Sztuczna inteligencja wesprze urzędników

Do czerwca przyszłego roku ponad 2,5 tys. urzędów w Polsce ma korzystać z systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD RP).

Publikacja: 15.07.2025 00:00

Do czerwca 2026 roku z systemu EZD RP będzie korzystać dwa razy więcej podmiotów niż obecnie  - zapo

Do czerwca 2026 roku z systemu EZD RP będzie korzystać dwa razy więcej podmiotów niż obecnie - zapowiada wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski

Foto: mat. pras.

Opracowany przez NASK i wdrażany przez Instytut we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji system EZD RP ma sprawić, że – jak zapowiadają publiczne instytucje – do 2028 roku z urzędów zniknie papier, drukarki, ksera i archiwa na tomy akt. Od 1 stycznia 2028 roku jednostki administracji publicznej – rządowej i samorządowej – będą działać w oparciu o systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją.

– Zmiana, którą wprowadzamy dotyczy tego jak powinna wyglądać Polska przyszłości, w której jest zero papieru, a usługi mają charakter online. To wielkie wyzwanie, ale wierzę, że uda nam się je zrealizować. Już teraz się udaje, bo w ramach systemu pracuje już ponad 1300 jednostek. A do czerwca 2026 roku ta liczba się podwoi – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji o EZD wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

– EZD RP to narzędzie dla wszystkich obywateli, którzy chcą mieć łatwiejszy i intuicyjny dostęp do administracji, wiedzę o procesie, chcą szybko załatwić sprawę – dodał wicepremier.

SaaS EZD RP ma już ponad 47 tys. aktywnych użytkowników (łącznie ponad 75 tys.), którzy wygenerowali ponad 50 mln plików w ponad 3,3 mln spraw. Pracują w nim aktualnie 474 podmioty, a kolejnych 763 jest w trakcie wdrożenia (1241 w procesie formalnym).

Czytaj więcej

Polska aplikacja AI pomoże firmom zdobyć pieniądze z UE
Reklama
Reklama

System EZD RP jest wspierany przez sztuczną inteligencję, która m.in. streści daną sprawę i przygotuje odpowiedź. Jest on przeznaczony bezpłatnie dla najmniejszych urzędów w małych gminach, ale także dla centralnych instytucji. Jak podkreśla NASK, jednostki, które z niego korzystają, otrzymują bezpłatnie zarówno szkolenia dla pracowników, wsparcie przy wdrożeniu, jak i infrastrukturę chmurową.

Na wdrożenie projektu i udostępnienie usługi SaaS EZD RP dla 300 tys. użytkowników zostanie przeznaczone 200 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy.

W ramach korzystania z EZD RP samorządy mogą zlecać tworzenie dodatkowych modułów lokalnym firmom, co ma pozwolić na pełne dopasowanie systemu do indywidualnych potrzeb.

– W wielu urzędach w Polsce trwa już rewolucja, którą albo już czujemy, albo wszyscy za chwilę odczujemy przy okazji załatwiania naszych spraw. Sposobem kontaktu z urzędem będzie albo smartfon albo komputer – podkreśla Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji.

– Mówię to nie tylko jako wiceminister cyfryzacji, ale jako użytkownik systemu klasy EZD. Od wielu miesięcy, po rozpatrzeniu już kilkudziesięciu tysięcy spraw administracyjnych, na papierze podpisałem może z osiem. I to jest właśnie skala procesu, o którym mówimy. Wszystko po to, by codziennością stało się przejście z papierowego na elektroniczny model zarządzania – dodaje.

Czytaj więcej

Programy IT dla edukacji trzeba rozszerzyć. Szkołom brakuje sprzętu i bieżącego wsparcia
Reklama
Reklama

Radosław Nielek, dyrektor NASK-PIB wskazuje, że EZD RP umożliwi nie tylko świadczenie usług dla obywateli, ale także to, „żeby państwo i prywatne firmy budowały dodatki, integracje, rozszerzenia i na bieżąco udoskonalały to narzędzie”.

Odpowiedzialni za tworzenie EZD RP przekonują, że w ramach projektu zagwarantowany jest wysoki poziom ochrony danych przed cyberzagrożeniami, a on sam daje realne oszczędności dla samorządów i administracji publicznej (brak kosztów licencyjnych, ograniczone zużycie papieru, mniej sprzętu biurowego i niższe koszty archiwizacji).

– EZD RP umożliwia pełną kontrolę nad obiegiem dokumentów, skraca czas realizacji spraw i eliminuje chaos papierowej biurokracji. To także możliwość śledzenia spraw i szybki dostęp do dokumentów – podkreśla NASK. System EZD RP zapewnia także pełną integrację z ePUAP i e-Doręczeniami oraz z Archiwum Dokumentów Elektronicznych.

źródło: NASK

Opracowany przez NASK i wdrażany przez Instytut we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji system EZD RP ma sprawić, że – jak zapowiadają publiczne instytucje – do 2028 roku z urzędów zniknie papier, drukarki, ksera i archiwa na tomy akt. Od 1 stycznia 2028 roku jednostki administracji publicznej – rządowej i samorządowej – będą działać w oparciu o systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją.

– Zmiana, którą wprowadzamy dotyczy tego jak powinna wyglądać Polska przyszłości, w której jest zero papieru, a usługi mają charakter online. To wielkie wyzwanie, ale wierzę, że uda nam się je zrealizować. Już teraz się udaje, bo w ramach systemu pracuje już ponad 1300 jednostek. A do czerwca 2026 roku ta liczba się podwoi – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji o EZD wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
IT
Labubu podbija Polskę. Co to właściwie jest i skąd ta moda?
IT
NASK: AI zagraża pracy 5 mln Polaków. Łatwo sprawdzisz, czy jesteś wśród nich
IT
Polacy pytają o 14. emeryturę. Ile wyniesie i kiedy ruszą wypłaty?
IT
Można stracić kontrolę nad sztuczną inteligencją. Eksperci alarmują po ataku
IT
O co chodzi w konflikcie Izraela z Iranem? Duże zainteresowanie Polaków
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama