Słynny miliarder i podróżnik poleci w rekordowy lot balonem. A po nim bogaci turyści

Richard Branson, którego Virgin Galactic oferuje turystyczne loty suborbitalne, zainwestował w inny projekt. W przyszłym roku chętnych zabiorą w stratosferę balony z luksusowymi kapsułami, a sam Branson poleci jako pierwszy.

Publikacja: 28.10.2024 13:01

Richard Branson wykonał rekordowe loty balonem na ogrzane powietrze przez Atlantyk i Pacyfik w latac

Richard Branson wykonał rekordowe loty balonem na ogrzane powietrze przez Atlantyk i Pacyfik w latach 1987 i 1991. Mało podczas nich nie zginął

Foto: eve branson foundation

Założyciel Virgin Galactic wykonał rekordowe loty balonem na ogrzane powietrze przez Atlantyk i Pacyfik w latach 1987 i 1991 – a wkrótce ponownie wzniesie się w powietrze, służąc jako drugi pilot podczas pierwszego załogowego lotu Space Perspective, firmy z siedzibą na Florydzie, zajmującej się lotami balonem stratosferycznym. Ta przełomowa misja ma nastąpić w 2025 roku. Wówczas Bransonowi towarzyszyć mają współzałożyciele Space Perspective Taber MacCollum i Jane Poynter, którzy nie ukrywają, że przedsięwzięcia miliardera były dla nich inspiracją, kiedy zakładali Space Perspective.

– Niektóre z najwspanialszych doświadczeń w moim życiu miały miejsce podczas wypraw balonowych i jestem podekscytowany możliwością wspierania Space Perspective w tej podróży – powiedział Branson. – Nie mogę się doczekać, aż odkurzę moją starą licencję na latanie balonem przed lotami testowymi.

Z oświadczenia miliardera wynika, że zainwestował w Space Perspective, która do tej pory zebrała 100 milionów dolarów. – Pasjonuje mnie przygoda i pomaganie innym przedsiębiorcom w realizacji ich biznesowych marzeń – powiedział.

Balony z pasażerami blisko kosmosu

Space Perspective planuje wysłać płacących klientów do stratosfery za pomocą gigantycznego balonu o 100-metrowej średnicy napełnionego wodorem i podwieszonej pod nim ośmioosobowej kapsuły załogowej o nazwie Neptun. Dysponuje ona panoramicznymi oknami, pluszowymi siedzeniami, łącznością Wi-Fi czy barem z przekąskami, a pasażerowie będą mogli nie tylko siedzieć, ale i spacerować po pokładzie, a nawet skorzystać z toalety. Luksusowe wnętrze zaprojektował Mercedes-Maybach i jego samochody mają dowozić pasażerów na pokład statku Voyager, skąd balon będzie startował, by po dwóch godzinach osiągnąć docelową wysokość. Po dwóch godzinach rozpocznie opadanie, również trwające dwie godziny. Lot będzie odbywał się ze średnią prędkością wiatru. Neptun osiągnie maksymalną wysokość około 20 mil (32 kilometrów) – znacznie poniżej granicy kosmosu, która wynosi albo 80 km albo 100 km w zależności od przyjętej definicji. To jednak wystarczająco dużo, aby uzyskać zapierające dech w piersiach widoki Ziemi na tle czerni kosmosu.

Czytaj więcej

Zabiorą turystów na wysokość 30 km. Balony zastąpią też satelity

Już przed rokiem Space Perspective przeprowadziła swój pierwszy pełny lot testowy, korzystając z kapsuły bez załogi o nazwie Excelsior. Wszystko poszło dobrze podczas tej misji, która odbyła się na tej samej trasie, na jakiej będą przeprowadzane loty turystyczne. Obecnie kapsuła przechodzi kolejne testy, a w przygotowaniach start-up wspierają byli inżynierowie NASA i SpaceX. Mimo wysokiej ceny biletu, wynoszącej 125 tysięcy dolarów, zainteresowanych nie brakuje. Według firmy ponad 1800 osób zarezerwowało już miejsce na pokładzie statku.

Konkurentem Space Perspective będzie firma World View z Austin w Texasie, której kapsuła ma pomieścić nawet dziesięć osób. Swój projekt rozwija od 2021 roku. Bilet kosztuje mniej, bo 50 tysięcy dolarów, a chętni płacą na razie kaucję w wysokości 500 dolarów. Co ciekawe, firma ta chce wysyłać w stratosferę balony nie tylko w celach turystycznych. Zaopatrzone w odpowiednie urządzenia mogłyby one zastąpić satelity.

Balon czy samolot kosmiczny

Loty takich kapsuł mogą być konkurencją rozwijającej się branży lotów suborbitalnych. Podróże samolotem kosmicznym oferują obecnie dwie firmy: Virgin Galactic Richarda Bransona i Blue Origin Jeffa Bezosa, założyciela Amazona. Ich usługi są zdecydowanie droższe. Virgin Galactic pobierała za pierwsze loty swoim pojazdem zabierającym sześciu pasażerów po 200–250 tysięcy dolarów, ale teraz to już 450 tysięcy dolarów za raptem kilka godzin przebywania w stanie nieważkości. Pojazd Unity uwolniony ze statku-matki leci z prędkością naddźwiękową do wysokości około 80–89 km, wtedy przez 6 minut załoga znajduje się w stanie nieważkości, następnie szybując schodzi z powrotem do portu kosmicznego. Pasażerowie są zobowiązani do podpisania dokumentu przed lotem i zaakceptowania ryzyka i braku rządowych regulacji dotyczących turystyki kosmicznej. Virgin Galactic pracuje teraz nad nową generacją samolotów kosmicznych Delta, zabierających więcej pasażerów i z większą częstotliwością. Wejdą do służby w 2026 roku.

Konkurencyjna firma Blue Origin nie opublikowała jeszcze cen biletów i na razie odbyła tylko jeden lot załogowy w 2021 roku. Obecnie testuje nową kapsułę, która odbyła dwa loty bezzałogowe na granicę kosmosu.

Czytaj więcej

Ukraińcy znaleźli zaskakujący sposób na rosyjskie drony. Bardzo skuteczny

Branson będzie miał okazję porównać doświadczenie statku Neptune z podróżą suborbitalną. Udał się w taki lot na pokładzie samolotu kosmicznego VSS Unity należącego do Virgin Galactic w lipcu 2021 r., na dwa lata przed rozpoczęciem lotów komercyjnych.

Kim jest Richard Branson?

Lot jako drugi pilot kapsuły balonowej w stratosferę może być ósmym rekordem Guinnessa 74-letniego miliardera i poszukiwacza przygód. Jego osiągnięcia obejmują m.in. najszybsze przebycie Atlantyku łodzią na pokładzie Virgin Atlantic Challenger (1986), najszybsze przebycie kanału La Manche za pomocą amfibii, po status najstarszej osoby, która kiedykolwiek przebyła kanał La Manche za pomocą kitesurfingu (2012), który uwielbia. Głośne były też jego rekordowe loty przez Atlantyk i Pacyfik z Peterem Lindstrandem, podczas których omal nie zginął.

Kariera biznesowa Bransona w dużym stopniu związana jest z lataniem. W 1986 roku założył linie lotnicze Virgin Atlantic, które stoczyły pasjonującą wojnę o rynek z British Airways. Obecnie Virgin Group skupia ponad 400 firm, w tym tak znanych jak sieć komórkowa Virgin Mobile. W 2004 roku powstało kosmiczne przedsiębiorstwo Virgin Galactic, stając się oczkiem w głowie miliardera, który w 2021 roku zaoferował suborbitalne loty turystyczne. Chciał również zaistnieć na rynku wystrzeliwania rakiet kosmicznych. Zaproponował nowy sposób dostarczania małych satelitów na orbitę – poprzez wystrzeliwanie ich nie z ziemi, a z powietrza, ze specjalnie przystosowanego boeinga 747. Przedsięwzięcie to zakończyło się kompletnym fiaskiem i bankructwem. Może w przypadku lotów balonowych będzie inaczej.

Założyciel Virgin Galactic wykonał rekordowe loty balonem na ogrzane powietrze przez Atlantyk i Pacyfik w latach 1987 i 1991 – a wkrótce ponownie wzniesie się w powietrze, służąc jako drugi pilot podczas pierwszego załogowego lotu Space Perspective, firmy z siedzibą na Florydzie, zajmującej się lotami balonem stratosferycznym. Ta przełomowa misja ma nastąpić w 2025 roku. Wówczas Bransonowi towarzyszyć mają współzałożyciele Space Perspective Taber MacCollum i Jane Poynter, którzy nie ukrywają, że przedsięwzięcia miliardera były dla nich inspiracją, kiedy zakładali Space Perspective.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Zagrożenie krachem. Alarmuje kluczowa instytucja finansowa
Globalne Interesy
Trump i Musk oglądali razem start Starshipa. Nie wszystko poszło jak zaplanowano
Globalne Interesy
Google ma problem. Na sprzedaż pójdzie przeglądarka Chrome czy Android?
Globalne Interesy
Największa rakieta świata rusza w kosmos. W wydarzeniu weźmie udział Donald Trump
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Globalne Interesy
Trzaskowski i Sikorski śladem Schwarzeneggera i Swift. Jak założyć konto na Bluesky?