E-usługi. Nowe technologie w szybkim tempie zmieniają nasze życie

Adobe Stock

Pandemia to nie tylko kryzys gospodarczy, ale i wymuszona zmiana wielu zachowań, począwszy od zakupów online, przez zdalną pracę, po nowe formy spędzania wolnego czasu.

Pandemia koronawirusa wywołała wiele negatywnych zjawisk. Wyraźnie spadła sprzedaż detaliczna, wielu ludzi straciło pracę i dochody. Pojawiła się ogromna niepewność co do dalszego rozwoju sytuacji zarówno w skali makro, jak i w odniesieniu do gospodarstw domowych. Nasiliły się obawy o byt materialny rodzin.

W tle tych wszystkich zjawisk zachodzą bardzo głębokie przeobrażenia stylu życia. Zmienia się sposób wykonywania pracy, model edukacji, formy spędzania wolnego czasu i uprawiania hobby. Zmiany te są dużo głębsze, niż wcześniej przewidywaliśmy. Coraz więcej czynności wykonujemy zdalnie. Dotyczy to nie tylko zakupów czy obowiązków służbowych. Na odległość uczestniczymy w szkoleniach, korzystamy z porad lekarskich, usług finansowych i wielu innych.

Lubimy załatwiać sprawy na odległość

Z badania Blue Media wynika, że już 14 proc. Polaków ma za sobą doświadczenie z telemedycyną, a aż 35 proc. planuje z takiej usługi skorzystać. Jeszcze więcej ankietowanych wskazało, że chciałoby pracować zdalnie, podpisywać w ten sposób dokumenty czy zawierać umowy o świadczenie różnych usług.

– Sytuacja pandemiczna w Polsce i na świecie wymusiła konieczność ograniczenia kontaktów społecznych, a tym samym zintensyfikowała przenoszenie do internetu zarówno wielu procesów biznesowych, jak i usług publicznych – mówi Krzysztof Pycia, dyrektor sprzedaży, ssektor finansowy w Blue Media. – Zauważyliśmy wzmożone zainteresowanie nie tylko naszymi płatnościami online, co było naturalnie związane ze wzrostem aktywności w internecie wielu akceptantów, ale także takimi usługami jak zdalna weryfikacja tożsamości klientów.

– Są to zmiany trwałe. Wcześniej główną barierą w przechodzeniu do świata online było podejście i kwestie mentalne, z tym że dotyczyło to nie tylko konsumentów, ale również firm. Przychodnie medyczne nie chciały udzielać porad zdalnie. Gdy zostały do tego zmuszone, okazało się, że jednak można. Podobnie wyglądało podejście wielu instytucji finansowych – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry Research. – W wielu sytuacjach przejście na świadczenie usług online było wymuszone. Teraz firmy widzą, że to działa. Wchodzą w nowe projekty takie jak współpraca banków z Booksy. Ostatecznie przejdziemy w model hybrydowy. Online będzie uzupełniać ofertę stacjonarną. Jednak proces przechodzenia do świata online będzie postępował i zmiany się nie cofną.

Zestresowani? Nie za bardzo

Nowe podejście widać również w sposobie spędzania wolnego czasu. Co trzeci Polak przyznał, że ma go teraz więcej, choćby z powodu braku konieczności dojeżdżania do pracy. Połowa badanych twierdzi, że więcej czasu spędza teraz z rodziną, 47 proc. ankietowanych więcej godzin przeznacza na relaks i odpoczynek, a 45 proc. – na takie zajęcia jak czytanie, oglądanie filmów i seriali.

– Polacy chcą być aktywni w czasie pandemii i szukają nowych pomysłów na spędzanie wolnego czasu. Za tym idą wyższe wydatki na hobby. Co piąty Polak zadeklarował, że przeznaczył więcej pieniędzy na swoją pasję czy dodatkową aktywność. To z pewnością pomogło wielu firmom oferującym materiały hobbystyczne w odrobieniu strat z czasu lockdownu – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów.

Choć pandemia jest doświadczeniem stresującym, Polacy na tle innych nacji podchodzą do problemów z nią związanych dość spokojnie. Indeks niepokoju (tak eksperci Deloitte mierzą poziom lęku wśród konsumentów), czyli różnica netto między osobami, które zauważyły wzrost niepokoju, a tymi, których odczucia są przeciwne, w naszym kraju spada.

Jak mówi Tomasz Konik, partner zarządzający Deloitte w Polsce, nasz kraj znajduje się na czwartym miejscu, spośród badanych przez Deloitte, pod względem indeksu niepokoju (na czele rankingu znajdują się państwa z najniższym indeksem). W Europie spokojniejsi od nas według tego badania są np. Belgowie i Niemcy.

– Fakt, że tak szybko reagujemy na zmiany, może świadczyć o tym, że jesteśmy cały czas w trybie czuwania i nie lekceważymy ani pandemii, ani zagrożeń, jakie ona niesie. Niech świadczy o tym chociażby to, że wciąż najbardziej lękamy się o zdrowie – dodaje Tomasz Konik.

Zgodnie z zamówieniem

Polacy zamawiają online coraz to nowe kategorie produktów czy usług. Mocno rozwija się na przykład Everli (dawne Szopi.pl), za pośrednictwem którego można robić zakupy online w sklepach niemających własnej platformy e-commerce. Na zlecenie klienta firma wysyła do sklepu przeszkolonego pracownika, który robi zakupy zgodnie ze złożonym zamówieniem. Usługa jest już dostępna w 15 miastach. Planowane jest jej uruchomienie w kolejnych lokalizacjach.

Pandemia spowodowała, że zainteresowanie serwisem mocno wzrosło. Jak mówi Anna Podkowińska-Tretyn, dyrektor zarządzająca Everli w Polsce, w ciągu kilku miesięcy kwarantanny liczba nowych rejestracji była większa niż przez trzy lata działalności firmy na naszym rynku. W czasie lockdownu wzrost nowych klientów sięgał nawet tysiąca procent. Duża zmiana dotyczyła również wielkości koszyków – zwiększyły się o 70–100 proc.

Obiad na wynos, rezerwacja u fryzjera

Rozwija się także platforma Glovo, która weszła na nasz rynek, przejmując Pizzaportal.pl. Jej plany ekspansji są ambitne. Zawarła już umowę z Biedronką na dostawy jej produktów do domów klientów. Chce zajmować się również dostawami innych produktów, na przykład leków.

– Naszym celem jest, aby jak najwięcej Polaków miało natychmiastowy dostęp do usług, dlatego można zobaczyć kurierów z żółtymi plecakami w kolejnych lokalizacjach. Chcemy zmienić sposób, w jaki do tej pory kupowaliśmy to, co jest nam niezbędne każdego dnia – mówi Maria Raszdorf, marketing manager w Glovo.

Online robimy nie tylko zakupy, ale coraz chętniej zamawiamy w ten sposób obiad na wynos, a także umawiamy się z fryzjerem, kosmetyczką, kupujemy bilety do kina czy teatru.

– Gdy zaczynaliśmy w 2010 r., branża była sceptycznie nastawiona do pomysłu zamawiania jedzenia online. Również klienci potrzebowali czasu, aby przekonać się do zalet takiego rozwiązania. Są to przede wszystkim wygoda, oszczędność czasu, dostęp do szerokiej oferty – twierdzi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl. – Na naszą korzyść zadziałała zmiana stylu życia. Polacy coraz bardziej cenią swój czas i chcą go poświęcać na to, co dla nich ważne – dla rodziny, na rozwój zawodowy czy pasje. Polubiliśmy też nowoczesne technologie i nauczyliśmy się z nich korzystać, aby ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie.

Serwis Pyszne.pl w 2019 r. dostarczył restauracjom 15 mln zamówień o wartości ponad 700 mln zł. Pracuje z nim ok. 9,5 tys. lokali.

Przed małym ekranem zamiast w kinie

Najbardziej radykalne zmiany w codziennych nawykach widać w podejściu do kultury i rozrywki. Z wyjścia do kina i na spektakle teatralne całkowicie zrezygnowało 47 proc. spośród tych badanych, którzy wcześniej w kinach i teatrach bywali, a 35 proc. chodzi tam rzadziej niż przed pandemią. Prawdopodobnie na takich wynikach zaważyło to, że badania były prowadzone w okresie wakacyjnym, który zwykle nie sprzyja premierom, ale to z pewnością nie jest pełne wyjaśnienie.

Jak podaje PISF, w czerwcu po ponownym otwarciu kin odwiedziło je niewiele ponad 3 proc. widzów w porównaniu z okresem sprzed roku. Później sytuacja się poprawiała, ale nieznacznie. Według szacunków w sierpniu widzów było nie więcej niż 10–15 proc. w zestawieniu z sierpniem 2019 r.

W czasie lockdownu widzowie zdecydowanie częściej korzystali z platform streamingowych udostępniających treści online. I choć po zniesieniu ograniczeń część z nich zaczęła szukać innych rozrywek, to i tak między sierpniem 2019 r. a sierpniem 2020 r. najpopularniejszy serwis tego typu, czyli Netflix, zyskał 2,16 mln użytkowników, co oznacza wzrost o 74,3 proc.

– Dwie trzecie badanych twierdzi, że koncentruje się dziś na zaspokajaniu elementarnych potrzeb, ogranicza wyjazdy i wszelkiego rodzaju ekstrawagancje – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Jak dodaje, przyczyny są różne. Wiele zależy od kondycji zdrowotnej i finansowej badanych. Ale trzeba też wziąć pod uwagę to, że w ogóle zmieniają się społeczne zachowania, pojawiły się nowe mody, trendy czy nawyki. Pandemia bardzo mocno zmieniła nasze życie. Pytanie, czy na stałe.

Piotr Mazurkiewicz

 

Fakt – oprogramowanie finansowo-księgowe.

Program do kompleksowej obsługi firm.

Możliwość pracy lokalnie oraz PRACY ZDALNEJ.

 

Program składa się z wielu modułów obsługujących różne obszary działalności tj.:

 

* Fakturowanie,

* Gospodarkę magazynową,

* Kadry i płace,

* Ewidencję środków trwałych,

* Rozliczanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

* Prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR).

 

JPK

Program Fakt umożliwia tworzenie plików JPK, wysyłanie ich do serwera Ministerstwa Finansów, a także pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru dla wysłanych plików JPK.

 

  1. do przekazywania obowiązkowo comiesięcznie:

* JPK_V7M- miesięczne ewidencje zakupu i sprzedaży VAT wraz z deklaracją,

* JPK_V7K- kwartalne ewidencje zakupu i sprzedaży VAT wraz z deklaracją,

* JPK_VAT- ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (do 09.2020).

 

  1. do przekazywania na żądanie:

* JPK_KR- księgi rachunkowe,

* JPK_PKPIR- podatkowa księga przychodów i rozchodów,

* JPK_EWP- ewidencja przychodów,

* JPK_FA- faktury VAT,

* JPK_MAG- magazyn,

* JPK_WB- wyciąg bankowy.

 

W programie Fakt można dokonać sprawdzenia poprawności plików JPK oraz e-Deklaracji przed ich wysłaniem.

 

Mogą Ci się również spodobać

Kosmiczne technologie pomagają na co dzień

Transfer technologii kosmicznych wewnątrz sektora i do innych branż był wiodącym tematem European Spacetech ...

Roje Walkirii to przełom w lotniczej wojnie

Amerykańska armia testowała nowy dron stealth Kratos XQ-58 Valkyrie (Walkiria). Zastępy tych dronów mają ...

Wirus odstrasza Polaków od zakupów w internecie. AliExpress ma problem

W lutym ruch na AliExpress z Polski był wyraźnie mniejszy niż miesiąc wcześniej. Spadek ...

Kreml wyśledzi obywatela przez telefon

Rosyjski rząd uruchamia program śledzenia przemieszczania się Rosjan, za pomocą geolokacji ich telefonów komórkowych. ...

Przyszłość autonomicznych aut wykuwa się w… Krakowie

Sztuczna inteligencja, kamery 3D, systemy rozpoznawania gestów kierowców, opracowane specjalnie dla przemysłu motoryzacyjnego – ...