Latające samochody wyjeżdżają na drogi. Ruszyła budowa wielkiej fabryki

Chiny stają się globalnym centrum prac nad technologią latających samochodów. Futurystyczne pojazdy łączące poruszanie się pod drogach z możliwością lotu, wkrótce mogą tam być codziennością. Powstają fabryki i infrastruktura.

Publikacja: 10.11.2024 11:27

Xpeng Aeroht rusza z podniebną rewolucją.  Chińczycy szykują się do masowej produkcji latających aut

Xpeng Aeroht rusza z podniebną rewolucją. Chińczycy szykują się do masowej produkcji latających aut

Foto: Xpeng

Tylko w Shenzhen w infrastrukturę dla tzw. maszyn latających na niskich wysokościach zainwestowane ma zostać w ciągu dwóch lat ok. 1,7 mld dol. Chodzi właśnie o podniebne taksówki i dostawcze drony. Miasto ma plan, by stać się liderem w tej dziedzinie – do 2026 r. zbuduje ponad 1200 platform startowych, tworząc całą sieć „stacji” umożliwiających podróże lotnicze i logistykę.

W Chinach producenci dronów i elektryków tworzą latające auta

Jak wskazuje „Shenzhen Economic Daily” w regionie już (tylko w br.) uruchomiono blisko ćwierć tysiąca takich obiektów, a 147 następnych ruszy w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Kolejne 658 lądowisk ma być gotowych w 2025 r. Tempo jest imponujące. Tym bardziej że miasto buduje też przeszło 8 tys. nowych stacji bazowych 5G, by wzmocnić zasięg sieci bezprzewodowej (potrzebnej dla pojazdów poruszających się w przestrzeni powietrznej na wysokościach poniżej 600 m). A na tym nie koniec – miasto już zapowiada, że w tego typu przedsięwzięcia zainwestuje w latach 2026–2030 aż 27 mld dol.

Czytaj więcej

Legenda muzyki w latającym samochodzie. Niezwykły pojazd ma podbić świat

Napędem planu mają być firmy technologiczne z siedzibami w Shenzhen, jak producent dronów DJI, producent autonomicznych taksówek latających Ehang, gigant dostaw posiłków Meituan czy Xpeng – przedsiębiorstwo z branży samochodów elektrycznych. Ten ostatni w maju przeprowadził próbny lot swojego autonomicznego latającego auta.

Które firmy produkują latające auta?

Szacuje się, że około 70 spółek notowanych na chińskim rynku akcji prowadzi już działalność związaną z latającymi samochodami. Wedle ekspertów rynek takich pojazdów w tym kraju wart jest 22 mld dol. i rośnie w tempie na poziomie niemal 30 proc. rocznie. Można mówić wręcz o początku boomu. Dowodem na to jest fakt, że kilkanaście dni temu wbito łopatę pod budowę pierwszej fabryki latających aut. Zakład, za którym stoi Xpeng, powstanie w Guangzhou, w prowincji Guangdong w południowych Chinach. Będzie mieć roczną wydajność sięgającą 10 tys. pojazdów. Spore ambicje w tym zakresie ma także inny chiński gracz – Chery.

Czytaj więcej

To ma być prawdziwe latające auto. Tysiące zamówień i Elon Musk

Firma ta w październiku zaprezentowała swój prototyp latającego samochodu. Auto, które na razie jest w fazie rozwoju, z powodzeniem pokonało dystans testowy wynoszący 80 km. W praktyce pojazd składa się z trzech niezależnych modułów, które można zintegrować – skrzydeł z wirnikami, „inteligentnego kokpitu” oraz podwozia. Maszyna od Chery może przełączać się między autonomicznym trybem latania i autonomicznym trybem jazdy lądowej. Zaprojektowano ją do krótkodystansowych dojazdów do pracy w obszarach miejskich. Na pokład zabiera dwie osoby, może startować i lądować pionowo, wznosząc się na wysokość do 1000 m. Według twórców tego projektu maksymalna prędkość lotu to 120 km/h, a czas lotu – ok. 40 minut.

Własne projekty latających aut mają także motoryzacyjne koncerny z Chin: GAC, SAIC i Geely, a także japońska Toyota, współpracująca z amerykańską spółką Joby Aviation. W Europie z kolei takie pojazdy mają pod górkę, o czym świadczy sytuacja niemieckiego Lilium. Firma wpadła w kłopoty z niewypłacalnością

Tylko w Shenzhen w infrastrukturę dla tzw. maszyn latających na niskich wysokościach zainwestowane ma zostać w ciągu dwóch lat ok. 1,7 mld dol. Chodzi właśnie o podniebne taksówki i dostawcze drony. Miasto ma plan, by stać się liderem w tej dziedzinie – do 2026 r. zbuduje ponad 1200 platform startowych, tworząc całą sieć „stacji” umożliwiających podróże lotnicze i logistykę.

W Chinach producenci dronów i elektryków tworzą latające auta

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Zagrożenie krachem. Alarmuje kluczowa instytucja finansowa
Globalne Interesy
Trump i Musk oglądali razem start Starshipa. Nie wszystko poszło jak zaplanowano
Globalne Interesy
Google ma problem. Na sprzedaż pójdzie przeglądarka Chrome czy Android?
Globalne Interesy
Największa rakieta świata rusza w kosmos. W wydarzeniu weźmie udział Donald Trump
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Globalne Interesy
Trzaskowski i Sikorski śladem Schwarzeneggera i Swift. Jak założyć konto na Bluesky?