Gigantyczna kara dla British Airways. Za wyciek danych

Przewoźnik padł w zeszłym roku ofiarą hakerów. Teraz pada „ofiarą” przepisów o ochronie danych osobowych. Kara: 183 mln funtów.

Publikacja: 08.07.2019 13:13

Gigantyczna kara dla British Airways. Za wyciek danych

Foto: Bloomberg

Information Commissioner’s Office (ICO – brytyjski odpowiednik Urzędu Ochrony Danych Osobowych) ukarał British Airways rekordową grzywną w wysokości 183 miliona funtów za wyciek danych, do którego doszło we wrześniu 2018 roku. Poszkodowanych było blisko 500 tysięcy osób. Kara została nałożona zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) i nie była maksymalną możliwą grzywną. Zgodnie z RODO maksymalnie można ukarać firmę grzywną w wysokości do 4 procent jej obrotu. Kara dla British Airways wynosi 1,5 proc. światowego obrotu przewoźnika w 2017 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Gigantyczny wyciek danych z Instagrama. W sieci telefony celebrytów

– Dane osobowe są osobiste. Kiedy firma nie chroni ich przed utratą czy kradzieżą, to jest więcej niż niedogodność. Dlatego prawo jest jasne – jeżeli powierza ci się dane osobowe, to musisz o nie dbać – komentowała Elisabeth Denham, szefowa ICO.

– Jesteśmy zaskoczeni i rozczarowani – powiedział, cytowany przez BBC prezes British Airways Alex Cruz.

Wyciek danych pasażerów British Airways został odkryty 6 września 2018 roku. Z postępowania przeprowadzonego przez ICO wynika, że wyciek danych trwał od czerwca 2018 roku i dotyczył takich danych pasażerów jak adresy e-mail czy dokładne dane kart kredytowych łącznie z kodem CVV. Przewoźnik twierdzi przy tym, że nie przechowuje ani nie przechowywał kodu CVV.

CZYTAJ TAKŻE: BA ukarane za wyciek danych

Nakładając grzywnę ICO poinformowało, że British Airways współpracowało przy dochodzeniu i ulepszyło swoje zabezpieczenia.

Przewoźnik ma teraz 28 dni na odwołanie się od decyzji ICO. Willie Walsh, prezes IAG, właściciela British Airways zapowiedział, że linie lotnicze będą się odwoływać od kary. Z kolei Alex Cruz przypominał, że przewoźnik zareagował natychmiast po odkryciu wycieku danych i nie znaleziono dowodów na oszustwa na kontach, które były ofiarami wycieku danych.

CZYTAJ TAKŻE: W sieci ujawniono wyciek kont e-mail i haseł do nich na niespotykaną skalę

Największą dotychczasową karą za wyciek danych osobowych w Wielkiej Brytanii była kara nałożona na Facebooka po aferze Cambridge Analityca. Ponieważ jednak do wycieku od Facebooka doszło przed wejściem w życie RODO, gigant mediów społecznościowych zapłacił tylko 500 tys. funtów kary.

IT

Information Commissioner’s Office (ICO – brytyjski odpowiednik Urzędu Ochrony Danych Osobowych) ukarał British Airways rekordową grzywną w wysokości 183 miliona funtów za wyciek danych, do którego doszło we wrześniu 2018 roku. Poszkodowanych było blisko 500 tysięcy osób. Kara została nałożona zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) i nie była maksymalną możliwą grzywną. Zgodnie z RODO maksymalnie można ukarać firmę grzywną w wysokości do 4 procent jej obrotu. Kara dla British Airways wynosi 1,5 proc. światowego obrotu przewoźnika w 2017 roku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Dassault Systèmes prezentuje koncepcję Przemysłu 4.0 na żywo razem z Bosch Rexroth Polska
IT
Wyjątkowo zuchwałe przestępstwo w Szczecinie. Haker pobierał pieniądze za parkowanie
IT
Zimna wojna w cyberprzestrzeni zmusza do wzmacniania ochrony
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił