Słaba sprzedaż iPhone'a 16. Apple wciąż pokłada nadzieję w świętach

Apple liczyło, że dzięki nowym funkcjom opartym na sztucznej inteligencji, jego nowy flagowy smartfon iPhone 16 będzie hitem. Szacunki przedsprzedaży wskazują jednak na chłodną reakcję klientów. Tym bardziej, że nowe funkcje dopiero się pojawią.

Publikacja: 10.10.2024 12:49

Koncern Apple nie może być zadowolony ze sprzedaży flagowego smartfona

Koncern Apple nie może być zadowolony ze sprzedaży flagowego smartfona

Foto: Bloomberg

Od momentu premiery iPhone 16 stał się on obiektem kpin wielu internautów wskazujących, że od poprzedniego modelu różni go jedynie wielkość ekranu. Zaszyte funkcje oparte na sztucznej inteligencji to za mało, by przyciągnąć uwagę kupujących.

Tymczasem Apple miało nadzieję, że iPhone 16 stanie się wielkim hitem po latach słabszej sprzedaży ich smartfonów. Jak zauważa CNN, dawno minęły czasy, gdy fani ustawiali się w kolejce, aby wymienić swoje urządzenie na nowe niemal co roku. I to mimo wysokich cen.

Jaka jest sprzedaż iPhone'a 16?

Według wpisu na blogu Ming-Chi Kuo, analityka od Apple z TF International Securities, koncern sprzedał zaledwie 37 milionów sztuk w pierwszym weekendzie przedsprzedaży iPhone'a 16, co stanowi spadek o ponad 12 proc. w porównaniu z analogiczną sprzedażą iPhone'a 15 przed rokiem. W szczególności popyt na droższe urządzenia iPhone 16 Pro okazał się rozczarowaniem.

Czytaj więcej

Apple pokazał iPhone'a 16. Czego dowiedzieliśmy się o nowym smartfonie

Tydzień po rozpoczęciu przedsprzedaży analityk Wedbush Dan Ives oszacował jej efekty tylko nieznacznie wyżej niż szacował Kuo, na około 40 milionów sztuk. Również analityk technologii CFRA Research Angelo Zino napisał, że dane z pierwszego weekendu przedsprzedaży wskazują na spadek w porównaniu z rokiem poprzednim.

Apple może zacząć się martwić także o to, na które telefony z oferty iPhone'a 16 zdecydują się konsumenci, biorąc pod uwagę, że ulepszenia standardowych urządzeń sprawiają, że są one pod wieloma względami porównywalne z modelami Pro. Analitycy twierdzą, że popyt na tańsze urządzenia iPhone 16 i iPhone 16 Plus wydaje się być większy niż na Pro i Pro Max, co może mieć wpływ na średnią cenę sprzedaży i ogólne przychody ze sprzedaży iPhone'a.

Czytaj więcej

Nowe iPhone’y w Polsce mocno potaniały. Jest ważny powód

Według Kuo, w pierwszym weekendzie przedsprzedaży Apple sprzedało 9,8 miliona iPhone'ów 16 Pro i 17,1 miliona iPhone'ów 16 Pro Max, co oznacza spadek odpowiednio o 27 proc. i 16 proc. rok do roku (w porównaniu z iPhone'm 15). Dla porównania, sprzedaż standardowego iPhone'a 16 i Plus wzrosła nieznacznie w porównaniu z iPhone'em 15.

Dlaczego klienci wybierają tańsze modele iPhone'a 16?

Problem polega, jak powiedział Zino, na tym, że podstawowe modele iPhone'a mogą być po prostu zbyt dobre. - Biorąc pod uwagę, że jest to w dużej mierze cykl aktualizacji oprogramowania, obawiam się, że sprzedaż tańszego iPhone'a 16 była większa niż droższego urządzenia - wyjaśnia Angelo Zino.

Kuo poinformował na blogu również o krótszym czasie realizacji dostaw modeli iPhone 16 Pro. To 1–2 tygodnie dla iPhone 16 Pro podczas pierwszego weekendu przedsprzedaży, w porównaniu z iPhone'm 15, na który klienci czekali 3–4 tygodnie. Dodaje, że wysoko cenione funkcje AI producenta iPhone’a nie są jeszcze dostępne na urządzeniach. Mają zacząć być wdrażane w wersji beta w przyszłym miesiącu wraz z nowym systemem iOS 18.1.

Czytaj więcej

Apple i Samsung mają problem. Twórca ChatGPT szykuje „iPhone'a sztucznej inteligencji”

Analitycy twierdzą, że większość klientów, poza najbardziej oddanymi fanami Apple, prawdopodobnie jeszcze nie do końca rozumie, dlaczego funkcje AI byłyby warte uaktualnienia.

Ale nie wszystkie oceny są tak pesymistyczne. Dyrektor generalny T-Mobile Mike Sievert powiedział CNBC po pierwszym tygodniu przedsprzedaży, że operator sprzedał więcej iPhone'ów 16 niż 15 w zeszłym roku.

Apple nie udostępni żadnych szczegółów dotyczących sprzedaży smartfonów, dopóki nie opublikuje wyników w przyszłym miesiącu, a nawet wtedy dane będą obejmować tylko siedem dni przedsprzedaży i 10 dni regularnej sprzedaży. Jednak większość analityków nadal spodziewa się, że iPhone 16 okaże się zwycięzcą w nadchodzących miesiącach, pomimo powolnego startu, zwłaszcza w obliczu sezonu zakupów świątecznych.

Od momentu premiery iPhone 16 stał się on obiektem kpin wielu internautów wskazujących, że od poprzedniego modelu różni go jedynie wielkość ekranu. Zaszyte funkcje oparte na sztucznej inteligencji to za mało, by przyciągnąć uwagę kupujących.

Tymczasem Apple miało nadzieję, że iPhone 16 stanie się wielkim hitem po latach słabszej sprzedaży ich smartfonów. Jak zauważa CNN, dawno minęły czasy, gdy fani ustawiali się w kolejce, aby wymienić swoje urządzenie na nowe niemal co roku. I to mimo wysokich cen.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Elon Musk przedstawi rewolucyjny pojazd. Cybercab to przyszłość transportu?
Globalne Interesy
Fala fałszywych reklam z gwiazdami. Czy Facebook walczy z oszustami?
Globalne Interesy
Telegram w odstawce. Ekstremiści przerzucili się na nowy „bezpieczny” komunikator
Globalne Interesy
Elektrownie jądrowe odżywają. Zaskakująca przyczyna
Globalne Interesy
Twórca ChatGPT z nieprawdopodobnym skokiem wartości. Wycena: ponad 150 mld dol.