Reklama
Rozwiń

Inwestorzy Spotify przyglądają się podcastom. To efekt skandalu z Roganem

Akcjonariusze Spotify chcą wiedzieć, czy obecna strategia w kwestii podkastów opłaca się platformie. W środę szwedzka firma ma zaprezentować swoje wyniki kwartalne.

Publikacja: 02.02.2022 18:20

Inwestorzy Spotify przyglądają się podcastom. To efekt skandalu z Roganem

Foto: Michael Nagle

Zainteresowanie inwestorów tą częścią działalność platformy to efekt skandalu z jednym z twórców podcastów platformy – Joe Roganem, znanym koronasceptykiem i przeciwnikiem szczepień. W proteście przeciwko jego szerzonej przez niego dezinformacji kilku wściekłych, znanych artystów, wycofuje swoje utwory ze Spotify.

W ciągu ostatnich czterech lat Spotify wydał ponad miliard dolarów na podcasty, takie jak Joe Rogana, próbując konkurować z serwisami streamingowymi Apple i Amazon - informuje Reuters. Decyzja Neila Younga i Joni Mitchell o wycofaniu swojej muzyki ze Spotify w proteście przeciwko poglądom na temat COVID-19 w podcastach Rogana może być korzystna dla rywali i rozzłościć słuchaczy, jeśli inni pójdą w ich ślady.

Analitycy z Wall Street spodziewają się, że przychody Spotify i liczba abonentów premium będą rosły, w miarę jak rynek reklamy odbija się od pandemicznego dna i coraz więcej streamerów muzycznych prezentuje swoje podcasty. Oczekuje się, że kwartalne przychody platformy wzrosną do 2,65 miliarda euro z 2,50 miliarda euro - wynika z danych firmy analitycznej Refinitiv.

Akcje Spotify, które są warte obecnie połowę ceny, na którą były wyceniane rok temu, straciły w zeszłym miesiącu jedną czwartą swojej wartości z powodu globalnej wyprzedaży akcji firm technologicznych oraz negatywnego rozgłosu w związku z aferą wokół podcastu Rogana.

Czytaj więcej

Po aferze z Joe Roganem Spotify chce walczyć z dezinformacją o Covid-19

Spotify stawia na podcasty ze względów nie tyle rozrywkowych, ile finansowych. Podcasty angażują użytkowników na dłużej niż muzyka, dając więcej okazji do umieszczania reklam, a także utrzymują zainteresowanie odbiorców. Podcasty Joe Rogana zwykle trwają dłużej niż godzinę, a niektóre nawet ponad trzy godziny, a ich szacunkowa publiczność liczy ponad 10 milionów słuchaczy.  Spotify nie pokazuje udziału reklam generowanych przez podcasty, chociaż jego dyrektor generalny Daniel Ek powiedział Reuterowi, że wzrost jest trzycyfrowy. Jednak prognozy mogą nie uwzględniać kosztów moderowania podcastów pod kątem dezinformacji lub problematycznych treści.

Spór wokół podcastu Rogana wywiera presję na Spotify, który nie ujawnia, ile wydaje na przegląd treści, aby przyjął bardziej praktyczne i przejrzyste podejście do moderacji. W tym tygodniu platforma poinformowała, że zacznie dodawać komentarze dotyczące treści do odcinków omawiających COVID-19.

Dziennikarka naukowa i podcasterka Wendy Zukerman uważa, że nowo opublikowane zasady dotyczące platformy Spotify nie idą wystarczająco daleko, aby rozwiązać problem dezinformacji. Dziennikarka poinformowała, że zacznie poświęcać swój program fact-checkingowy wyłącznie kwestionowaniu dezinformacji rozpowszechnianych w Spotify.

Globalne Interesy
Te latające pojazdy mają odmienić transport. Właśnie rusza produkcja
Globalne Interesy
AI Elona Muska zyskała miliardy. To będzie wojna z twórcą ChatGPT o pozycję nr 1
Globalne Interesy
„Jestem Satoshi Nakamoto". Kim jest twórca bitcoina?
Globalne Interesy
Moderatorzy Facebooka nie wytrzymują pracy i makabrycznych treści. Jest pozew grupowy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Globalne Interesy
USA szykują cios w Chiny. Tym razem to produkt, który znajduje się w milionach domów
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku