Wchodzi Disney+. Zaczyna się streamingowa wojna w Polsce

Premiera platformy Disney+ wspieranej przez Grupę Polsat Plus rozrusza polski rynek płatnego wideo w sieci. W maju serwisom ubyło użytkowników. Ale i tak w tym roku Polacy mogą wydać na subskrypcje o ponad 100 mln zł więcej.

Publikacja: 13.06.2022 21:03

„Obi-Wan Kenobi” to jeden z najbardziej wyczekiwanych seriali ze stajni Disney'a, który będzie dostę

„Obi-Wan Kenobi” to jeden z najbardziej wyczekiwanych seriali ze stajni Disney'a, który będzie dostępny na ruszającej w Polsce platformie

Foto: disney

Wchwili, gdy czytają państwo ten tekst, w polskim internecie rusza wojna internetowych stremingowych platform filmowych o widza. Kwestią godzin jest debiut największego światowego konkurenta Netfliksa: streamingowej platformy koncernu The Walt Disney Co. – Disney Plus (Disney+).

Sojusz z Solorzem

Amerykańska grupa rozrywkowa zaplanowała debiut na 14 czerwca i od kilku tygodni szykowała się do premiery. Najpierw podała oficjalną datę debiutu, potem ile będzie kosztować podstawowy abonament, aby za chwilę ogłosić promocję dla tych, którzy do 14 czerwca podadzą adres e-mail i do 26 czerwca zapłacą za cały rok z góry.

W końcu wiadomo również, że nowy gracz przed startem zadbał o to, by mieć sprzedażowe wsparcie. Grupa Cyfrowy Polsat (Polsat Plus) podała, że będzie jedynym operatorem płatnej telewizji i usług telekomunikacyjnych, który zaoferuje dostęp do Disney+ w ramach własnej oferty. Nie jest to duże zaskoczenie, ponieważ media spekulowały już wcześniej o możliwej umowie Disney’a i Polsat Plusa. Dodatkowo – według miesięcznika „Press” – część treści Disney+ w formule transakcyjnej będzie dostępna również w serwisie VoD.pl, należącym do Ringier Axel Springer Polska.

Czytaj więcej

Netflix traci abonentów po raz pierwszy od dekady. Krach na giełdzie

Marta Szafrańska, odpowiedzialna za marketing Disney’a w Polsce, nie zdradziła, jakim powodzeniem cieszy się powitalna oferty, w której wysokość miesięcznej opłaty abonamentowej to średnio 19 zł.

Pewne wyobrażenie o tym, czy debiutant zainteresował widzów, mogą dawać dane Gemiusa. Firma ta bada ruch w internecie: na stronach www i aplikacjach. Izabela Knyżewska, rzeczniczka Gemiusa, wyjaśnia, że jak na razie Disney+ nie został objęty badaniem Mediapanel. W maju br. na szczycie najliczniej odwiedzanych dziesięciu serwisów strumieniujących filmy i seriale nadal widniał Netflix z 13,4 mln tzw. realnych użytkowników. Amerykańską platformę i jej konkurencję dzieli przepaść. Drugie miejsce zajmowało HBO Max z 4,7 mln odwiedzających użytkowników, a trzecie należący już do tej samej grupy Player.pl (4 mln).

Trudny czas

Porównanie tych danych z liczbami z kwietnia wskazuje przy tym, że maj przyniósł spadek zainteresowania platformami internetowymi. Dziewięć na dziesięć najpopularniejszych serwisów VoD w Polsce odnotowało odpływ użytkowników. Tyko Canal+ online nieznacznie poprawił statystyki.

Disney+ debiutuje w trudnym momencie. Nie dość, że nie sprzyja mu pora roku, zachęcająca raczej do przebywania poza domem niż przed ekranami, to wojna w Ukrainie i podwyżki stóp procentowych wywołały skokowy wzrost cen w sklepach i pierwsze oszczędności konsumentów. Ich nastroje są pesymistyczne. Mało kto jest w nastroju, chyba że na przekór wszystkiemu, do wydawania lekką ręką pieniędzy na zbytki.

Efekt ciekawości?

The Walt Disney Co. najwyraźniej o tym wie i stąd też agresywna cenowo promocja własna i obliczone na konkretne wyniki propozycje operatorów z grupy Polsat Plus. Polsat Box (d. Cyfrowy Polsat) proponuje nowym klientom pakiet – najtańszy abonament telewizyjny i Disney+ – już za 35 zł miesięcznie (po rabatach, w pierwszym roku umowy). Sieć komórkowa Plus i przewodowy operator Netia dodają platformę bez opłat przez rok do wszystkich abonamentów z podstawowymi usługami. W końcu Polsat Box Go (d. Ipla) ma nowy pakiet obejmujący Disney+, który kosztuje 50 zł miesięcznie.

Konrad Księżopolski, szef analityków w Haitong Banku, sądzi, że dla Polsat Plusa umowa na wyłączność jest ważna głównie z marketingowego punktu widzenia. Czytaj – można się nią chwalić w reklamach i przyciągać w ten sposób uwagę konsumentów. Księżopolski spodziewa się tym samym, że Cyfrowy Polsat będzie mocno promował ten fakt. – „Kowalski” może sobie kupić dostęp do platformy bezpośrednio od Disney'a, tak jak to miało miejsce z Netfliksem czy HBO Max – zwraca uwagę.

Mimo to, zdaniem analityka, Polsat Plus może liczyć na zdobycie nowych klientów. Tylko że trudno wyrokować, jak wielu. – Z jednej strony Disney+ oferuje ciekawy kontent, przede wszystkim dla młodszej publiczności. Jest nowym graczem na rynku, więc będzie miał miejsce efekt świeżości i ciekawości – ocenia Księżopolski. Z drugiej strony, nie wyklucza, że po okresie pandemii nastąpił okres przesytu treściami wideo w sieci.

Paweł Olszynka z firmy analitycznej PMR jest zdania, że najważniejszym polem konkurencji o widzów jest oferta filmów i seriali. – Treść jest absolutnie kluczowa i na tym polu dostawcy realnie konkurują – ocenia. Jego firma podniosła ostatnio prognozy dla rynku platform wideo w Polsce. Jego wartość ma się powiększyć w tym roku w dwucyfrowym tempie z około 1,3 mld zł w 2021 r.

Na Disney+ dostępne będą seriale, jak „Księga Boby Fetta", „The Mandalorian” i „Obi-Wan Kenobi”, a z innego nurtu: „Moon Knight” czy „Luca”. Natomiast jeśli ktoś liczy na nowe odcinki „ Chirurgów” („Grey’s Anatomy”), to może się rozczarować. Zgodnie z zapowiedzią na platformie mają być starsze odcinki.

Wchwili, gdy czytają państwo ten tekst, w polskim internecie rusza wojna internetowych stremingowych platform filmowych o widza. Kwestią godzin jest debiut największego światowego konkurenta Netfliksa: streamingowej platformy koncernu The Walt Disney Co. – Disney Plus (Disney+).

Sojusz z Solorzem

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ludzie wyginą jak dinozaury? Powstaje system obrony przed kosmicznym zagrożeniem
Globalne Interesy
CrowdStrike zablokował systemy Microsoft. Potężna awaria na całym świecie
Globalne Interesy
OpenAI rozpoczyna wojnę, wprowadzając nowy model ChatGPT. Jest tańszy i szybszy
Globalne Interesy
Elon Musk zabiera swoje firmy z Kalifornii. Podał szokujący powód
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Globalne Interesy
Rosyjski gigant ucieka z USA. Niedostępne oprogramowanie i zwolnienia pracowników