Chmura, VR oraz 5G to przyszłość gamingu. Gry mocno przyspieszą

Zmiany technologiczne napędzają rozwój rynku cyfrowej rozrywki. A kolejnym motorem wzrostu będzie metaverse. Efekty tego mariażu mogą zaskakiwać.

Publikacja: 13.12.2022 01:21

Aż 97 proc. badanych przez EY uważa, że gry wideo są fundamentem świata metaverse. Populraność takie

Aż 97 proc. badanych przez EY uważa, że gry wideo są fundamentem świata metaverse. Populraność takiej rozrywki VR będzie szybko rosła.

Foto: shutterstock

Na razie dynamiczny rozwój branży gier wideo, na poziomie 15,6 proc. rocznie, z którym mieliśmy do czynienia w latach 2016-2021, lekko spowolnił. Jednak mimo gorszego od prognoz 2022 r. eksperci są optymistami i wierzą, iż do 2025 r. branża ta osiągnie wartość 211 mld dol. (w ub. r. było to 193 mld dol. – podaje S&P Global Market Intelligence). Impuls do ponownych dużych wzrostów da nowa technologia. A kamieniem milowym będzie metaverse. Jak wynika z najnowszego raportu EY, do którego dotarła „Rzeczpospolita”, 97 proc. badanych twierdzi, że to gaming jest fundamentem świata metawersum.

Czas na nowy rodział w branży gier wideo

– Spodziewamy się kontynuacji dynamicznego rozwoju branży gier komputerowych, pomimo chwilowej zadyszki w 2022 r., spowodowanej z jednej strony niedoborami chipów, które będą opóźniać dostawy urządzeń do gier, a z drugiej wygaszaniem efektów pandemii i stopniowym powrotem do przedpandemicznego stylu życia - komentuje Michał Płotnicki, partner EY Polska. I wskazuje przy tym, że istotne dla rozwoju branży są korzystne zmiany w profilu demograficznym oraz wzrost liczby kobiet interesujących się taką rozrywką.

Ale kluczem są wspomniane zmiany technologiczne. – Coraz szybsze procesory, coraz lepsza grafika i nieustanna poprawa jakości doświadczeń napędzają ten rozwój - mówi Bazyli Pietraszewski, menedżer EY Polska. - Postępujące upowszechnienie internetu stymuluje rozwój gier online. Spodziewamy się dalszego rozwoju gier wieloosobowych i mobilnych, a także wzrostu populacji graczy okazjonalnych – kontynuuje.

Czytaj więcej

„Wiedźmin" na nowe konsole i gwiazda w „Cyberpunku". CD Projekt ujawnił plany

Według niego rozwój sieci 5G upowszechni granie na urządzeniach przenośnych i w chmurze. Szybki transfer danych i możliwość uruchamiania nawet najbardziej wymagających produkcji na mobilnych urządzeniach otworzy nowy rozdział w gamingu. - Umożliwi konsumentom zanurzenie się w trakcie gry w wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość na urządzeniach przenośnych – zaznacza Pietraszewski.

Upowszechnienie AR i VR pozwoli odkryć metaverse. Analizy EY, przeprowadze wspólnie z Oxford Economics, pokazują, iż granie w metawersum daje zupełnie nowe perspektywy, a skutki tego mariażu mogą być dla wielu zaskakujące - pozwoli na tworzenie firmom nowych modeli biznesowych (tak uważa 48 proc. respondentów) i umożliwi zacieśnienie relacji pomiędzy markami i klientami (40 proc.). Eksperci wskazują również na możliwość wdrożenia nowych produktów i usług, lepszego pozyskiwania klientów oraz tworzenia nowych społeczności w ramach posiadanej bazy klientów.

„Metaverse drastycznie rozszerza możliwości rozwoju rynku gier o doświadczenia z pogranicza świata wirtualnego i rzeczywistości. W jaki sposób firmy z branży gier dowiedzą się, jakiego rodzaju spersonalizowanych doświadczeń pragną ich klienci? Będą musiały zbierać coraz więcej danych, aby lepiej zrozumieć, co robią ich klienci w świecie gier i w świecie rzeczywistym. Użytkownicy będą grać w więcej gier na większej liczbie urządzeń; rosnąć też będzie ilość wirtualnych zakupów i wolumen zawieranych transakcji” - czytamy w raporcie EY.

Potencjał wirtualnej rzeczywistości

Adrian Łapczyński, prezes EpicVR, podkreśla, że pandemia nakręciła rynek gier, ale skorzystała też wirtualna rzeczywistość. – Powstały nowe rozwiązania ułatwiające pracę na odległość, ale z zachowaniem fizycznych cech – wyjaśnia. I dodaje, że przyszły rok również będzie dobry dla VR. Jego zdaniem zyskiwać będzie metaverse. Takie tytuły jak „Fortnite”, „Roblox”, czy „Minecraft” upowszechniły ideę wirtualnych światów, a zaangażowanie dawnego Facebooka w tę technologię (jak również m.in. Sony, czy HTC) wyraźnie pokazuje, jaka może być przyszłość. Teraz w VR może zaangażować się Apple, który niebawem zaprezentuje własne gogle. - Przybliżą nas one do idei „życia” w metawersum – twierdzi Łapczyński.

Według niego gracze będą poszukiwać nowych trendów, rozwiązań i możliwości cyfrowej zabawy, a odpowiedzi znajdą w metawersum. Optymistą w tym względzie jest też zresztą Paweł Sobik, prezes Spectral Games. Jak zaznacza, 2021 r. przyniósł wzrosty w branży VR (liczba użytkowników VR skoczyła w pandemii ponad dwukrotnie), a pod względem jakości gry wirtualne stają się coraz lepsze – zapewniają lepsze doznania i dłuższą rozrywkę. – Coraz więcej firm z branży game-dev dostrzega potencjał rynku VR i w swoich planach wydawniczych planuje tytuły na takie platformy – mówi Sobik.

Nic dziwnego, że prognozy wskazują, iż gry VR staną się najszybciej rosnącą gałęzią branży gamingowej. Do powszechnego boomu na gry metaverse jednak wciąż jeszcze długa droga. - Sam produkt potrzebuje jeszcze czasu i kilku iteracji, żeby wzbudzić zainteresowanie mas – przekonuje prezes Spectral Games.

Eksperci sądzą, że na razie upowszechniać będzie się technologia VR, a czas metawersum dopiero nadejdzie. Piotr Żygadło, chief operating officer w DRAGO entertainment, tłumaczy nam, że z tego powodu przyszły rok będzie w branży gier bardzo ciekawy.

- Mniejsze zainteresowanie koncepcją metaverse może przełożyć się na większe zainteresowanie tradycyjnymi produkcjami VR, a patrząc na liczbę kolejnych headsetów (zestawów gogli - red.), może to być interesujący moment – prognozuje Żygadło.

Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gry & e-Sport
Rozczarowująca premiera gry „Frostpunk 2” wstrząsnęła giełdą. Co poszło nie tak?
Gry & e-Sport
„Fallout”, czyli drugie życie wielkiego przeboju. Gry wideo łączą się z filmami
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10