Reklama

Facebook prześwietlony. Dyskryminacja przy naborze pracowników?

Zajmująca się ochroną praw człowieka organizacja Global Witness twierdzi, że nie udało jej się umieścić niedyskryminujących ogłoszeń o pracę.

Publikacja: 09.09.2021 14:18

Facebook prześwietlony. Dyskryminacja przy naborze pracowników?

Foto: Bloomberg

Global Witness postanowiła umieścić na Facebooku dwie oferty z warunkiem, by nie wyświetlać jednej kobietom, a drugiej nikomu powyżej 55 roku życia. Obie reklamy zostały zatwierdzone przez Facebooka pomimo faktu, że w obu przypadkach należało zaznaczyć, że reklamy nie będą dyskryminować tych konkretnych grup ludzi. Global Witness twierdzi, że reklamy zostały wycofane przed publikacją.

Gigant mediów społecznościowych twierdzi, że system Facebooka „bierze pod uwagę różne rodzaje informacji i stara się wyświetlać ludziom reklamy możliwie najbardziej interesujące dla nich”. Facebook zajmie się jednak wynikami eksperymentu organizacji ochrony praw człowieka.

Druga część eksperymentu polegała na umieszczeniu reklam ofert pracy i sprawdzeniu komu się będą wyświetlać. Global Witness stworzyła reklamy linkujące do rzeczywistych ofert umieszczonych w serwisie indeed.com i dotyczących – stanowiska pracownika opieki w żłobku, pilota linii lotniczej, mechanika i psychologa. W opcjach zaznaczono tylko, że reklamy mają być wyświetlane dorosłym Brytyjczykom. W efekcie reklama pracy mechanika wyświetlona została w 96 procentach mężczyznom, pracownika żłobka w 95 proc. kobietom, pilota w 75 proc. mężczyznom, a psychologa w 77 proc. kobietom.

Czytaj więcej

Talibowie szukają wrogów przez Facebooka. Koncern reaguje

Algorytm Facebooka, oczywiście, działa w ten sposób, by wyświetlić reklamę tak, by jak najwięcej ludzi w nią kliknęło. Jednak Global Witness uważa, że algorytm wręcz wzmacnia uprzedzenia już wpisane w proces rekrutacji. Tak jak bywało to w czasach, gdy oferty pracy nie były reklamowane w internecie i np. oferty dla mechaników pojawiały się w czasopismach skierowanych do mężczyzn.

Reklama
Reklama

- Jeżeli byłeś kobietą szukającą pracy jako mechaniczka, mogłaś po prostu pójść i kupić taki magazyn, tak jak twój kolega. Ale online już nie jest to tak oczywiste – twierdzi, cytowana przez BBC, Naomi Hirst z Global Witness, która kierowała eksperymentem.

Według brytyjskich prawników system Facebooka „może prowadzić do praktyk dyskryminacyjnych”.

Globalne Interesy
Disney inwestuje w OpenAI. To rewolucja w tworzeniu filmów wideo
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Globalne Interesy
„Najbardziej szalony giełdowy debiut w historii”. SpaceX Muska będzie wart biliony dolarów?
Globalne Interesy
Makijaż, dorysowane wąsy i VPN. Młodzi Australijczycy łamią zakaz social mediów
Globalne Interesy
„Przerażające”. McDonald’s wycofał reklamę stworzoną przez sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Globalne Interesy
Kontrowersyjna decyzja Trumpa. Amerykańskie chipy popłyną do Chin
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama