W październiku 2022 roku Elon Musk kupił Twittera. I – zdaniem ekspertów – zdecydowanie przepłacił. Wydał 44 miliardy dolarów, a już rok później szacowano wartość jego platformy społecznościowej przemianowanej na X na ledwie jedną trzecią tych pieniędzy (w największym dołku w październiku 2024 r. Fidelity, którego fundusz Blue Chip posiada udziały w X, wyceniło spółkę na tylko 20 proc. wartości z chwili zakupu). Przyczyniły się do tego również szybkie zmiany, które pogrążyły firmę w chaosie i spowodowały załamanie jej działalności reklamowej. Dwa i pół roku później Elon Musk wydaje się bliski dokonania cudu. Platforma X może znów być warta mniej więcej tyle, ile za nią zapłacił – zwraca uwagę CNN.
Powrót reklamodawców do Muska
W środę Bloomberg poinformował, że X prowadzi rozmowy w celu zebrania pieniędzy, która to operacja, tzw. runda finansowania, wyceniłaby firmę na 44 miliardy dolarów. Anonimowe źródła, na które powołuje się agencja, przyznały, że trwające rozmowy mogą się załamać i nie jest jasne, czy X rzeczywiście osiągnie taką wycenę.
Jednak raport zbiega się z nagłą odmianą losu X. Wielcy reklamodawcy, którzy w dużej mierze porzucili X po tym, jak na platformie nasiliła się mowa nienawiści, a serwis był szeroko krytykowany za nieusuwanie nielegalnych lub szkodliwych treści, w tym postów dotyczących dezinformacji, antysemityzmu czy islamofobii, (a firmy nie chcą być z tym kojarzone), zaczęli powracać. Portal MacRumors niedawno zauważył, że na kontach Apple’a i AppleTV na X prowadzone są promocje dotyczące odpowiednio: funkcji prywatności Safari oraz programu Apple TV Plus Severance. Big techy nie ograniczają się tylko do powrotu na X. Według „The Wall Street Journal” Amazon planuje nawet „znacznie” zwiększyć tu swoje wydatki na reklamę. Nietrudno się domyślić, że takie działania mogą być związane z próbą zdobycia przychylności Donalda Trumpa, którego największym sojusznikiem jest Elon Musk.
Czytaj więcej
Producent iPhone’ów był jednym z wielu reklamodawców, (w tym Amazon, Disney, Comcast, Warner Bros. Discovery i IBM), którzy wstrzymali wydatki na reklamę na platformie X po kontrowersyjnych postach jej właściciela Elona Muska. Teraz wraca do serwisu.
Stabilizacja X pomogła grupie posiadaczy obligacji spółki, którzy w ubiegłym roku byli „głęboko pod wodą” w swoich inwestycjach, sprzedać je na początku tego miesiąca po cenie 97 centów za dolara.