Amazon uderzy w Allegro. Ale najbardziej ucierpi kto inny

Prezes Amazona Jeff Bezos
Bloomberg

Zapowiadane od lat wejście giganta to kolejny etap rozwoju sektora. W Polsce Amerykanie muszą zmierzyć się z chińskim AliExpress i z Allegro.

Zwarcie o polskie wydatki internetowe wchodzi w decydującą fazę. Allegro już walczy z chińskim AliExpress, a teraz wejdzie na ring kolejny zawodnik wagi superciężkiej, czyli Amazon.

– Zwiększy się konkurencja i nastanie era „wyścigu zbrojeń”. W tej grze liczyć się będą podmioty, które stać na duże i szybkie inwestycje w dalszy rozwój oraz postępującą cyfryzację sprzedaży i procesu obsługi klienta – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, managing partner Unity Group. – Historycznie w takim wyścigu na każdym rynku, jaki atakował Amazon, ginęły firmy mało dynamiczne, o nisko scyfryzowanym modelu (zaczynając od księgarni, poprzez kolejne branże w USA) oraz firmy bez środków na inwestycje, koniecznych w perspektywie długiej walki – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Amazon wchodzi do Polski z e-sklepem. To będzie wojna w e-handlu

Podkreśla, iż Amazon ma tu olbrzymią przewagę nad konkurencją – dostęp do taniego kapitału, a standardowo walczy metodą dość brutalną. – Amerykański gigant może bowiem długo funkcjonować na stracie, tak długo, aż znacząca część konkurentów wypali się ze środków i utonie lub odda pole walki – mówi.

Inwestycje Alibaby

Chińczycy w Polsce już się szykują. AliExpress w połowie stycznia zapowiedział, iż chce przyspieszyć terminy dostaw. Od kwietnia ma ruszyć nowa usługa – przy zakupach powyżej 5 dol. produkt będzie dostarczony do polskiego odbiorcy w ciągu 15 dni. Platforma chce także uruchamiać u nas automaty do odbioru paczek CaiNiao. To logistyczna platforma grupy Alibaba, właściciela AliExpress, wcześniej znana jako China Smart Logistics Network.

Wciąż nie wiadomo, kiedy ruszy platforma Amazon.pl, firma podgrzewa nastrój, zapowiadając start, ale nie podając daty ani żadnych innych szczegółów. Na razie ruszyła już rekrutacja polskich sprzedawców. Na pewno ma się czego bać Allegro, inwestorzy już zareagowali, kurs spółki szybko po ogłoszeniu decyzji Amazona spadł 7–8 proc. Firma nie odpowiada, jak zareaguje na ruch konkurenta. Czy jest szansa na wycofanie się choćby z ostatnich podwyżek prowizji dla sprzedawców? Zobaczymy.

– Doświadczenia innych krajów, w których Amazon jest aktywny, pokazują, że jego obecność na rynku e-commerce pogarszała sytuację małych i średnich przedsiębiorstw. Regulatorzy z państw członkowskich potraktowali wiele praktyk Amazona jako naruszających konkurencję – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Podobnego zdania jest Komisja Europejska – wszczęła ona postępowanie antymonopolowe, w którym zarzuca amerykańskiej firmie łamanie zasad konkurencji na rynku internetowej sprzedaży detalicznej – dodaje.

Allegro w strachu

Największym konkurentem Amazona na polskim rynku jest Allegro. – Na rodzimej platformie działa ponad 125 tys. sprzedawców, a ich średnie obroty wynoszą około 195 tys. zł. Tymczasem, w przypadku statystycznego sprzedawcy z Amazona to ok. 500 tys. zł – mówi Sascha Stockem, prezes firmy Nethasa. – W cieniu prężących muskuły gigantów odbywać się będzie cichy exodus klientów z indywidualnych sklepów internetowych. Dominacja dużych platform handlowych to kierunek, w którym nieuchronnie zmierzamy – dodaje.

Doświadczenia innych krajów, w których Amazon jest aktywny, pokazują, że jego obecność na rynku e-commerce pogarszała sytuację małych i średnich przedsiębiorstw

– By bronić udziału w rynku i wzmocnić lojalizację swoich kupujących, Allegro będzie zmuszone, by zaproponować więcej opcji bezpłatnej dostawy, co spowoduje wzrost kosztów logistyki – mówi Paweł Szpigiel, analityk mBanku.

Gdzie dwóch się bije – a nawet trzech – to zazwyczaj wygrywa konsument. – Wszystkie sygnały wskazują na to, że na końcu zwycięski powinien być polski e-konsument oraz e-biznes. Sprzedaż transgraniczna z naszego kraju musi wzrosnąć, a możliwości globalnego handlu, jakie otwiera przed polskim sprzedawcą Amazon, są gigantyczne – mówi Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic, agencji wspierającej polski e-commerce w sprzedaży na rynkach zagranicznych.

– W najbliższym roku na pewno wzrośnie popyt na usługi oraz systemy związane ze skalowaniem i optymalizacją sprzedaży na Amazonie – dodaje.

Przybywa e-sklepów

Już pandemia pokazała, jak wielkie możliwości tkwią w polskim e-handlu, sprzedaż w wielu sektorach podwoiła się, na rynek weszło wielu nowych sprzedawców, ale to nie koniec. – Amazon może również przyciągnąć nowych sprzedawców, zachęcając ich dosyć prostym wejściem w e-commerce, dzięki dodatkowym usługom obsługi zamówień – mówi Łukasz Sztuczyński, szef działu SHOP+ w Mindshare Polska. – Platforma daje możliwość zbudowania e-sklepu, w którym wszystkie procesy związane z obsługą i dostawą są prowadzone przez Amazon oraz jego magazyn. Również ekspansja na inne rynki jest w przypadku tego marketplace zdecydowanie prostsza do realizacji w porównaniu z rozwiązaniami dostępnymi obecnie w Polsce – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Protest taksówkarzy zawieszony. Rząd wyłączy Ubera?

Taksówkarze, którzy w poniedziałek sparaliżowali ulice Warszawy domagając się ograniczenia dostępu do zawodu, ostrej ...

Reklamy nie będą już zamulać komputerów i smartfonów

Przeglądarka Chrome będzie od sierpnia blokować reklamy pobierające zbyt duże zasoby z naszego komputera. ...

Naukowcy połączyli mózgi trzech osób

Komunikacja telepatyczna może być realna dzięki interfejsom mózg-mózg. Naukowcy z uniwersytetu w Waszyngtonie stworzyli ...

SoftBank sprzeda akcje za 23 miliardy dolarów

Japoński gigant technologiczny SoftBank Group z oferty pierwotnej (IPO) swojej spółki telekomunikacyjnej pozyska 2,65 ...

To będzie wielka bitwa. Disney Plus i Rakuten.TV uderzą w Netfliksa

Zaostrza się walka płatnych serwisów wideo na życzenie o internetową widownię. Gdy w 2016 ...

Tencent: Dzieci będą mogły grać tylko przez godzinę dziennie

Chiński gigant technologiczny Tencent wprowadza limit godzin, jakie najmłodsi gracze będą mogły spędzić na ...