Choć do czarnego piątku jeszcze kilka dni, to już na tydzień wcześniej zaczęły się pierwsze promocje. Zwyczaj ten zyskuje także w Polsce szybko na popularności, ale ma też swoją ciemną stronę. Z opracowania firmy PayPal wynika, że o ile klienci online tego dnia potrafią wydać nawet kilkaset procent więcej niż zwykle, o tyle rośnie także zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Przełom listopada i grudnia to czas, w którym odnotowuje się aż o 18 proc. więcej prób oszustw niż w innych okresach roku.
CZYTAJ TAKŻE: Rekordowy Dzień singla. Polacy ruszyli na internetowe zakupy do Chin
– To właśnie w trakcie wyprzedaży czujność jest szczególnie istotna – gdy robimy zakupy w biegu, na gorąco i chcemy jak najszybciej upolować okazje – mówi Marcin Glogowski, dyrektor zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas wyprzedaży korzystamy przede wszystkim z promocji w sklepach odzieżowych i obuwniczych. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy, a na trzecim – sprzęt elektroniczny. Chętnie kupujemy też urządzenia do kuchni i produkty AGD – dodaje.
Doba niczym tydzień
Zakupowe szaleństwo trwa jednak dłużej niż jeden dzień, co widać na przykładzie Black Friday – zwiększone zainteresowanie klientów wyprzedażami zaczyna się już w środę, szczyt osiąga w piątek, by dopiero w sobotę spaść do poziomu z wtorku.
Allegro już w poniedziałek 25 listopada rusza z Black Week, podczas którego klienci będą mogli wybierać spośród 25 milionów przedmiotów w 300 tysiącach ofert w cenach niższych do 70 proc. Zainteresowanie tą okazją rośnie bardzo mocno. – Najwięcej zakupów w sklepach na platformie Shoper odnotowaliśmy w ubiegłym roku w Black Friday po godz. 21. Do tego dochodzi skuteczność nowych technologii – mówi Oliwia Tomalik, menedżer marketingu Shoper. – Sprzedawcy potrafią dotrzeć z reklamą swojej oferty precyzyjnie do osób nią zainteresowanych. I choć każdy zaprasza do siebie, to wszyscy grają do jednej bramki, budując świadomość czarnego piątku, a na ostatniej prostej dołączają jeszcze media, opisując ten fenomen – dodaje.