Xperia przejdzie do historii? Sony ma duży problem

Bloomberg

Sprzedaż smartfonów japońskiej firmy leci na łeb na szyję. Jeszcze w 2014 r. koncern był w stanie sprzedać blisko 12 mln słuchawek w trzy miesiące. W I kwartale br. aparaty tej marki trafiły ledwie do 1,1 mln odbiorców. Coraz głośniej mówi się o możliwym wycofaniu Sony z rynku komórek.

Tak źle jeszcze nie było. Firma, która – dzięki tak rozpoznawalnym brandom, jak SonyEricsson czy Xperia – była niegdyś fundamentem rosnącego rynku telefonów komórkowych, zalicza spektakularny spadek. Popularność aparatów koncernu pobiła niechlubny rekord. Tego typu sprzęt w okresie od stycznia do końca marca 2019 r. kupiło ledwie nieco ponad milion użytkowników. Rok temu sprzedaż smartfonów Sony sięgała 2,7 mln sztuk, zaś dwa lata temu – blisko 3 mln. To znacznie mniej niż w rekordowych kwartałach w latach 2013–2014. Wówczas sprzedaż sięgała 10–19 mln sztuk, czyli więcej, niż Sony sprzedało przez cały miniony rok (ok. 6,5 mln słuchawek).

CZYTAJ TAKŻE: Smartfony z giętkimi ekranami. Czy skuszą klientów?

Mobilna dywizja Sony znalazła się w poważnych kłopotach. W ciągu ostatniego roku jej przychody spadły o 31 proc., do poziomu 226 mld jenów (7,8 mld zł). Z kolei straty operacyjne producenta za rok fiskalny 2018 sięgnęły 97 mld jenów. Firma w okresie od marca 2018 r. do marca 2019 r. wprowadziła na rynek o 35 proc. mniej urządzeń, niż początkowo planowała. Wstępne prognozy na ten okres mówiły o 10 mln sprzedanych smartfonów. Potem weryfikowano jednak założenia do 9, później 7, a finalnie 6,5 mln aparatów. Nie inaczej jest teraz – Japończycy zdecydowali się na korektę swoich dotychczasowych prognoz na kolejny rok fiskalny, zmniejszając je do poziomu zaledwie 5 mln egzemplarzy.

Koncern próbuje wdrażać program ratunkowy, który zakłada zamknięcie zakładu w Chinach i przeniesienie produkcji do fabryki w Tajlandii, a także opuszczenie niektórych, najmniej dochodowych rynków (np. Ameryki Płd.) i skoncentrowanie się na USA, Europie i naturalnie rynku krajowym. Założenie jest takie, że efekty tych działań przyniosą efekty w ciągu dwóch lat. Firma liczy, że dział mobilny zacznie przynosić zyski do marca 2021 r.

CZYTAJ TAKŻE: Sony zamyka fabrykę w Chinach. To nie przez wojnę handlową

Część analityków wątpi jednak w ten scenariusz i prognozuje, że Sony może wycofać się z biznesu związanego ze smartfonami. Czy sprzeda swój dział mobilny? Na rynku huczy od takich pogłosek, ale przedstawiciele japońskiej spółki zaprzeczają. Co więcej, Sony zdecydowało o wcieleniu działu odpowiedzialnego za telefony do głównej struktury firmy i zwolnieniu ponad 2 tys. pracowników. Raport przygotowany przez Nikkei Asian Review wskazuje, że pracę może stracić do 2020 r. aż połowa załogi.

W 2014 r. Sony miało prawie 38 proc. rynku komórek w Europie Zachodniej. W ub.r. udział ten stopniał do 18,3 proc. Marta Pinto z IDC przekonuje, że firma wciąż ma dobre telefony, ale słabym ogniwem jest marketing.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W polski rower przyszłości zainwestował b. wiceprezes Tesli

Firma JIVR idzie jak burza. A raczej jedzie. Jej elektryczny jednoślad zagrał już w ...

Nasze startupy i fundusze VC od Zachodu dzieli przepaść

Rodzimy fundusz Inovo wpompuje w słowacki startup Eyerim 0,8 mln euro. Z kolei brytyjska ...

Alexa poprawia wyniki Amazona

Największy internetowy sprzedawca zwiększył w czwartym kwartale sprzedaż niemal o 20 proc. Jednak w ...

Miliarderzy walczą w kosmosie. Kto wygra?

Jeff Bezos, Elon Musk i Richard Branson mają plan podboju przestrzeni. Blue Moon – ...

To już plaga. Hakerzy wymuszają okupy od miast

W ciągu ostatnich dwóch tygodni hackerzy wyłudzili od dwóch miast na Florydzie 1,1 miliona ...

„Lex Uber” z podpisem prezydenta Andrzeja Dudy

Zgodnie z nowelizacją przepisów ustawy o transporcie drogowym „Uber” i „Bolt” (dawne „Taxify”) mają ...