Rośnie rola HR w firmach

Łączenie twardych i miękkich kompetencji HR pozwala na realizację nowoczesnej polityki kadrowej skierowanej na rozwój pracowników i budowę marki pracodawcy. Pomagają w tym rozwiązania IT.

Publikacja: 16.07.2020 23:13

Rośnie rola HR w firmach

Foto: Shutterstock

Materiał powstał we współpracy z Hicron

Działy HR mają coraz większe przełożenie na rozwój biznesu dzięki realizacji szeroko pojętej polityki kadrowej, jednak aby ich działania skutecznie wspierały organizację muszą wykraczać poza tzw. „twardy” HR, czyli zarządzanie przede wszystkim sprawami kadrowymi, związanymi z płacami czy administracją. Tak samo ważne są aspekty „miękkie”, czyli to, co jest związane z jakością pracy zatrudnionych.

Dziś nie jest łatwo znaleźć na rynku odpowiednio przeszkolonego pracownika, zwłaszcza w przypadku bardziej zaawansowanych kompetencji cyfrowych. Niestety, nawet jeśli kandydat zostanie odnaleziony i zatrudniony nie znaczy to, że długo zagrzeje miejsca w firmie. Jeśli nie będzie się w stanie rozwijać rozważy decyzję o odejściu. Jak podaje raport firmy Gamma „HR 2019 Employee Experience” 42% pracowników odchodzi z firmy z powodu ograniczonej ścieżki kariery zawodowej.

CZYTAJ TAKŻE: Finanse zawsze pod kontrolą

Powstrzymać ten trend mogą tylko jak najlepsze doświadczenia pracownika związane z nowym środowiskiem pracy, takie jak możliwości osobistego rozwoju, dostęp do szkoleń, właściwa skala ocen i nagród, łatwość załatwiania spraw personalnych za pośrednictwem portali samoobsługowych i cyfrowego obiegu dokumentów. Pomagają w tym rozwiązania IT, takie jak SuccessFactors.

SuccessFactors elastyczne i skalowalne oprogramowanie dla HR

SuccessFactors to innowacyjne, niezależne rozwiązanie w modelu abonamentowym (SaaS) oferowane przez SAP, które wspiera rozwój kapitału ludzkiego. Jako narzędzie w modelu chmury dostępne jest przez przeglądarkę internetową. SuccessFactors składa się z wielu modułów, takich jak: oceny i cele pracownicze, zarządzanie wynagrodzeniami, szkolenia, rekrutacja, onboarding, employee central, sukcesja i rozwój, analityka i raportowanie. Modułowa budowa pozwala zastosować oprogramowanie nie tylko w dużych firmach, ale też w firmach z sektora MŚP. Mniejsze przedsiębiorstwa mogą dostosować rozwiązanie do swoich potrzeb biznesowych oraz możliwości finansowych i rozpocząć przygodę z Success Factors od dowolnego komponentu, rozbudowując je o kolejne elementy w dowolnym momencie, jeśli zajdzie taka konieczność. Natomiast w przypadku wzrostu liczby pracowników system nie wymaga rozbudowy, a jedynie dokupienia subskrypcji.

– W momencie gdy firma ma potrzebę realizowania jedynie pojedynczego procesu takiego jak np. oceny pracowników, może wdrożyć tylko moduł dotyczący ocen pracowników, natomiast jeżeli chciałaby się skupić na samym etapie rekrutacji i onboardingu może wybrać tylko takie moduły. Model, który często spotykamy na rynku rozwiązań SAP to tzw. hybrydy, czyli połączenie twardych procesów HR, takich jak np. listy płac funkcjonujących w systemie ERP z miękkim HR dotyczącym rozwoju pracownika, onboardingu i szkoleń, które są realizowane w systemie Success Factors. Za pomocą standardowych narzędzi integracyjnych dane można wymieniać między systemami – mówi Paulina Kopcińska, konsultantka SAP HCM/SF w Hicron.

Wszyscy korzystają na wdrożeniu

SuccessFactors zapewnia sporo korzyści zarówno pracownikom jak i działom HR oraz samym organizacjom. Przede wszystkim buduje kulturę przedsiębiorstwa jako zorientowanego na rozwój pracownika. Pracownik może tu realizować swoje indywidualne cele, które jednocześnie są zbieżne z celami firmy. W systemie SuccessFactors każdy zatrudniony jest w stanie sprawdzić jakie ma możliwości rozwoju zawodowego i wybrać dla siebie szkolenia lub indywidualną ofertę e-learningu. Może też zobaczyć jakie projekty są aktualnie realizowane i w które z nich mógłby się zaangażować. No i co ważne: wszystkie usługi HR: te twarde i te miękkie są stale dostępne online. – Korzyścią dla pracownika jest na pewno tworzenie więzi w samej organizacji oraz szybki i łatwy kontakt z kadrami, ponieważ niemal wszystkie sprawy personalne w ramach organizacji można załatwić zdalnie – mówi Paulina Kopcińska.

SuccessFactors jest dla działu HR narzędziem wspomagającym budowę silnej marki pracodawcy (employer branding), co pozwala wyróżnić się na rynku pracy i przyciągnąć najlepszych kandydatów, a w przypadku obecnych pracowników sprawia, że uznają swoje środowisko pracy za atrakcyjne dla rozwoju kariery. Jak podaje raport HR 2019 Employee Experience według badań Instytutu Gallupa 36% kandydatów uważa markę pracodawcy za jeden z kluczowych czynników ułatwiających podjęcie decyzji o zatrudnieniu.

Kolejna ważna korzyść to dostarczanie dobrego doświadczenia pracownikom (employee experience) na każdym etapie procesu zatrudnienia.

SuccessFactors zapewnia też profity dla całej organizacji dzięki optymalnemu połączeniu ludzi, umiejętności, zadań i potrzeb biznesowych. Pomaga utrzymać zmotywowaną, zaangażowaną i przeszkoloną załogę, a jak wiadomo, posiadanie talentów o właściwych umiejętnościach i zaspokojenie pojawiającego się zapotrzebowania na wiedzę jest dziś, przy stale rosnących wymaganiach i szybko pojawiających się nowych technologiach warunkiem istotnym dla działania i konkurencyjności biznesu. To droga do budowy inteligentnego przedsiębiorstwa XXI wieku.

Korzyści osiągane dzięki SuccessFactors

12% – wzrost produktywności w obsłudze pracownika;

30% – zmniejszony odsetek pracowników, którzy opuszczają organizację w ciągu roku;

34% – większe zaangażowanie pracowników;

47% – krótszy czas realizacji procesów HR;

59% – oszczędność czasu w HR koniecznego na wsparcie procesów;

37% – efektywność procesu zarządzania;

61% – większa dokładność danych;

90% – przyjęcie przez użytkowników procesu HCM (Human Capital Management);

85% – user experience – prostota i efektowność narzędzi i procesów HCM.

źródło: SAP

Materiał powstał we współpracy z Hicron

IT

Materiał powstał we współpracy z Hicron

Działy HR mają coraz większe przełożenie na rozwój biznesu dzięki realizacji szeroko pojętej polityki kadrowej, jednak aby ich działania skutecznie wspierały organizację muszą wykraczać poza tzw. „twardy” HR, czyli zarządzanie przede wszystkim sprawami kadrowymi, związanymi z płacami czy administracją. Tak samo ważne są aspekty „miękkie”, czyli to, co jest związane z jakością pracy zatrudnionych.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Dassault Systèmes prezentuje koncepcję Przemysłu 4.0 na żywo razem z Bosch Rexroth Polska
IT
Wyjątkowo zuchwałe przestępstwo w Szczecinie. Haker pobierał pieniądze za parkowanie
IT
Zimna wojna w cyberprzestrzeni zmusza do wzmacniania ochrony
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość