Ten globalny dział Google, który zajmuje się wspieraniem rozwoju startupów, świętuje właśnie pięciolecie otwarcia na warszawskiej Pradze swojego Campusu. Od uruchomienia tej przestrzeni „przewinęło się” w niej 1800 firm z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym ponad 1200 z Polski. To jak w soczewce pokazuje, jak szybko rozwija się rodzimy ekosystem startupowy.

Według najnowszych danych Google, w sumie w ciągu ostatnich pięciu lat liczba polskich startupów wzrosła dwukrotnie. Obecnie działa ich około 4,7 tys., z czego aż 60 proc. to firmy wyłącznie z branży IT i ICT. Raport, przygotowany we współpracy z Kantar i Startup Poland, wskazuje, że – co ciekawe – rośnie też wiek założycieli takich spółek – pięć lat temu najliczniejsza grupa miała zwykle mniej niż 30 lat, obecnie coraz częściej są to osoby po 40. Podobnie jak w 2015 r., tak i teraz dominującą działalnością jest sprzedaż B2B, polegająca na tworzeniu oprogramowania, najczęściej w modelu SaaS (34 proc. spółek). Zdecydowana większość startupów w Polsce jest w fazie budowania produktu (31 proc.) lub weryfikowania go na rynku (29 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Levandowski idzie do więzienia. Bezczelnie okradł Google`a

Badanie pokazuje, że w ostatnich latach znacząco poprawił się dostęp do pieniędzy na działalność startupu (statystycznie 32 proc. startupów udaje się rozpocząć negocjacje z inwestorem, a 69 proc. z nich pozyskać finansowanie). Przeciętny polski startup w 2019 r. pozyskał w sumie około 30 proc. więcej funduszy niż w 2017 r., a niemal 10 proc. tych, które zdobyły finansowanie, uzyskało kwotę przekraczającą 10 mln zł.

– Ekosystem startupowy w Polsce rozwija się dynamicznie i dojrzewa, mamy też coraz więcej interesujących i międzynarodowych projektów – komentuje Michał Kramarz, szef warszawskiego Campusu Google for Startups.