Łódzka Inovatica zmieni wózki widłowe w roboty. Pomoże 5G

Rozwiązanie startupu sprawi, że specjalistyczne pojazdy w fabrykach i magazynach będą poruszać się bez operatora i komunikować między sobą.

Publikacja: 02.02.2021 07:42

Łódzka Inovatica zmieni wózki widłowe w roboty. Pomoże 5G

Foto: mat. pras.

Choć Inovatica AGV istnieje niecałe trzy lata, może jednak mieć już ogromny wpływ na funkcjonowanie znacznie bardziej doświadczonych przedsiębiorstw. Opracowywane przez nią systemy napędzane zaawansowanymi technologiami i algorytmami otwierają drzwi futurystycznej przyszłości przemysłu.

Odpowiedź na brak pracowników

Inovatica AGV opracowuje systemy informatyczne instalowane na wózkach widłowych. W efekcie pojazdy te są w stanie poruszać się autonomicznie i przemieszczać towar bez udziału człowieka. Kluczem jest automatyczna dystrybucja zleceń do wózków i komunikacji między samymi wózkami – te, niczym roboty z filmów s.f., są w stanie samodzielnie koordynować między sobą wyznaczoną pracę.

CZYTAJ TAKŻE: Prezes Ericsson Polska: 5G pomoże ożywić gospodarkę

Pomysł na biznes, za którym stoją Bogumił Zięba oraz Wojciech Młynarczyk, powstał po rozmowach z przedsiębiorcami, którzy zgłaszali liczne problemy z dotychczasowym procesem transportu wewnętrznego. Chodziło np. o brak wykwalifikowanych pracowników, stale rosnące wynagrodzenia oraz duże ryzyko wypadków, oznaczających uszczerbek na zdrowiu pracownika oraz zniszczenie towaru. Założyciele firmy wykorzystali swoje doświadczenia w tworzeniu systemów nawigacji wewnątrz budynków i postanowili opracować autonomiczny wózek widłowy jako rozwiązanie tych problemów.

Wózek sam określa swoją pozycję w przestrzeni i nie potrzebuje do tego np. taśm w podłodze

– Udało nam się zrealizować najtrudniejszy etap – opracowanie autorskiego systemu do nawigacji wewnątrzbudynkowej, który nie wymaga od kupującego żadnych dodatkowych inwestycji. Wózek sam określa swoją pozycję w przestrzeni i nie potrzebuje do tego np. taśm w podłodze. Drugim wyzwaniem było opracowanie sprzętu tak, by umożliwił tzw. retrofitting. To daje ogromną elastyczność cenową, bo możemy dostarczyć nowy wózek autonomiczny z najwyższej półki lub podnieść do standardu autonomicznego kilkuletni, używany pojazd ze średniej półki – mówi Piotr Anuszczyk, dyrektor ds. PR w Inovatica AGV.

Sieć 5G w praktyce

Autorskie algorytmy, które umożliwiają autonomiczną pracę oraz zbierające dane czujniki laserowe to tylko część tajemnicy przyszłego sukcesu łódzkiego startupu (pierwsze modelowe wdrożenie spodziewane jest w I połowie br.). Kluczem jest wykorzystanie – zapewniającej wyższą przepustowość i niższe opóźnienia – sieci 5G przy wykorzystaniu sprzęt Ericssona. Z firmą tą Inovatica współpracuje w ramach programu akceleracji S5 w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Spółka jest wśród 20 projektów, które przeszły okres inkubacji i zakwalifikowały się do II etapu (na prace nad projektem otrzyma do 550 tys. zł).

– Teraz startupy będą miały dziewięć miesięcy na wdrożenie rozwiązania u partnerów przemysłowych. Po akceleracji otrzymają wsparcie przy zawieraniu komercyjnych umów i skalowaniu biznesów. Świat czeka na przykłady praktycznego zastosowania sieci 5G, które pozwolą usprawnić działanie przemysłu – wskazuje Marcin Sugak, ekspert Ericssona.

Choć Inovatica AGV istnieje niecałe trzy lata, może jednak mieć już ogromny wpływ na funkcjonowanie znacznie bardziej doświadczonych przedsiębiorstw. Opracowywane przez nią systemy napędzane zaawansowanymi technologiami i algorytmami otwierają drzwi futurystycznej przyszłości przemysłu.

Odpowiedź na brak pracowników

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA