Giganci streamingu ostro walczą o Polaków. Co dalej ze współdzieleniem kont?

Debiut SkyShowtime w Polsce udał się nadspodziewanie. – Z powodu coraz silniejszej konkurencji konkurencji Netflix odłoży blokowanie współdzielenia kont – sądzą analitycy.

Publikacja: 28.02.2023 01:57

„Top Gun: Maverick”, film akcji z Tomem Cruise’em najpierw rozbił kinowy bank, a potem trafił na pla

„Top Gun: Maverick”, film akcji z Tomem Cruise’em najpierw rozbił kinowy bank, a potem trafił na platformę SkyShowtime, by mogli go obejrzeć spóźnialscy. Tu także ma być popularną pozycją

Foto: Skydance Media

W Stanach Zjednoczonych dorośli widzowie w 2023 r. po raz pierwszy przeznaczą więcej czasu na streamingowe serwisy niż na tradycyjną linearną telewizję – uważają analitycy Insider Intelligence. W Polsce – wskazują ostatnie dane Nielsena – linearna telewizja ma się dobrze, a na oglądanie filmów i seriali w streamingu przeznaczamy kilka procent czasu przed telewizorami. Jest więc o co walczyć – przekonywał niedawno Reed Hastings, ustępując ze stanowiska prezesa Netfliksa. I teraz największe streamingowe platformy na świecie właśnie ścierają się zarówno o czas, jak i portfele polskiego widza.

Na fali wzrostowej

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z debiutu serwisu w Polsce. Streaming jest na fali wzrostowej na tym rynku i to jest ogromna szansa, którą chcemy wykorzystać – powiedziała nam Agnieszka Pelc-Sławińska, odpowiedzialna za komunikację menedżerka platformy SkyShowtime w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

SkyShowtime, serwis należący do Comcastu i Paramount Global, zadebiutował w Polsce 14 lutego. Pelc-Sławińska nie zdradza, ilu subskrybentów zdobył od tego dnia, ale wewnętrzne dane Nielsena krążące po rynku mają wskazywać, że debiut faktycznie był udany.

Gdy powstawał ten materiał analizujący rynek mediów, Nielsen nie dysponował jeszcze oficjalnym zestawieniem widowni uwzględniającym SkyShowtime w naszym kraju. To dlatego, że – inaczej niż w wypadku Disney+ – nie oczekiwano dużego zainteresowania platformą na starcie.

Czytaj więcej

Netflix obniża ceny w ponad 30 krajach

To, że było to błędne założenie, jest możliwe, bo SkyShowtime zaczęła od atrakcyjnej cenowej promocji, proponując dostęp za połowę ceny (12,49 zł miesięcznie).

Debiutant z 2022 r. – Disney+ – który w tydzień przyciągnął 1,9 mln widzów, też zrobił promocję cenową. Dodatkowo, od początku przy sprzedaży subskrypcji miał wsparcie w postaci grupy Cyfrowy Polsat. Operatorzy kontrolowani przez Zygmunta Solorza dostali wyłączność na dystrybucję streamingowej platformy i według szacunków Omdia w tym roku będzie miała około 1,4 mln abonentów.

SkyShowtime myśli o podobnym wsparciu. – Jesteśmy zainteresowani prowadzeniem rozmów z potencjalnymi partnerami. Wierzymy, że aby odnieść sukces, SkyShowtime musi wyjść naprzeciw konsumentom w ich regionach. Oferujemy usługę typu direct-to-consumer, a to oznacza zarówno samodzielną dystrybucję, jak i poszerzanie jej zasięgu poprzez liczne partnerstwa – mówi Agnieszka Pelc-Sławińska.

Biblioteka platformy w chwili startu okazała się nie tak bogata, jak mogło wynikać z zapowiedzi. Zakupione od Warner Bros. Discovery produkcje HBO dopiero trafią do oferty. Podobnie pierwszy polski film: „Warszawianka”. Kiedy to się stanie? – Niedługo – słyszymy tylko od przedstawicielki platformy.

Paramount Global, jeden z udziałowców SkyShowtime, w Stanach Zjednoczonych oferuje filmy i seriale w streamingu na platformie Paramount+. W ostatnim kwartale 2022 r. zdobyła ona prawie 9 mln subskrybentów i powiększyła ich liczbę do 56 mln. Cały biznes streamingowy Paramount liczył w grudniu już 77 mln subskrybentów. To oznacza, że w kwartale urósł o prawie 11 mln. Omawiając te wyniki, Robert Bakish, szef rozrywkowego koncernu, zapowiedział integrację platform Paramount+ i SkyShowtime. To oznacza, że Paramount+ nie pojawi się jako osobny byt – potwierdza to Pelc-Sławińska.

Czytaj więcej

Netflix wprowadza opłaty za współdzielenie konta w pierwszych krajach Europy

2023 r. dla Paramount to trzeci rok inwestycji w streaming i będzie pod tym względem najobfitszy – zapowiedział zarząd. Netflix, największa platforma streamingowa na świecie pod względem liczby subskrybentów, jest produktem dużo bardziej dojrzałym i dopracowanym. Jest też w nieco innym momencie rozwoju. Szczyt inwestycji zdaje się mieć za sobą, a obecnie koncentruje się na tym, aby – podobnie jak Disney+ – wypracowywać jak najlepsze wyniki finansowe.

Netflix liczy konta

Jednym ze sposobów na ich poprawę jest walka ze współdzieleniem kont. Robić ma to 100 mln użytkowników na świecie. Netflix nie zdradza skali zjawiska w Polsce, ale w mediach społecznościowych nie trudno o ofertę dzielenia dostępu do platformy.

Mimo tego analitycy PMR są zdania, że z powodu konkurencji i otoczenia gospodarczego oraz planowanego wprowadzenia oferty reklamowej Netflix odłoży blokowanie współdzielenia w Polsce. Biuro prasowe koncernu w Polsce tego nie potwierdza. – W ciągu ostatniego roku Netflix testował różne opcje płatnego współdzielenia konta w Ameryce Łacińskiej, a teraz zaczyna wprowadzać je na szerszą skalę. Proces rozpoczął się w Hiszpanii, Kanadzie, Nowej Zelandii i Portugalii, a w ciągu najbliższych miesięcy zmiany będą wprowadzane w kolejnych krajach – informuje biuro. W części krajów Netflix pobiera dodatkowe opłaty za (maksymalnie dwie) osoby mieszkające pod innym adresem.

Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów
Globalne Interesy
Chiny nagle zablokowały dostawy podzespołów do Rosji. Zagrożona produkcja rakiet
Globalne Interesy
Wkrótce może zabraknąć prądu. Zaskakujący powód
Globalne Interesy
Potężny cios w firmę Kaspersky w USA. Założyciel to barwna postać
Globalne Interesy
Amerykański gigant tak opuścił Rosję, że dalej w niej jest