych rośnie w dwucyfrowym tempie, ale ten rok będzie pod tym względem wyjątkowy. Polacy masowo przestawili się na zakupy online, aby uniknąć chodzenia do sklepów w czasie pandemii. Zresztą większość sklepów stacjonarnych i tak przez niemal dwa miesiące była zamknięta.

– Na skutek pandemii ludzie utknęli w domach. Dla wielu osób zamawianie online było jedynym sposobem, by zapewnić sobie dostęp do podstawowych dóbr. W maju 2020 r. konsumenci wydali na zakupy online o 78 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego – mówi Sascha Stockem z Nethansy, spółki specjalizującej się w w kompleksowym wsparciu sprzedaży na Amazonie.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA