Japończycy stworzyli niezwykły materiał. Rewolucja w odzieży?

Zainspirowany pająkami japoński startup opracowuje nową generację tekstyliów. Ekstramocny i biodegradowalny materiał zainteresował naukowców i biznes, dostrzegając także możliwe zastosowania w medycynie i inżynierii.

Publikacja: 06.06.2022 13:13

Pająk ptasznik

Pająk ptasznik

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Japoński startup, Spiber, postanowił sprawdzić, czy pajęczyny mogą zmienić przemysł tekstylny. Firma specjalizująca się w biotechnologii zaczęła od stworzenia repliki pajęczego jedwabiu w laboratorium. Udało jej się już stworzyć szeroki asortyment tkanin, bardziej zrównoważone alternatywy dla wełny, kaszmiru i bawełnianej tkaniny denim – powiedział CNN Kenji Higashi, szef rozwoju biznesu w Spiber.

Włókno Brewed Protein, opracowane przez startup i będące jego znakiem towarowym, zostało użyte w limitowanych kolekcjach takich firm, jak japońska marka odzieży ulicznej Sacai i specjaliści od odzieży outdoorowej The North Face Japan.

Obecnie zwiększając produkcję i przygotowując się do pełnej komercyjnej premiery swoich tekstyliów, firma Spiber ma nadzieję, że jej technologia pomoże „rozwiązać niektóre z wielkich globalnych wyzwań, przed którymi stoimy” – powiedział CNN Higashi.

Pająki tworzą swoje sieci, zamieniając płynne białko w jedwabna nić. Chociaż jedwabniki były hodowane do produkcji jedwabiu od tysięcy lat, to pająki te są kanibalami, co praktycznie uniemożliwia ich hodowlę. Dlatego dwaj przyjaciele Kazuhide Sekiyama i Junichi Sugahara, założyciele Spiber, postanowili stworzyć syntetyczny materiał, który jest molekularnie identyczny z pajęczym jedwabiem. Nad nowym materiałem zaczęli eksperymentować jeszcze jako studenci Uniwersytetu Keio w prefekturze Yamagata w 2004 roku. A w 2007 roku założył firmę Spiber, która na początku działalności zbadała „tysiące różnych gatunków pająków”, a także różne gatunki jedwabiu i stworzyła bazę danych praktycznie wszystkich odmian jedwabiu.

Czytaj więcej

Naukowcy porozmawiają z pająkami. Nadzieja dla technologii 3D

W końcu udało im się stworzyć syntetyczny jedwab, który wygląda jak ten zrobiony przez pająki. Ma tez te same właściwości. Włókna Spiber powstają w wyniku fermentacji wody, cukru i składników odżywczych ze specjalnie zmodyfikowanymi drobnoustrojami w stalowych zbiornikach (podobnych do tych stosowanych w produkcji piwa), służących do produkcji polimerów białkowych. Polimery są podawane przez dyszę i formowane we włókno. Brzmi to jednak prościej niż faktycznie jest. W 2015 roku firma Spiber nawiązała współpracę z The North Face Japan, aby wyprodukować limitowaną edycję 50 kurtek „Moon Parka” z okazji 50. rocznicy lądowania na Księżycu. Jednak podczas procesu projektowania zespół odkrył, że jedwab pajęczy kurczy się pod wpływem wilgoci i musiał zmodyfikować białko tak, aby włókno było odpowiednie na kurtkę outdoorową. „Wyprodukowanie odzieży spełniającej ich standardy zajęło cztery lata” - mówi Higashi. Cała, niewielka kolekcja została błyskawicznie wyprzedana. Jedna kurtka kosztowała 150 tys. jenów, czyli około 1400 dolarów.

Materiał opracowany przez Spiber ma jeszcze jedna zaletę – jest biodegradowalny, nie obciąża środowiska naturalnego tak jak inne syntetyczne tkaniny.

Około 40 milionów ton metrycznych odpadów tekstylnych jest produkowanych każdego roku, a większość z nich trafia na składowiska lub do spalarni: utrzymanie tych tekstyliów w obiegu może stworzyć bardziej zrównoważoną alternatywę. Dlatego też japońska firma chce użyć odpadów z własnych ubrań do procesu fermentacji i tworzenia nowego jedwabiu, tworząc coś w rodzaju obiegu zamkniętego.

Japoński startup, Spiber, postanowił sprawdzić, czy pajęczyny mogą zmienić przemysł tekstylny. Firma specjalizująca się w biotechnologii zaczęła od stworzenia repliki pajęczego jedwabiu w laboratorium. Udało jej się już stworzyć szeroki asortyment tkanin, bardziej zrównoważone alternatywy dla wełny, kaszmiru i bawełnianej tkaniny denim – powiedział CNN Kenji Higashi, szef rozwoju biznesu w Spiber.

Włókno Brewed Protein, opracowane przez startup i będące jego znakiem towarowym, zostało użyte w limitowanych kolekcjach takich firm, jak japońska marka odzieży ulicznej Sacai i specjaliści od odzieży outdoorowej The North Face Japan.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Innowacje
AbramsX na AUSA 2022
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Innowacje
Amerykanie mają pomysł, jak oślepić wroga. Inteligentna mgła
Innowacje
Rzecz o Innowacjach. Zrównoważone rolnictwo i nowe odmiany
Innowacje
Domy z plastiku. Amerykańska firma zamienia śmieci w budulec
Innowacje
Polskie innowacje i startupy promowane w Paryżu