Uczelnie stawiają na zajęcia zdalne

Decyzja rządu o zawieszeniu zajęć w szkołach nie przestraszyła uczelni. Wiele z nich od lat rozwija platformy e-learningu do wirtualnej edukacji. Teraz je rozbuduje.

Publikacja: 12.03.2020 19:43

Uczelnie pustoszeją. wiele z nich jest już przygotowanych do e-learningu

Uczelnie pustoszeją. wiele z nich jest już przygotowanych do e-learningu

Foto: Bloomberg

– Uczelnie na pewno są gotowe na zdalny tryb prowadzenia zajęć – twierdzi Magdalena Roszak, prezes Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego (SEA), które działa na rzecz promocji i rozwoju e-edukacji w szkolnictwie wyższym.

Jak dodaje dr Roszak, pomoże w tym infrastruktura informatyczna: studenci mają już konta na uczelnianych lub wydziałowych platformach e-learningowych. – Technologie nie są problemem – potwierdza Marcin Dąbrowski, kanclerz Szkoły Głównej Handlowej. SGH od 2001 r. rozwija platformę e-learningu, na której jest już dostępnych 50 przedmiotów dostosowanych do w pełni zdalnej edukacji. Do prowadzenia zajęć na odległość przygotowana jest też prawie połowa z 750-osobowej kadry akademickiej uczelni.

CZYTAJ TAKŻE: Szkoła ukarana za kontrowersyjną metodę sprawdzania obecności

Nad uruchomieniem w wersji online odwołanych do 14 kwietnia wykładów i zajęć pracuje Uniwersytet Warszawski, który też ma własną platformę e-learningową.

– Do 20 marca wydziały i pozostałe jednostki dydaktyczne ogłoszą listę wykładów i zajęć, które od dnia 23 marca będą prowadzone w takiej formie – informuje Katarzyna Łukaszewska z biura prasowego UW.

– Na tyle, na ile będzie to możliwe, przejdziemy na wirtualne klasy – deklaruje Adrian Ochalik, rzecznik Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wydziały uczelni opracowują zasady dostosowania zajęć do zdalnej edukacji z wykorzystaniem m.in. systemów Pegaz UJ, Microsoft Teams, YouTube Studio czy Skype’a.

System Microsoft Teams umożliwi też organizację wirtualnych klas w SGH i w Akademii Leona Koźmińskiego. Uczelnie mogą też skorzystać z oferty firmy Avaya, która teraz bezpłatnie udostępnia instytucjom edukacyjnym pełną wersję oprogramowania Avaya Spaces (umożliwia tele- i wideokonferencje nawet dla 200 uczestników).

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus wygania Polaków na telepracę. Czas wirtualnych biur

W przejściu na zdalną edukację wesprze uczelnie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – powołany przezeń zespół ekspertów ma w szybkim tempie wypracować zalecenia dla kształcenia zdalnego. Jak jednak zastrzega Magdalena Roszak, w ciągu kilku dni nie da się od podstaw przygotować materiałów edukacyjnych do potrzeb e-learningu. Można tylko apelować do nauczycieli, by dostosowali materiały, które już mają w wersji elektronicznej, do umieszczania ich w kursach e-learningowych.

IT

– Uczelnie na pewno są gotowe na zdalny tryb prowadzenia zajęć – twierdzi Magdalena Roszak, prezes Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego (SEA), które działa na rzecz promocji i rozwoju e-edukacji w szkolnictwie wyższym.

Jak dodaje dr Roszak, pomoże w tym infrastruktura informatyczna: studenci mają już konta na uczelnianych lub wydziałowych platformach e-learningowych. – Technologie nie są problemem – potwierdza Marcin Dąbrowski, kanclerz Szkoły Głównej Handlowej. SGH od 2001 r. rozwija platformę e-learningu, na której jest już dostępnych 50 przedmiotów dostosowanych do w pełni zdalnej edukacji. Do prowadzenia zajęć na odległość przygotowana jest też prawie połowa z 750-osobowej kadry akademickiej uczelni.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Wyjątkowo zuchwałe przestępstwo w Szczecinie. Haker pobierał pieniądze za parkowanie
IT
Zimna wojna w cyberprzestrzeni zmusza do wzmacniania ochrony
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci