Według danych firmy Marvel Distribution, na które powołuje się gazeta "Wiedomosti", w pierwszym kwartale sprzedaż smartfonów rodzimych marek spadła o 53 proc. rok do roku do 46,9 tys. sztuk. Najpopularniejsze rosyjskie marki to BQ i Inoi. Dla porównania rok temu Rosjanie kupili 99,3 tys. smartfonów krajowej produkcji.
Artur Machliuk, analityk biznesowy firmy F+ tech-Marvel ocenił, że spadek sprzedaży wynika nie tylko z ostrej konkurencji cenowej produktów z Chin, ale również z faktu, że większość rosyjskich marek jest reprezentowana przez urządzenia budżetowe, czyli takie, które kosztują do równowartości 1000 zł.
Czytaj więcej
Państwowy operator komórkowy obawia się ryzyka związanego z rozwojem rosyjskiego mobilnego systemu operacyjnego opartego na Android Open Source Project (AOSP). Chodzi o prawa licencyjne Google. Ale i o gigantyczne koszty.
Kupujący, po zaspokojeniu zapotrzebowania na niedrogie urządzenie, kupują zwykle drugie urządzenie na wyższym poziomie lub przechodzą na modele o rozszerzonej funkcjonalności.
„Większość rosyjskich smartfonów to urządzenia budżetowe. Rosyjscy nabywcy preferują zagraniczne marki, które są szerzej reprezentowane na półkach sklepowych” – dodaje analityk.