Reklama
Rozwiń

Gigantyczne kary dla właściciela Facebooka. Podcięty biznes w Europie

Irlandzka Komisja Ochrony Danych nałożyła na spółkę Meta, właściciela Facebooka, 390 mln euro kar za łamanie zasad zachowania prywatności. Może to oznaczać zakaz personalizowania reklam, co jest ciosem w biznes reklamowy koncernu w krajach Unii.

Publikacja: 04.01.2023 19:33

Gigantyczne kary dla właściciela Facebooka. Podcięty biznes w Europie

Foto: Adobe Stock

Władze stwierdziły, że Facebook i Instagram naruszyły unijne przepisy, a dwie grzywny oznaczają zakończenie dwóch długich dochodzeń w sprawie Meta przez irlandzki organ regulacyjny. Teraz spółka ma trzy miesiące, by dostosować swoje zasady przetwarzania danych do unijnych standardów.

Irlandzki regulator stwierdził, że praktyki reklamowe i przetwarzanie danych firmy naruszają unijne przepisy dotyczące prywatności.

W efekcie nałożył grzywnę w wysokości 210 mln euro za naruszenie ogólnego rozporządzenia Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych RODO, a drugą 180 mln euro w związku z naruszeniem tego samego prawa przez Instagram.

Dochodzenie w sprawie firmy ruszyło 25 maja 2018 r., w dniu wejścia w życie unijnego rozporządzenia RODO, a irlandzcy urzędnicy krytykowani byli w tej sprawie za opieszałość.

Decyzja zapadła w Irlandii,  ponieważ tamtejszy organ nadzorujący jest głównym podmiotem regulacyjnym Meta i kilku innych amerykańskich gigantów technologicznych, których europejskie siedziby znajdują się w Irlandii.

Meta poinformowała w oświadczeniu, że planuje odwołać się od wyroku. Decyzja nie oznacza zakazu spersonalizowanych reklam na platformie, a firmy mogą nadal korzystać z platform Meta w celu kierowania reklam do użytkowników.

Czytaj więcej

Technologiczni giganci i start-upy w kryzysie. Dziesiątki tysięcy zwolnionych

- Sugestia, że spersonalizowane reklamy nie mogą już być oferowane przez Meta w całej Europie, chyba że wcześniej uzyskano zgodę każdego użytkownika, jest błędna – powiedział rzecznik firmy Meta. - Brakowało jasności regulacyjnej w tej kwestii, a debata wśród regulatorów i decydentów wokół tego, która podstawa prawna jest najodpowiedniejsza w danej sytuacji, trwa już od jakiegoś czasu – dodał rzecznik.

W efekcie spółka nie zgadza się z decyzją regulatora i uważa, że w pełni przestrzega RODO. Zamierza odwołać się od tej decyzji.

Wcześniej Meta polegała na zgodzie użytkownika na przetwarzanie jego danych do celów reklam spersonalizowanych. Jednak po wejściu w życie RODO firma zmieniła regulamin korzystania z Facebooka i Instagrama oraz podstawę prawną przetwarzania tych informacji na tzw. „konieczność umowną”.

W tym samym roku Max Schrems, austriacki działacz na rzecz prywatności, złożył skargę, twierdząc, że ta zmiana zmusiła użytkowników do wyrażenia zgody na przetwarzanie ich danych w usługach Meta w zamian za korzystanie z platformy.

Globalne Interesy
Te latające pojazdy mają odmienić transport. Właśnie rusza produkcja
Globalne Interesy
AI Elona Muska zyskała miliardy. To będzie wojna z twórcą ChatGPT o pozycję nr 1
Globalne Interesy
„Jestem Satoshi Nakamoto". Kim jest twórca bitcoina?
Globalne Interesy
Moderatorzy Facebooka nie wytrzymują pracy i makabrycznych treści. Jest pozew grupowy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Globalne Interesy
USA szykują cios w Chiny. Tym razem to produkt, który znajduje się w milionach domów
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku