Vaio reaktywacja. To nie pierwsza marka powracająca z zaświatów

Popularna niegdyś marka notebooków japońskiego koncernu wraca na europejski rynek. Takich prób „ożywiania trupa” było już wiele.

Publikacja: 08.04.2019 22:26

Czy odrodzi się potęga Vaio? Popularne logo wraca do Europy

Czy odrodzi się potęga Vaio? Popularne logo wraca do Europy

Foto: Bloomberg

Po pięciu latach nieobecności w Europie do łask mogą wrócić laptopy z charakterystycznym logo Vaio. Brand, wypromowany przez Sony, w 2014 r. został sprzedany razem z całym biznesem komputerowym koncernu. Teraz ponownie wchodzi na rynek. Dystrybucją zajmuje się Trekstor, niemiecki producent elektroniki konsumenckiej, m.in. tabletów, e-czytników i laptopów.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy odcinają się od kabli

Już wiadomo, że sprzęt Vaio (akronim od słów Video Audio Integrated Operation) trafi do sześciu krajów na naszym kontynencie (m.in. Niemcy, Austria, Szwecja i Dania). Na liście brak Polski. Na razie. Oferta będzie ograniczona do dwóch modeli notebooków. Choć lata świetności Vaio ma za sobą (pierwszy sprzęt z tym logo na rynek trafił w 1996 r.), to Trekstor liczy, że trafi z urządzeniami do segmentu premium. Nowe laptopy to: lekki SX14, który na brytyjskim rynku – w zależności od konfiguracji – ma kosztować 1699–2499 funtów, oraz model A12, tzw. 2w1 (cena: 1999–2399 funtów).

Czy reaktywacja, prowadzona przez Vaio Corp., który w imieniu funduszu Japan Industrial Partners (Sony zostawiło sobie 5 proc.) zajmuje się projektowaniem pecetów, zakończy się sukcesem? Historia pokazuje, że w przypadku firm technologicznych, gdzie podobnych przypadków jest całkiem sporo, różnie z tym bywało. Przypomnieć można choćby Nokię. Niegdyś synonim innowacji, nowoczesnych telefonów, przespała smartfonową rewolucję. Finowie pozbyli się działu aparatów komórkowych. Marka dziś należy do HMD Global.

O wielu sukcesach jednak nie słychać. Głośno stało się o brandzie za sprawą reaktywacji m.in. telefonu Nokia 3310 (tzw. remake słuchawki wprowadzonej na rynek w 2000 r.). Kiedyś jeden z najpopularniejszych modeli w całej historii Nokii, teraz furory nie zrobił. Podobnie jak odświeżony Game Boy. W latach 90. miliony ludzi na świecie zagrywało się godzinami na konsolach w „Super Mario Bros”. Produkt od Nintendo zniknął jednak z rynku 16 lat temu. Dwa lata temu firma Retro-Bit przywróciła wspomnienia (pod nazwą „Super Retro Boy”).

CZYTAJ TAKŻE: Sex gadżet w postaci mikrorobota wzbudził kontrowersje

Wśród projektów reaktywacyjnych warto wymienić również Motorolę, która rozwija się pod skrzydłami Lenovo, brandy Blackberry i Alcatel, działające pod egidą koncernu TCL, a także telewizory Philipsa (segment należy do chińskiego TPV) czy Toshiby. W przypadku ostatnich produkcją w Europie zajmuje się turecki Vestel, a globalnie – chiński Hisense (ma też prawa do marki Sharp m.in. w USA).

Po pięciu latach nieobecności w Europie do łask mogą wrócić laptopy z charakterystycznym logo Vaio. Brand, wypromowany przez Sony, w 2014 r. został sprzedany razem z całym biznesem komputerowym koncernu. Teraz ponownie wchodzi na rynek. Dystrybucją zajmuje się Trekstor, niemiecki producent elektroniki konsumenckiej, m.in. tabletów, e-czytników i laptopów.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy odcinają się od kabli

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Gadżety
Apple szykuje rewolucyjną zmianę. Nadciąga składany iPhone
Gadżety
Sprzedaż pecetów wystrzeli. A ceny? Pojawił się potężny bodziec
Gadżety
Oto nowinki technologiczne, które mają podbić świat. Rusza CES 2024
Gadżety
Zmieniają się przyciski w klawiaturach. „Przełomowy moment w historii Windows"