Zaskakujące zwolnienia u producentów gier

Activision Blizzard zwolnił aż 800 osób ze swojej załogi.
Bloomberg

Choć koniunktura świetna i brakuje pracowników ruszyły zwolnienia w zagranicznych firmach Activision Blizzard i ArenaNet, ale i w GOG.com, sklepie zarządzanym przez CD Projekt.

Światowy rynek gier będzie w tym roku wart ponad 130 mld dol., a polski – ok. 0,5 mld dol. Rodzima branża właśnie doczekała się swojego indeksu na giełdzie, w którym największy udział ma CD Projekt. Tymczasem portal Kotaku poinformował o zwolnieniach w GOG.com, czyli serwisie zarządzanym przez CD Projekt.

– Nie mamy nic do dodania poza oświadczeniem, które zostało opublikowane przez Kotaku – poinformował nas Łukasz Kukawski, odpowiadający za komunikację po stronie GOG. Według Kotaku pracę straciło 12 osób (a zespół GOG liczy 190 osób).

Biznesowe porządki

Eksperci komentują, że skala zwolnień nie jest duża, a wśród ich przyczyn wymieniają słabsze, tegoroczne wyniki GOG-a. – Do tego dochodzi perspektywa pogorszenia marży dystrybucyjnej w związku z istotną presją rynkową, czyli wprowadzoną 12-proc. prowizją w Epic Games Store i obniżką prowizji na Steamie – komentuje Kacper Koproń, analityk z Trigon Domu Maklerskiego.

W ostatnim czasie o zwolnieniach informowały też wielkie koncerny, na czele z Activision Blizzard, gdzie pracę straciło ponad 800 osób. Czy to oznacza, że dla twórców gier nadchodzą trudne czasy? Niekoniecznie. Obserwowane zmiany są związane z dostosowaniem się do warunków rynkowych, a te w branży gier zmieniają się bardzo szybko.

CZYTAJ TAKŻE: Gry nakręcają rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość

– Osoby, które ostatnio odeszły z dużych firm z powodu zwolnień, zostaną zatrudnione przez inne spółki albo będą pracować jako freelancerzy – uważa Jakub Bąk, prezes Art Games Studio.

Szanse i wyzwania

Specyfiką branży jest silne uzależnienie od konkretnych projektów. Te z kolei mają określony cykl życia, a także wymagają udziału programistów o specyficznych umiejętnościach, np. posiadających doświadczenie w korzystaniu z silników takich jak Unity albo Unreal Engine. – Jeżeli jakiś projekt zakończy się niepowodzeniem albo firma podejmie decyzję o rozpoczęciu pracy nad grami o innym charakterze niż dotychczas, to restrukturyzacja zespołu może okazać się konieczna – mówi Michał Gardeła, prezes spółki Moonlit.

Często zdarza się, że zamykają projekty, które były w fazie wczesnego rozwoju, żeby skupić się na flagowych produkcjach

Podczas tworzenia gier zespoły rosną w trakcie produkcji, osiągając szczyt pod koniec, przy często rozpaczliwej próbie wyrobienia się w czasie na wyznaczony termin wydania. – Po premierze większość zespołu zostaje bez zadań. Wtedy albo firma ma równoległy projekt, gdzie może przekierować wolnych ludzi, albo ci ludzie czekają… albo zostają zwolnieni w celu zaoszczędzenia na zespole, który w danej chwili niczego nie tworzy – mówi Grzegorz Mazur, prezes Vile Monarch.

CZYTAJ TAKŻE: Turnieje e-sportu przyciągają miliony

Informacje dotyczące zwolnień, jakie napływają na rynek w ostatnich dniach, potwierdzają, że studia robią porządki w swoich portfelach. Często zdarza się, że zamykają projekty, które były w fazie wczesnego rozwoju, żeby skupić się na flagowych produkcjach. – Na przykład Acitivision zredukował zatrudnienie o 8 proc., jednocześnie planując powiększyć zespoły pracujące przy najważniejszych produkcjach, takich jak „Call of Duty” czy „Warcraft” – wymienia Michał Smółka, dyrektor finansowy w Hyperbook Studio.

Głównym problemem w IT nadal jest brak wykwalifikowanej kadry, nie tylko jeśli chodzi o programistów. Brakuje doświadczonych osób do zarządzania w IT, projektantów, a także osób zajmujących się szeroko rozumianym marketingiem.

CZYTAJ TAKŻE: Żona porwana przez pterodaktyla, czyli boom na gry

– Często firmy z branży gier zmuszone są do zatrudniania ludzi bez doświadczenia, co skutkuje najczęściej obniżeniem jakości finalnego produktu lub usług – podkreśla Błażej Szaflik, zarządzający firmą Carbon Studio.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przybywa rekordowo dużo e-sklepów. Branża kwitnie

W pierwszym półroczu 2019 r. w Polsce przybyło aż 2,8 tys. sklepów internetowych. To ...

„Kraina Lodu 2” bije rekordy w kinach. 350 mln dolarów w pierwszy weekend

„Kraina Lodu 2” zarobiła niemal 350 mln dolarów w pierwszy weekend wyświetlania na całym ...

Roboty naprawiają już rury bez rozkopywania ulic

Dzięki takim urządzeniom miasta unikną uciążliwych remontów. Roboty pracują już pod Oxford Street w ...

Dron poczty spadł 50 metrów od przedszkolaków. Loty wstrzymane

Szwajcarska poczta zdecydowała się na rezygnację z usług dronów-listonoszy po drugim wypadku w tym ...

Mapy Google pomogą znaleźć rower na minuty. Także w Warszawie

Najpopularniejsza aplikacja bazująca na geolokalizacji – Google Maps – wprowadza w tym tygodniu nową ...

E-giganci telewizji szybko rosną poza USA

Netflix i Prime Video Amazonu poprawiają wyniki dzięki ekspansji na nowe rynki. Do 15,79 ...