Polacy zbyt chętnie odkrywają się w sieci

Dane o użytkownikach płyną szerokim strumieniem do dziesiątków, jeśli nie setek, firm biorących udział w licytacji
shutterstock

Choć tyle się mówi o prywatności w sieci, to połowa badanych może zdradzić datę urodzenia,
a większość płeć i hobby.

Wyniki badania konsumenckiego SMSAPI przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Biostat pokazują, że choć jednym z głośniejszych tematów minionego roku była kwestia prywatności w sieci i administrowania przez firmy danymi osobowymi klientów, to Polacy nadal podchodzą do tej kwestii w sposób bardzo otwarty.

80,8 proc. nie ma problemów z podawaniem informacji o swojej płci, a 76 proc. – adresu e-mailowego. 56,8 proc. chętnie podaje swoje zainteresowania, a 46,4 proc. także datę urodzenia. Numer telefonu ujawnia już 35,4 proc., a miejsce zamieszkania nieco ponad co czwarty. Jest jednak wyjątek. O zarobkach informację przekazuje już tylko 8,5 proc. badanych.

80,8 proc. Polaków nie ma problemów z podawaniem informacji o swojej płci, a 76 proc. – adresu e-mailowego

– Myśląc o danych osobowych, mamy jeszcze w głowie schematy, np. dowód osobisty, a w nim imię, nazwisko, adres, data urodzenia, kolor oczu i znaki szczególne. Dla firm często nasze nazwisko jest nieistotne, podczas gdy imię w wołaczu dodawane najczęściej na początku wiadomości zwiększa zainteresowanie odbiorców – mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI . – Naprawdę cenny jest adres e-mailowy czy numer telefonu, gdyż tymi kanałami marki mogą najskuteczniej do nas docierać. Prosząc o fizyczny adres, nie zamierzają nachodzić nas w domu ani przesyłać tony ulotek. Zależy im zwykle na ustaleniu, jak daleko mamy do najbliższego lokalu, i przyporządkowaniu do kategorii – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Skargi na Google. Wiedzą o nas zdecydowanie za dużo

– Internauci naprawdę wierzą, że dbają o zachowanie prywatności, i szczerze na to pytanie odpowiadają, niemniej często deklaracje rozmijają się z praktyką – mówi Jan Zając, prezes Sotrender, wykładowca na Wydziale Psychologii UW. – Marki, które chcą być fair, muszą jasno komunikować, jakie dane są im niezbędne, by zrealizować transakcję czy wykonać inne działanie, a jaki fragment prywatności możemy oddać opcjonalnie i na co możemy liczyć – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Superszczotka Y ma wyczyścić zęby w 10 sekund

Francuska firma szczoteczką Y-Brush szykuje rewolucję w czyszczeniu zębów. Choć zalecenia stomatologów mówią, iż ...

Żona porwana przez pterodaktyla, czyli boom na gry

Studia kuszą zimowymi promocjami. Producenci gier i konsol zbiorą w tym roku obfite żniwa. ...

Algorytmy Amazona promują teorie spiskowe

Na liście bestsellerów Amazona w USA znalazła się książka promująca teorie spiskowe „QAnona”. To ...

Pracuj i odpoczywaj w Międzychodzie

Międzychód kompleksowo rozwija się w obszarze inwestycji, turystyki oraz warunków życia dla mieszkańców. O ...

Hakerzy uderzają w aplikacje do wynajmu aut czy hulajnóg

Cyberprzestępcy są w stanie przejąć kontrolę nad autem czy hulajnogą, którą jedziemy. Aplikacje do ...

Nowa plaga: przekręt na sklep internetowy

Ponad 3,7 tys. incydentów odnotował w zeszłym roku zespół CERT Polska. Przybywa zgłoszeń dotyczących ...