Media społecznościowe mają kłopot. Bojkot wielkich marek

Andrew Harrer/Bloomberg

Starbucks dołączył do buntu coraz liczniejszj grupy firm i zrezygnował z płatnego reklamowania się w większości mediów społecznościowych. To odpowiedź na „powszechność hejtu”.

Sieć kawiarni postanowiła zrezygnować z płatnych reklam w social mediach, ale nie zamierza zaprzestać umieszczania postów bez płatnej promocji. Biuro prasowe Starbucksa, jak informuje BBC, przekazało również, że zawieszenie reklam nie obejmuje należącego do Google serwisu YouTube. Decyzja koncernu najmocniej dotknie więc Facebooka, do którego należy zarówno Facebook, jak i Instagram.

Decyzja Starbucksa zapadła po tym, jak ogólnoświatową rezygnację z reklam we wszystkich mediach społecznościowych ogłosiła Coca-Cola, która wezwała firmy do których należą media społecznościowe do „większej odpowiedzialności”.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook zwolnił pracownika po dyskusji o Black Lives Matter

Wcześniej rezygnację z reklamowania się na Facebooku, Instagramie i na Twitterze do końca 2020 ogłosił dla marki Ben&Jerry’s koncern Unilever. Zawieszanie reklam przez marki jest spowodowane, jak wynika z oficjalnych komunikatów, „nienawistną retoryką oraz wiadomościami podżegającymi do przemocy”. Szczególnie mocno uderzano w Facebooka, który odmawiał oznaczania treści tego typu, podczas gdy Twitter nie bał się uderzać nawet w Donalda Trumpa.

Bojkot reklamodawców, odbywający się pod hasztagiem #StopHateforProfit, wydaje się przynosić efekty. Facebook poinformował w piątek, że zacznie oznaczać potencjalnie krzywdzące lub zwodzące użytkowników posty, które jednak pozostaną w serwisie dla ich „wartości informacyjnej”. Mark Zuckerberg, prezes serwisu, zapowiedział także zakaz reklam zawierających rasistowskie treści lub podżegające do nienawiści z powodu rasy, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, religii czy statusu imigracyjnego.

Bojkotujący chcą od Facebooka działań bardziej zdecydowanych – chcą by identyfikacją mowy nienawiści i dezinformacji zajęli się niezależni audytorzy, a reklamacjami w tym zakresie zajęli się eksperci. Ponad 150 firm, które zawiesiły już reklamy w ramach akcji chce również namówić do szerszego udziału europejskie firmy.

Pierwszą dużą marką, która postanowiła zbojkotować reklamy na Facebooku był The North Face, znany producent odzieży sportowej. Powodem była „szerząca się na platformie mową nienawiści”.

CZYTAJ TAKŻE: Bunt reklamodawców? Facebook może stracić mnóstwo pieniędzy

Facebook jest drugim co do wielkości graczem na amerykańskim rynku reklamy internetowej, za raz po Google. W zeszłym roku zarobił na całym świecie na reklamach 69,7 miliarda dolarów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Apple żąda wycofania książki Sadowskiego. Rękopis ma być zniszczony

Gigant technologiczny twierdzi, że książka „App Store Confidential” byłego pracownika ujawni tajemnice handlowe firmy. ...

Cognitive technologies – studia przyszłości

Wydział Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej obchodzi w tym roku 25-lecie swego istnienia. Sukcesywnie ...

Google i Apple wchodzą w medycynę

Sektor medyczny to obecnie najbardziej innowacyjna branża na świecie. Największe firmy wydadzą na badania ...

Rekordowa kradzież iphone`ów. TIR zniknął na… autostradzie

Warte ponad 25 mln zł telefony, iPady i inteligentne zegarki wyparowały z brytyjskiej autostrady. ...

Zbankrutowała znana polska firma z branży elektroniki użytkowej

Goclever, marka kojarzona zwłaszcza z tanimi smartfonami i elektronicznymi gadżetami, sprzedawanymi choćby w sieci ...

Polska biotechnologia budowana niemal od podstaw

Zagraniczni inwestorzy chcą tworzyć i rozwijać w Polsce startupy biotechnologiczne. W połowie maja na ...