Polacy zbyt chętnie odkrywają się w sieci

Dane o użytkownikach płyną szerokim strumieniem do dziesiątków, jeśli nie setek, firm biorących udział w licytacji
shutterstock

Choć tyle się mówi o prywatności w sieci, to połowa badanych może zdradzić datę urodzenia,
a większość płeć i hobby.

Wyniki badania konsumenckiego SMSAPI przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Biostat pokazują, że choć jednym z głośniejszych tematów minionego roku była kwestia prywatności w sieci i administrowania przez firmy danymi osobowymi klientów, to Polacy nadal podchodzą do tej kwestii w sposób bardzo otwarty.

80,8 proc. nie ma problemów z podawaniem informacji o swojej płci, a 76 proc. – adresu e-mailowego. 56,8 proc. chętnie podaje swoje zainteresowania, a 46,4 proc. także datę urodzenia. Numer telefonu ujawnia już 35,4 proc., a miejsce zamieszkania nieco ponad co czwarty. Jest jednak wyjątek. O zarobkach informację przekazuje już tylko 8,5 proc. badanych.

80,8 proc. Polaków nie ma problemów z podawaniem informacji o swojej płci, a 76 proc. – adresu e-mailowego

– Myśląc o danych osobowych, mamy jeszcze w głowie schematy, np. dowód osobisty, a w nim imię, nazwisko, adres, data urodzenia, kolor oczu i znaki szczególne. Dla firm często nasze nazwisko jest nieistotne, podczas gdy imię w wołaczu dodawane najczęściej na początku wiadomości zwiększa zainteresowanie odbiorców – mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI . – Naprawdę cenny jest adres e-mailowy czy numer telefonu, gdyż tymi kanałami marki mogą najskuteczniej do nas docierać. Prosząc o fizyczny adres, nie zamierzają nachodzić nas w domu ani przesyłać tony ulotek. Zależy im zwykle na ustaleniu, jak daleko mamy do najbliższego lokalu, i przyporządkowaniu do kategorii – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Skargi na Google. Wiedzą o nas zdecydowanie za dużo

– Internauci naprawdę wierzą, że dbają o zachowanie prywatności, i szczerze na to pytanie odpowiadają, niemniej często deklaracje rozmijają się z praktyką – mówi Jan Zając, prezes Sotrender, wykładowca na Wydziale Psychologii UW. – Marki, które chcą być fair, muszą jasno komunikować, jakie dane są im niezbędne, by zrealizować transakcję czy wykonać inne działanie, a jaki fragment prywatności możemy oddać opcjonalnie i na co możemy liczyć – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

CD Projekt stawia teraz na Cyberpunka

Optymizmem szefów spółki napawa sukces wydanej niedawno przez zagraniczną konkurencję porównywalnej gry „Red Dead ...

Maszyna wykrywająca korupcję okazała się zbyt skuteczna

Chiński system oparty o sztuczną inteligencję łapie skorumpowanych urzędników. Wzbudził jednak silne protesty administracji ...

Sieć jak kameleon czyli gdy program zastępuje sprzęt

Sieci zdefiniowane programowo to najszybszy sposób na dostosowanie zasobów firmy do rosnących potrzeb. Sieci ...

Informatyczne usługi szyte na miarę

Wykorzystanie outsourcingu IT deklaruje blisko połowa menedżerów polskich przedsiębiorstw. Ten odsetek będzie rósł. W ...

Facebook oskarżony o dyskryminację. Niektóre oferty pracy widzieli tylko mężczyźni

Facebook został po raz kolejny oskarżony o dyskryminacyjne praktyki na swojej platformie reklamowej. Niektóre ...

Steam obniża prowizje – polscy producenci gier drożeją

Im więcej zarobi gra, tym większa oszczędność dla studia – tak w skrócie można ...