LOT chce polecieć na algorytmach, a PKO BP na chmurze

Adobe Stock

Polski przewoźnik z przytupem chce wejść w zastosowanie nowych technologii, np. przy planowaniu siatki połączeń.

LOT podpisał list o współpracy z Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Współpraca ma dotyczyć analizy Big Data do optymalizacji operacji lotniczych. Obejmie też szkolenia, a w przyszłości zorganizowanie studiów z zagadnień obliczania i modelowania procesów w sektorze lotniczym.

– Nowe technologie pozyskiwania i analizowania danych wspomagają procesy transformacji cyfrowej w wielu gałęziach gospodarki. Są one szczególnie istotne w branży lotniczej, w której kluczowym czynnikiem sukcesu jest dążenie do osiągnięcia najwyższego poziomu skuteczności operacyjnej – mówi Maciej Wilk, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych.

CZYTAJ TAKŻE: Polska cyfrowa? Katastrofalny dla nas ranking KE

– Kształcenie analityków lotnictwa to kolejny, przełomowy krok w realizacji misji uczelni w obszarze nauki i gospodarki opartej o wielkie dane – dodaje dr Marek Michalewicz, dyrektor ICM.

Pomoc w przewadze

Miejsce na zastosowanie najnowszych technologii jest właściwie w każdym biznesie. Jednak według danych Eurostatu tylko 10–11 proc. polskich firm korzysta z takich rozwiązań, jak analityka wielkich zbiorów danych czy systemy chmurowe, choć tkwią w nich wielkie możliwości.

 

Z badania IBM C-suite Study wynika, że 74 proc. polskich przedsiębiorców, którzy podejmują strategiczne decyzje, opierając się na danych, chce w ciągu najbliższych 2–3 lat inwestować w AI i uczenie maszynowe.

– To firmy, które już wiedzą, że na podstawie danych można budować przewagę na rynku i osiągają o 63 proc. lepsze wyniki w zakresie wzrostu przychodów oraz o 84 proc. lepsze wyniki pod kątem rentowności od innych. Większość firm ma w chmurze jedynie 20 proc. procesów – mówi Piotr Beńke, chief technology officer IBM Polska.

Bank w chmurze

Kolejne firmy wchodzą w takie projekty. Strategię transformacji cyfrowej zaprezentowała Amica, producent AGD. Również spółki Skarbu Państwa zmierzają w tym kierunki. – W 2018 r. udostępniliśmy platformę pozwalającą na zdalne potwierdzanie autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez bank drogą elektroniczną – mówi Paweł Wierciński, ekspert z PKO BP. Projekt opierający się na blockchainie to współpraca z KIR Coinfirm, IBM i Accenture. – W ramach jego kontynuacji zaplanowaliśmy rozszerzenie usługi o możliwość wersyfikacji dokumentów spersonalizowanych. Zespół R&D pracuje nad rozwiązaniami z zakresu technologii blockchain w obszarze rynku kapitałowego oraz klienta detalicznego – dodaje Wierciński.

według danych Eurostatu tylko 10–11 proc. polskich firm korzysta z takich rozwiązań, jak analityka wielkich zbiorów danych czy systemy chmurowe

Bank rozwija też rozwiązania chmurowe, wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju powołał Operatora Chmury Krajowej, którego celem jest stworzenie wirtualnego środowiska dla biznesu. – W pierwszym kwartale tego roku bank przeniesie do chmury około 11 tys. stanowisk pracowników oddziałów. Kilkumiesięczne testy zakończyły się pomyślnie – zapewnia Paweł Wierciński.

PGE Obrót rozwija z kolei system Lerta Energy Intelligence, czyli narzędzie do minimalizowania strat i nieefektywnego poboru energii, wykorzystujące nowoczesne i przyjazne dla użytkownika oprogramowanie. – Dzięki zastosowaniu algorytmów systemu Lerty klienci, którzy zarządzają dużymi nieruchomościami, mogą przewidywać i optymalizować zużycie energii elektrycznej z dokładnością do poszczególnych pomieszczeń – podaje firma.

CZYTAJ TAKŻE: Państwowi giganci chcą, by startupy rozwiązały ich problemy

Z kolei Scanway realizuje pionierski projekt badawczo-rozwojowy dla PGE „Energia odnawialna”, którego celem jest ocena stanu technicznego turbin wiatrowych przy wykorzystaniu technik laserowych. W ramach Grupy PGE wdrażana jest też technologia RPA (Robotic Process Automation), która wspiera pracowników w powtarzalnych i żmudnych czynnościach wykonywanych w systemach informatycznych.

– W październiku 2019 r. uruchomiliśmy automatyczną obsługę aktualizacji ofert dla klientów PGE Obrót. Cyfrowy asystent usprawnia wymianę informacji między służbami sprzedażowymi i komórkami zajmującymi się wyceną, co znacznie skraca czas ofertowania klientów – podaje biuro prasowe PGE.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Apple rozczarował. Zamiast iPhone`a zaprezentował zegarek

Podczas wtorkowego pokazu nie zaprezentował kolejnej serii iPhone’ów, jak to miało miejsce co roku ...

Restauratorzy liczą zyski. Dzięki platformom online

Internetowe serwisy do zamawiania posiłków to dla wielu firm żyła złota. Okazuje się, że ...

Airbnb chce wejść na giełdę. Silne odbicie w turystyce

Popularna platforma z pokojami na wynajem dla turystów ma w ciągu dwóch tygodni złożyć ...

Folia za trzy funty pokonała samsunga

Mieszkanka Castleford w Wielkiej Brytanii odkryła, że kosztująca niecałe 3 funty folia ochronna do ...

Amazon kończy z zamówieniami z guzików Dash

Dash był jednym z symboli rewolucji zakupowej Amazon, ale firma ku powszechnemu zaskoczeniu z ...

Zdecydujesz, o czym śnisz. Założysz rękawicę

Naukowcy z MIT pracują nad urządzeniem, które pozwoli wpływać na to, o czym śnimy. ...