Uzupełnij, zamiast kupować. Koniec jednorazowych opakowań

Swapp!

Na polski rynek wchodzą tzw. refillomaty. Za projektem stoi Swapp!, rodzimy startup, który konstruuje urządzenia do napełniania opakowań wielokrotnego użytku.

Firma ma plan, by przekonać Polaków do ograniczenia zakupów jednorazowych opakowań produktów. Swapp! uruchomił właśnie dwa swoje pilotażowe automaty – w Warszawie i Wrocławiu. To w nich klienci mogą przyjść z pustym opakowaniem i napełnić go mydłem w płynie lub szamponem. Za innowacyjnym konceptem stoją Szymon Barabasz, który przez lata był związany z branżą FMCG, oraz Sargheve Sukumaran, działający w obszarze designu (szefował np. Samsung Global Design Studio na Azję Południowo-Zachodnią).

CZYTAJ TAKŻE: To koniec plastikowych odpadów. Powstanie nowy materiał

Tzw. refillomaty przypominają wyglądem automaty do kawy. W jednym urządzeniu znajdują się cztery 5-litrowe pojemniki z czterema różnymi produktami (szampon, dwa rodzaje mydła, żel pod prysznic). Jeden pojemnik zbiorczy pozwala na uzupełnienie dziesięciu opakowań o poj. 500 ml. Napełnienie jednego opakowania zajmuje ok. minuty. – W refillomacie 2.0 czas uzupełnienia opakowania i całego zakupu chcemy skrócić o połowę i tym samym dwukrotnie zwiększyć wydajność jednej maszyny. Da nam to prawie 250 litrów płynów dziennie – wylicza Sukumaran, odpowiedzialny za technologię w lubelskim startupie. I podkreśla, że jednym automatem spółka chce wykluczyć z obiegu prawie 1 tys. opakowań dziennie.

Spółka nawiązała już współpracuje z marką kosmetyków naturalnych i chemii gospodarczej Yope oraz siecią Carrefour (to w tych marketach stanęły refillomaty). Szymon Barabasz, prezes Swapp!, wskazuje, iż zespół pracuje nad wdrożeniem nowej serii automatów, poszerzeniem kategorii produktowej o środki czystości, a także stworzeniem oprogramowania do obsługi refillomatów i dedykowanej aplikacji mobilnej. Pomogą w tym pieniądze od funduszu SpeedUp Group, który właśnie zainwestował w start-up. – Spółka działa na rodzącym się rynku, na którym nie ma jeszcze liderów, i to był jeden z głównych powodów naszej inwestycji. Wierzymy, że trendy związane ze zmianami zachowań konsumentów w kierunku wyboru ekologicznych produktów i rozwiązań będą długoterminowe. Sprzyjają temu unijne regulacje dotyczące redukcji plastiku. To narzuca producentom poszukiwanie rozwiązań, takich jak Swapp! – komentuje Tomasz Czapliński, partner zarządzający SpeedUp Group.

CZYTAJ TAKŻE: Jest roślinna alternatywa dla plastiku. Piekielna wytrzymałość

Projekt lubelskiego start-upu wpisuje się też w uruchomiony w ub.r. w naszym kraju Polski Pakt Plastikowy, będący wspólną inicjatywą największych firm handlowych, spożywczych (m.in. Biedronki, Lidla, Danone, Nestlé), której celem jest zmiana obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.

około 40 proc. wszystkich tworzyw sztucznych to opakowania

Ale pomysł Swapp! ma być też dochodowym biznesem. W 2018 r. rynek opakowań typu „zero waste” wyceniany był na 1,3 mld dol. Szacuje się, że jego średnioroczne tempo wzrostu do 2027 r. sięgnie 9 proc.

W planach start-upu na najbliższe miesiące jest przeprowadzenie kolejnej rundy inwestycyjnej. Spółka celuje w 3 mln euro. Jak wskazuje Szymon Barabasz, technologie hardware wymagają większych nakładów finansowych i czasowych niż tworzenie oprogramowania. Prezes start-upu wskazuje też docelowy model biznesowy, w jakim chce działać firma. – Chcemy zarabiać na dzierżawie refillomatów i powierzchni reklamowej. Prowadzimy rozmowy z kolejnymi dużymi sieciami i koncernami FMCG – tłumaczy.

Spółka planuje wdrożenie rozwiązania e-commerce w zakresie sprzedaży produktów kosmetycznych i chemii gospodarczej w opakowaniach wielokrotnego użytku.

CZYTAJ TAKŻE: Zużyte maseczki pomogą… drogowcom

Według badań Rethink Plastic Alliance około 40 proc. wszystkich tworzyw sztucznych to opakowania. 22 proc. z nich to dobra konsumpcyjne i artykuły gospodarstwa domowego. Jednocześnie tylko 30 proc. wszystkich wytworzonych odpadów z tworzyw trafia do recyklingu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Samsung i LG walczą na lodówki. Chłodzenie to dla nich za mało

Dwa koreańskie koncerny – Samsung i LG walczą na lodówki. Firmy prześcigają się w ...

Pfizer, AstraZeneca i Amazon łączą siły w Izraelu

W Izraelu powstanie w 2021 r. wyjątkowe centrum badawcze. Laboratorium prowadzone przez koncerny skupi ...

Gracze wybierają laptopy i zakrzywione ekrany. Co z konsolami?

Gamingowe komputery stacjonarne tracą na znaczeniu. Dołują też konsole. Fani gier wideo chętnie stawiają ...

Polska „przystanią” dla smartfonów z Chin. Rusza kolejna marka

Kolejny chiński producent rusza ze sprzedażą swoich smartfonów w Polsce. Po wejściu na nasz ...

Polska sztuczna inteligencja uderzy w koronawirusa

Potężne moce obliczeniowe i analityczne do walki z wirusem zaprząc chce DataWalk, polski producent ...

Airbnb wchodzi na giełdę. Koronawirus wykrwawił giganta

Airbnb, właściciel platformy pośredniczącej w wynajmie mieszkań i domów złożył wniosek o IPO w ...