Latające samochody wyjeżdżają na drogi. Ruszyła budowa wielkiej fabryki

Chiny stają się globalnym centrum prac nad technologią latających samochodów. Futurystyczne pojazdy łączące poruszanie się pod drogach z możliwością lotu, wkrótce mogą tam być codziennością. Powstają fabryki i infrastruktura.

Publikacja: 10.11.2024 11:27

Xpeng Aeroht rusza z podniebną rewolucją.  Chińczycy szykują się do masowej produkcji latających aut

Xpeng Aeroht rusza z podniebną rewolucją. Chińczycy szykują się do masowej produkcji latających aut

Foto: Xpeng

Tylko w Shenzhen w infrastrukturę dla tzw. maszyn latających na niskich wysokościach zainwestowane ma zostać w ciągu dwóch lat ok. 1,7 mld dol. Chodzi właśnie o podniebne taksówki i dostawcze drony. Miasto ma plan, by stać się liderem w tej dziedzinie – do 2026 r. zbuduje ponad 1200 platform startowych, tworząc całą sieć „stacji” umożliwiających podróże lotnicze i logistykę.

W Chinach producenci dronów i elektryków tworzą latające auta

Jak wskazuje „Shenzhen Economic Daily” w regionie już (tylko w br.) uruchomiono blisko ćwierć tysiąca takich obiektów, a 147 następnych ruszy w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Kolejne 658 lądowisk ma być gotowych w 2025 r. Tempo jest imponujące. Tym bardziej że miasto buduje też przeszło 8 tys. nowych stacji bazowych 5G, by wzmocnić zasięg sieci bezprzewodowej (potrzebnej dla pojazdów poruszających się w przestrzeni powietrznej na wysokościach poniżej 600 m). A na tym nie koniec – miasto już zapowiada, że w tego typu przedsięwzięcia zainwestuje w latach 2026–2030 aż 27 mld dol.

Czytaj więcej

Legenda muzyki w latającym samochodzie. Niezwykły pojazd ma podbić świat

Napędem planu mają być firmy technologiczne z siedzibami w Shenzhen, jak producent dronów DJI, producent autonomicznych taksówek latających Ehang, gigant dostaw posiłków Meituan czy Xpeng – przedsiębiorstwo z branży samochodów elektrycznych. Ten ostatni w maju przeprowadził próbny lot swojego autonomicznego latającego auta.

Które firmy produkują latające auta?

Szacuje się, że około 70 spółek notowanych na chińskim rynku akcji prowadzi już działalność związaną z latającymi samochodami. Wedle ekspertów rynek takich pojazdów w tym kraju wart jest 22 mld dol. i rośnie w tempie na poziomie niemal 30 proc. rocznie. Można mówić wręcz o początku boomu. Dowodem na to jest fakt, że kilkanaście dni temu wbito łopatę pod budowę pierwszej fabryki latających aut. Zakład, za którym stoi Xpeng, powstanie w Guangzhou, w prowincji Guangdong w południowych Chinach. Będzie mieć roczną wydajność sięgającą 10 tys. pojazdów. Spore ambicje w tym zakresie ma także inny chiński gracz – Chery.

Czytaj więcej

To ma być prawdziwe latające auto. Tysiące zamówień i Elon Musk

Firma ta w październiku zaprezentowała swój prototyp latającego samochodu. Auto, które na razie jest w fazie rozwoju, z powodzeniem pokonało dystans testowy wynoszący 80 km. W praktyce pojazd składa się z trzech niezależnych modułów, które można zintegrować – skrzydeł z wirnikami, „inteligentnego kokpitu” oraz podwozia. Maszyna od Chery może przełączać się między autonomicznym trybem latania i autonomicznym trybem jazdy lądowej. Zaprojektowano ją do krótkodystansowych dojazdów do pracy w obszarach miejskich. Na pokład zabiera dwie osoby, może startować i lądować pionowo, wznosząc się na wysokość do 1000 m. Według twórców tego projektu maksymalna prędkość lotu to 120 km/h, a czas lotu – ok. 40 minut.

Własne projekty latających aut mają także motoryzacyjne koncerny z Chin: GAC, SAIC i Geely, a także japońska Toyota, współpracująca z amerykańską spółką Joby Aviation. W Europie z kolei takie pojazdy mają pod górkę, o czym świadczy sytuacja niemieckiego Lilium. Firma wpadła w kłopoty z niewypłacalnością

Tylko w Shenzhen w infrastrukturę dla tzw. maszyn latających na niskich wysokościach zainwestowane ma zostać w ciągu dwóch lat ok. 1,7 mld dol. Chodzi właśnie o podniebne taksówki i dostawcze drony. Miasto ma plan, by stać się liderem w tej dziedzinie – do 2026 r. zbuduje ponad 1200 platform startowych, tworząc całą sieć „stacji” umożliwiających podróże lotnicze i logistykę.

W Chinach producenci dronów i elektryków tworzą latające auta

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
To miał być biznes stulecia. Przerażeni klienci upadającej technologicznej gwiazdy
Globalne Interesy
Rekordowe kwoty za domeny. Teraz na zakupy ruszył technologiczny gigant
Globalne Interesy
Trump wesprze Muska i sztuczną inteligencję. Ale może pójść na wojnę z Google
Globalne Interesy
AI łamistrajkiem. W tej firmie może zastąpić protestujących pracowników
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Globalne Interesy
Roboty mają zyskać „mózgi”. Wspólna inwestycja amerykańskich gigantów
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje