Spółki IT i producenci gier zarabiają coraz więcej. Kto się podzieli?

mat. pras.

Indeksy WIG-informatyka i WIG.Games radzą sobie lepiej niż WIG. Notowania spółek technologicznych idą w górę, a tegoroczną stopę zwrotu z ich akcji dodatkowo podbić mogą dywidendy.

W ostatnich latach zyskiem dzieliło się średnio niemal 61 proc. wszystkich firm zgrupowanych w indeksie WIG-informatyka – wynika z raportu KPMG. W tym roku płatników też nie zabraknie. Dywidendowym pewniakiem w sektorze IT niezmiennie jest rzeszowska grupa Asseco. Zyskiem dzieli się zarówno spółka matka, jak i jej firmy zależne. W zeszłym roku ta pierwsza wypłaciła rekordowe 3,07 zł na akcję, czyli w sumie 255 mln zł, co implikowało wysoką stopę dywidendy rzędu 5–6 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Asseco traci wielki kontrakt w Czechach. Dziwne okoliczności

Zapytaliśmy analityków, jaką wartość dywidendy zakładają w swoich szacunkach dla Asseco Poland na 2020 r. Są zgodni co do tego, że będzie ona porównywalna z zeszłoroczną, a może nawet nieco wyższa.

Zyskiem zapewne podzieli się też krakowski Comarch, który w ostatnich latach wypłacał 1,5 zł na akcję. – Zarząd wyda rekomendację dotyczącą dywidendy po publikacji raportu rocznego – poinformował nas Marek Wiśniewski, rzecznik Comarchu.

Dywidendę płacą również spółki z krótszym stażem giełdowym niż Asseco czy Comarch, takie jak R22 czy wrocławski LiveChat. Mimo że dwie ostatnie są na etapie dynamicznego rozwoju, ich biznes jest już rentowny, a przepływy pieniężne dodatnie, co umożliwia wypłatę solidnej premii z zysku.

Gdybyśmy rozszerzyli definicję branży IT na producentów gier komputerowych, wówczas grupa płatników wzrosłaby m.in. o PlayWaya i Ten Square Games. Jest niemal pewne, że te dwie spółki podzielą się w tym roku zyskiem. Niewiadomą jest natomiast CD Projekt.

CZYTAJ TAKŻE: Akcje CD Projektu po 300 zł. Wartość firmy astronomiczna

Są analitycy, którzy zakładają w swoich modelach wypłatę dywidendy przez CD Projekt, ale według innych przełożenie premiery „Cyberpunka” może wpłynąć na rezygnację z tegorocznej wypłaty. Co nie zmienia faktu, że dywidenda jest raczej tylko kwestią czasu, bo po premierze „Cyberpunka” zyski osiągane przez giełdową spółkę urosną do rekordowego poziomu. W pierwszym roku premiery powinny znacząco przekroczyć miliard złotych.

Trzeba jednak zaznaczyć, że w branży gier komputerowych dywidenda jest raczej wyjątkiem niż normą. Większość studiów podkreśla, że na razie ich priorytetem jest rozwój biznesu i to na niego przeznaczają wypracowywane zyski.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W sieci ujawniono wyciek kont e-mail i haseł do nich na niespotykaną skalę

Na stronie Have I Been Pwned opisano bezprecedensowe zdarzenie, które wdrapało się na pierwsze ...

Vaio reaktywacja. To nie pierwsza marka powracająca z zaświatów

Popularna niegdyś marka notebooków japońskiego koncernu wraca na europejski rynek. Takich prób „ożywiania trupa” ...

Przyszłość autonomicznych aut wykuwa się w… Krakowie

Sztuczna inteligencja, kamery 3D, systemy rozpoznawania gestów kierowców, opracowane specjalnie dla przemysłu motoryzacyjnego – ...

Deepfake budzi przerażenie. Mamy tylko pół roku

Już w przeciągu pół roku pojawić się mogą pierwsze filmy deepfake’owe, których gołym okiem ...

Przejmują ABC Datę i liczą na lepszy rok w na rynku komputerowym

Międzynarodowy koncern Also wraz z funduszem MCI chcą przejąć ABC Datę. To nowy rozdział ...

Telemedycyna i teleopieka to żyła złota. Chcą się do niej dobrać polskie firmy

Nasze firmy mają dużo do zaoferowania i chcą uszczknąć jak najwięcej z tego szybko ...