Facebook prześwietlony. Dyskryminacja przy naborze pracowników?

Zajmująca się ochroną praw człowieka organizacja Global Witness twierdzi, że nie udało jej się umieścić niedyskryminujących ogłoszeń o pracę.

Publikacja: 09.09.2021 14:18

Facebook prześwietlony. Dyskryminacja przy naborze pracowników?

Foto: Bloomberg

Global Witness postanowiła umieścić na Facebooku dwie oferty z warunkiem, by nie wyświetlać jednej kobietom, a drugiej nikomu powyżej 55 roku życia. Obie reklamy zostały zatwierdzone przez Facebooka pomimo faktu, że w obu przypadkach należało zaznaczyć, że reklamy nie będą dyskryminować tych konkretnych grup ludzi. Global Witness twierdzi, że reklamy zostały wycofane przed publikacją.

Gigant mediów społecznościowych twierdzi, że system Facebooka „bierze pod uwagę różne rodzaje informacji i stara się wyświetlać ludziom reklamy możliwie najbardziej interesujące dla nich”. Facebook zajmie się jednak wynikami eksperymentu organizacji ochrony praw człowieka.

Druga część eksperymentu polegała na umieszczeniu reklam ofert pracy i sprawdzeniu komu się będą wyświetlać. Global Witness stworzyła reklamy linkujące do rzeczywistych ofert umieszczonych w serwisie indeed.com i dotyczących – stanowiska pracownika opieki w żłobku, pilota linii lotniczej, mechanika i psychologa. W opcjach zaznaczono tylko, że reklamy mają być wyświetlane dorosłym Brytyjczykom. W efekcie reklama pracy mechanika wyświetlona została w 96 procentach mężczyznom, pracownika żłobka w 95 proc. kobietom, pilota w 75 proc. mężczyznom, a psychologa w 77 proc. kobietom.

Czytaj więcej

Talibowie szukają wrogów przez Facebooka. Koncern reaguje

Algorytm Facebooka, oczywiście, działa w ten sposób, by wyświetlić reklamę tak, by jak najwięcej ludzi w nią kliknęło. Jednak Global Witness uważa, że algorytm wręcz wzmacnia uprzedzenia już wpisane w proces rekrutacji. Tak jak bywało to w czasach, gdy oferty pracy nie były reklamowane w internecie i np. oferty dla mechaników pojawiały się w czasopismach skierowanych do mężczyzn.

- Jeżeli byłeś kobietą szukającą pracy jako mechaniczka, mogłaś po prostu pójść i kupić taki magazyn, tak jak twój kolega. Ale online już nie jest to tak oczywiste – twierdzi, cytowana przez BBC, Naomi Hirst z Global Witness, która kierowała eksperymentem.

Według brytyjskich prawników system Facebooka „może prowadzić do praktyk dyskryminacyjnych”.

Global Witness postanowiła umieścić na Facebooku dwie oferty z warunkiem, by nie wyświetlać jednej kobietom, a drugiej nikomu powyżej 55 roku życia. Obie reklamy zostały zatwierdzone przez Facebooka pomimo faktu, że w obu przypadkach należało zaznaczyć, że reklamy nie będą dyskryminować tych konkretnych grup ludzi. Global Witness twierdzi, że reklamy zostały wycofane przed publikacją.

Gigant mediów społecznościowych twierdzi, że system Facebooka „bierze pod uwagę różne rodzaje informacji i stara się wyświetlać ludziom reklamy możliwie najbardziej interesujące dla nich”. Facebook zajmie się jednak wynikami eksperymentu organizacji ochrony praw człowieka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny