Zaskakujące zwolnienia u producentów gier

Activision Blizzard zwolnił aż 800 osób ze swojej załogi.
Bloomberg

Choć koniunktura świetna i brakuje pracowników ruszyły zwolnienia w zagranicznych firmach Activision Blizzard i ArenaNet, ale i w GOG.com, sklepie zarządzanym przez CD Projekt.

Światowy rynek gier będzie w tym roku wart ponad 130 mld dol., a polski – ok. 0,5 mld dol. Rodzima branża właśnie doczekała się swojego indeksu na giełdzie, w którym największy udział ma CD Projekt. Tymczasem portal Kotaku poinformował o zwolnieniach w GOG.com, czyli serwisie zarządzanym przez CD Projekt.

– Nie mamy nic do dodania poza oświadczeniem, które zostało opublikowane przez Kotaku – poinformował nas Łukasz Kukawski, odpowiadający za komunikację po stronie GOG. Według Kotaku pracę straciło 12 osób (a zespół GOG liczy 190 osób).

Biznesowe porządki

Eksperci komentują, że skala zwolnień nie jest duża, a wśród ich przyczyn wymieniają słabsze, tegoroczne wyniki GOG-a. – Do tego dochodzi perspektywa pogorszenia marży dystrybucyjnej w związku z istotną presją rynkową, czyli wprowadzoną 12-proc. prowizją w Epic Games Store i obniżką prowizji na Steamie – komentuje Kacper Koproń, analityk z Trigon Domu Maklerskiego.

W ostatnim czasie o zwolnieniach informowały też wielkie koncerny, na czele z Activision Blizzard, gdzie pracę straciło ponad 800 osób. Czy to oznacza, że dla twórców gier nadchodzą trudne czasy? Niekoniecznie. Obserwowane zmiany są związane z dostosowaniem się do warunków rynkowych, a te w branży gier zmieniają się bardzo szybko.

CZYTAJ TAKŻE: Gry nakręcają rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość

– Osoby, które ostatnio odeszły z dużych firm z powodu zwolnień, zostaną zatrudnione przez inne spółki albo będą pracować jako freelancerzy – uważa Jakub Bąk, prezes Art Games Studio.

Szanse i wyzwania

Specyfiką branży jest silne uzależnienie od konkretnych projektów. Te z kolei mają określony cykl życia, a także wymagają udziału programistów o specyficznych umiejętnościach, np. posiadających doświadczenie w korzystaniu z silników takich jak Unity albo Unreal Engine. – Jeżeli jakiś projekt zakończy się niepowodzeniem albo firma podejmie decyzję o rozpoczęciu pracy nad grami o innym charakterze niż dotychczas, to restrukturyzacja zespołu może okazać się konieczna – mówi Michał Gardeła, prezes spółki Moonlit.

Często zdarza się, że zamykają projekty, które były w fazie wczesnego rozwoju, żeby skupić się na flagowych produkcjach

Podczas tworzenia gier zespoły rosną w trakcie produkcji, osiągając szczyt pod koniec, przy często rozpaczliwej próbie wyrobienia się w czasie na wyznaczony termin wydania. – Po premierze większość zespołu zostaje bez zadań. Wtedy albo firma ma równoległy projekt, gdzie może przekierować wolnych ludzi, albo ci ludzie czekają… albo zostają zwolnieni w celu zaoszczędzenia na zespole, który w danej chwili niczego nie tworzy – mówi Grzegorz Mazur, prezes Vile Monarch.

CZYTAJ TAKŻE: Turnieje e-sportu przyciągają miliony

Informacje dotyczące zwolnień, jakie napływają na rynek w ostatnich dniach, potwierdzają, że studia robią porządki w swoich portfelach. Często zdarza się, że zamykają projekty, które były w fazie wczesnego rozwoju, żeby skupić się na flagowych produkcjach. – Na przykład Acitivision zredukował zatrudnienie o 8 proc., jednocześnie planując powiększyć zespoły pracujące przy najważniejszych produkcjach, takich jak „Call of Duty” czy „Warcraft” – wymienia Michał Smółka, dyrektor finansowy w Hyperbook Studio.

Głównym problemem w IT nadal jest brak wykwalifikowanej kadry, nie tylko jeśli chodzi o programistów. Brakuje doświadczonych osób do zarządzania w IT, projektantów, a także osób zajmujących się szeroko rozumianym marketingiem.

CZYTAJ TAKŻE: Żona porwana przez pterodaktyla, czyli boom na gry

– Często firmy z branży gier zmuszone są do zatrudniania ludzi bez doświadczenia, co skutkuje najczęściej obniżeniem jakości finalnego produktu lub usług – podkreśla Błażej Szaflik, zarządzający firmą Carbon Studio.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Interaktywne lustro zastępuje kluby fitness w pandemii koronawirusa

Pandemia pomaga nie tylko sklepom internetowym, ale również firmom oferującym domowe systemy do ćwiczeń. ...

Trolle i hakerzy atakują wideokonferencje. Ofiarą duża polska firma

Darmowa platforma internetowa do telekonferencji i wideokonferencji Zoom nie jest bezpieczna – alarmuje FBI, ...

Niemka wygrała z polskim e-sklepem. Zwrot mimo pomyłki w adresie

Mała pomyłka w adresowaniu przesyłki doprowadziła do bólu głowy niemiecką klientkę polskiego sklepu internetowego. ...

e-hazard: szara strefa w odwrocie

Maleje udział szarej strefy na rynku gier hazardowych online w Polsce. Ministerstwo Finansów zrobiło ...

Alibaba uruchamia nowy kanał premium

W ramach swojej platformy Idle Fish chiński gigant otworzy miejsce, na którym firmy będą ...

Ciemny lód wykryje nieprzyjaciela i zastąpi GPS. Rewolucja na polu walki

Lockheed Martin pracuje nad nowatorską metodą poprawy działania GPS i rozwoju technologii pozycjonowania, nawigacji ...