TikTok z zakazem? Królem App Store jest już nowy serwis społecznościowy, też chiński

Niebawem 170 mln amerykańskich użytkowników TikToka zostanie odciętych od aplikacji. W tej sytuacji zaczął się exodus na inną chińską platformę – Xiaohongshu, znaną też jako RedNote. Ta już wspięła się na szczyt rankingu App Store.

Publikacja: 14.01.2025 19:35

Władze USA mogą strzelić kulą w płot, bo Amerykanie przenoszą się już na inny chiński serwis społecz

Władze USA mogą strzelić kulą w płot, bo Amerykanie przenoszą się już na inny chiński serwis społecznościowy

Foto: Bloomberg

Decyzja o sprzedaży amerykańskiego oddziału TikTok-a lub zakazie używania aplikacji na terenie Stanów Zjednoczonych zapadnie do 19 stycznia. Spekuluje się, że ta część popularnego chińskiego serwisu mogłaby trafić w ręce Elona Muska. Tylko czy Byte Dance, właściciel platformy, zdecyduje się na taką dezinwestycję? Twórcy publikujący na TikTok-u i odbiorcy treści w USA już szukają alternatyw.

Chińska alternatywa dla TikToka

Potencjalny zakaz dotknąłby bowiem aż 170 mln użytkowników apki za oceanem. I w tej sytuacji niespodziewanie zyskuje mało znany dotąd inny serwis, również wywodzący się z Chin. Mowa o aplikacji do krótkich filmów Xiaohongshu, która funkcjonuje też pod angielskim brandem RedNote. Na fali wymuszonego exodusu z TikTok-a znalazła się ona na pierwszym miejscu wśród darmowych programów w amerykańskim App Store. Króluje ona też w rankingu aplikacji społecznościowych na iPhone'y.

Potencjalny zakaz dla TikTok-a lub wymuszenie sprzedaży amerykańskiej części chińskiego biznesu to efekt obaw dotyczących bezpieczeństwa narodowego. Sąd Najwyższy w USA uznał, że ewentualne zagrożenie ze strony Byte Dance waży więcej niż pojawiające się zarzuty o ograniczanie wolności. Prezes Sądu Najwyższego John Roberts wskazał, że jego głównym zmartwieniem jest kwestia własności TikTok-a i potencjalna współpraca firmy z chińskimi służbami wywiadowczymi. Z kolei TikTok wcześniej wielokrotnie powtarzał, że nie udostępnia informacji o użytkownikach rządowi w Pekinie.

Czytaj więcej

Nowy najbogatszy Chińczyk. Kim jest założyciel kontrowersyjnej aplikacji społecznościowej

Nie wiadomo, czy ultimatum postawione Chińczykom przez administrację ustępującego prezydenta Joe Bidena zostanie złagodzone przez Donalda Trumpa. Ten urząd ma objąć 20 stycznia, a więc już dzień po dacie ultimatum. Nowy prezydent wzywał wcześniej do przesunięcia terminu wejścia w życie zakazu dla TikTok-a (Trump ma prawie 15 mln obserwujących w tym serwisie). Jednocześnie Byte Dance oświadczyło, że nie zamierza sprzedawać swojej platformy.

Tymczasem Xiaohongshu już zaczęto określać jako „nowy dom dla uciekających z TikToka” (tak o zyskującej popularność platformie pisze chiński serwis TechNode). Apka notuje wzrost liczby amerykańskich użytkowników. Hasztag „TikTokRefugee” (z ang. uchodźcy z TikToka) wykorzystano już w ponad 70 tys. postów, a łączna liczba wyświetleń przekroczyła 27 mln. I liczby te nadal rosną.

Sukces Xiaohongshu, nazywanego RedNote, zaskakuje. Serwis jest odpowiednikiem Instagrama, a TikTokowi bardziej odpowiada inna chińska platforma – Douyin. Problem w tym, że – aby skorzystać z tej ostatniej aplikacji – użytkownicy musieliby zalogować się do chińskiego App Store.

Czym jest Xiaohongshu i jego zachodnia wersja RedNote?

To rozwiązanie stworzone w 2013 r., które od początku budowano z myślą o użytkownikach międzynarodowych. Serwis z Szanghaju umożliwia internautom z różnych regionów świata bezproblemową komunikację. Cześć twórców publikujących na TikTok-u już promuje Xiaohongshu na swoich profilach, zachęcając obserwatorów do przejścia na tę platformę. Aplikacja ma układ podobny do tego w serwisie Pinterest, a powszechnie określana jest jako odpowiedź na Instagrama. RedNote oferuje szereg funkcji, w tym zakupy społecznościowe. Platforma z cienia wyszła na fali pandemii – to wówczas, zwłaszcza wśród młodszych chińskich konsumentów, apka zrobiła się popularna. Chwali się 300 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, przy czym – co ciekawe – aż 79 proc. z nich to kobiety.

Dotąd od inwestorów Xiaohongshu zebrał ok. 920 mln dol. Na liście podmiotów, które wyłożyły pieniądze na ten projekt, są Tencent, Alibaba, czy HongShan (dawniej Sequoia China). Aplikacja dziś wyceniana jest na ok. 17 mld dol. Jej roczny zysk, wedle Bloomberga, w 2024 r. wyniósł 1 mld dol.

Decyzja o sprzedaży amerykańskiego oddziału TikTok-a lub zakazie używania aplikacji na terenie Stanów Zjednoczonych zapadnie do 19 stycznia. Spekuluje się, że ta część popularnego chińskiego serwisu mogłaby trafić w ręce Elona Muska. Tylko czy Byte Dance, właściciel platformy, zdecyduje się na taką dezinwestycję? Twórcy publikujący na TikTok-u i odbiorcy treści w USA już szukają alternatyw.

Chińska alternatywa dla TikToka

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Amerykańskie chipy nie dla Polski? Jest ostra reakcja Brukseli
Globalne Interesy
Polska objęta restrykcjami. USA ograniczą eksport najnowszych chipów
Globalne Interesy
Platformy streamingowe ostro walczą o kibiców. Na jakie prawa do transmisji stawiają?
Globalne Interesy
Amerykanie blokują Chiny i Rosję w kluczowej technologii. Jest decyzja
Globalne Interesy
Pojedynek gigantów. Największe rakiety Bezosa i Muska szykują się do startu